אז זו הלוואה או שוחד? "נקרא לזה הלוואה, אבל זה לא"

במסגרת פרשת שחיתות בחברת החשמל נחשפים פרטים חדשים אודות 200 אלף שקל שקיבל עמוס אדן, מי שרץ אז לראשות עיריית חיפה

נעים טוקאן / צילום: אלכס רוזקובסקי מעריב
נעים טוקאן / צילום: אלכס רוזקובסקי מעריב

פרשת השחיתות בחברת החשמל, שנחשפה בתחילת שנות האלפיים, במסגרתה העניקו ספקים חיצוניים שוחד לבכיר בחברת החשמל דאז, אשר כהן, חושפת פרשת שוחד שלא נחקרה לעומק עד היום. מדובר בתשלום במסגרתו שולם שוחד בסך 200 אלף שקל לעמוס אדן ז"ל, מי שהיה יו"ר ועד העובדים במרחב צפון והתמודד לראשות עיריית חיפה.

במסגרת הפרשה, רוני ריטבלט ונעים טוקאן, שהיו בעלים משותפים של ספק גדול של חברת החשמל, בשם "חשמל הצפון", שיחדו את מנהל אגף אספקה בחברת החשמל, אשר כהן ז"ל. ריטבלט נידון ל-4 שנות מאסר, כהן נידון ל-6 שנות מאסר ונפטר בכלא, ואילו טוקאן הפך לעד מדינה בתיק הפלילי.

האדם השלישי הוא יעקב מריומה, המנהל את חברת "דניור", המספקת עד היום מוצרי כתיבה לחברת החשמל. מריומה היה פעיל מרכזי בעמותה "חיפאים למען אדן", שפעלה למען מועמדותו של יו"ר הוועד אדן לראשות עיריית חיפה. מריומה קיבל מריטבלט וטוקאן סכום של 200 אלף שקל עבור אדן.

בישיבת הנהלת חברת החשמל בשנת 2005, אחרי שהוגש כתב האישום נגד טוקאן-ריטבלט בפרשת השוחד לאשר כהן, התקבל דיווח על הכסף שטוקאן-ריטבלט העבירו לאדן, והכסף הזה הוגדר כ"הלוואה". על-פי חוות-דעת של היועץ המשפטי לחברה באותה תקופה, עו"ד דוד יהב, הוחלט לא לנקוט צעדים נגד אדן, משום שכבר פרש לגמלאות.

במסגרת חקירת המשטרה אז שאל החוקר אז את טוקאן, למה הייתה הכוונה ב"סיוע", האם מדובר בהלוואה או בתרומה. טוקאן השיב: "כשמדברים אתי על סיוע בהקשר לבחירות אני יודע שמדובר למעשה בכסף שהוא כמו השקעה. מצד אחד זו תרומה כי אני לא יכול לדרוש אותו חזרה, ומצד שני אם הסוס הזה זוכה במירוץ אז השקעתי בקשר במקום חשוב ואת התוצאות אני אקבל במרוצת הזמן. הדבר ברור לשני הצדדים גם אם זה לא נאמר במפורש".

בהמשך שאל החוקר את טוקאן: "אם רוני ריטבלט ואתה הסכמתם לתת סכום כסף כתרומה וכסיוע למסע הבחירות של עמוס אדן, מדוע היה צריך לערוך הסכם הלוואה?". טוקאן ענה: "כי רוני ריטבלט רצה להבטיח שאם עמוס אדן יפסיד בבחירות אז הוא יוכל לקבל את הכסף בחזרה.. ברור שאם עמוס אדן היה זוכה ומתמנה לראש עיר, אז רוני לא היה מבקש את הכסף אלא מנצל את הקשר עם עמוס אדן ומחזיק אותו בביצים לא מעט באמצעות הנייר הזה".

רוני ריטבלט, עוד לפני שנכנס לכלא וגם אחרי שהשתחרר, ניהל מערכה משפטית שבה תבע מיעקב מריומה להחזיר את הכסף שנמסר למריומה עבור אדן. במסגרת זו, כאמור, נשמעו לפני שבועות אחדים עדויותיהם של טוקאן ושל מריומה. "אנחנו היינו נותנים מתנות לעובדים הבכירים בחברת החשמל. עמוס אדן היה בראש וראשונה מהבכירים שקיבלו", סיפר טוקאן, "התפקיד של יו"ר ועד בחברת החשמל מאוד חשוב במערכת, הוא הקובע בכל, ואם יש איזה בעיה עם עובד מסוים או מהל מסוים, אפילו בכיר שלא יהיה, עמוס אדן בתור יו"ר ועד עובדים הוא היחידי שיכול לדבר איתו, לקחת אותו לשיחה בארבע עיניים בלי שהמנכ"ל ידע, אם הוא יכול - ליישר אותו לפי האינטרסים שלנו בחברת החשמל".

לשאלת הבהרה של השופט שלמה מיכאל ארדמן השיב טוקאן: "עמוס אדן ביקש הלוואה, עזרה, זו עזרה גדולה. חוץ מהנושא שהוא רץ לראשות העיר, וביקש מאיתנו עזרה. נגדיר זאת כהלוואה אבל זו לא היתה הלוואה".

בהמשך העיד מריומה, כי החזיר לריטבלט חלק מהסכום והסביר: "את הכסף הם קיבלו בצ'קים, דולרים ומזומנים".

לקראת סיום העדות סיפר מריומה על שיחה עם עורך דינו, שבה "אמרתי לו במפורש שעמוס אדן קיבל את זה כשוחד".

"אני הבנתי שמדובר בשוחד לאדן"

יעקב מריומה אומר ל"גלובס": "אני הבנתי שמדובר בשוחד לעמוס אדן אחרי שטוקאן וריטבלט הורשעו בשוחד לאשר כהן. אחרי עשר שנים הוא תובע על הלוואה? זה נראה הגיוני?"

רוני ריטבלט אומר ל"גלובס": "אם זה היה שוחד, מדוע טוקאן לא סיפר את זה בחקירתו במשטרה כעד מדינה? מריומה מגייס את טוקאן לטיעון שלו, במטרה לא להחזיר לי את ההלוואה".

עו"ד דוד דרעי, פרקליטו של נעים טוקאן: "להערתך-שאלתך כי מר טוקאן לא סיפר למשטרה על האירוע הספציפי הזה בהודעותיו, ואני מוכן להניח כי הדבר לא נזכר בהודעותיו, ואולם אין בכך כלום. הטענה הזאת עלתה כבר במסגרת ההליך הפלילי על-ידי סנגורי הנאשמים, ולא רק לגבי אירוע זה".

במקביל להתפתחויות בפרשת הקשרים והשוחד של בעלי "חשמל הצפון" טוקאן וריטבלט לאשר כהן ז"ל, מורן גינוסר, שהיה עובד חברת החשמל ושלטענתו בבית הדין לעבודה פוטר בעקבות חשיפת התקלות במערכת המרכזית לבקרת המתח הגבוה DMS, שחברת החשמל רכשה מקונצרן סימנס במסגרת "רכישות תמורת שוחד לבכירים", התלונן לפני שבועיים במכתב של פרקליטו עו"ד ניר בן חמו לפרקליט מחוז חיפה עמית איסמן, בהקשר לאותה פרשה.

לטענתו, יש בידיו ראיות, מדברים שנאמרו על-ידי בכיר בסימנס ישראל ועל-ידי ריטבלט, שטוקאן ייצג את סימנס ברשות הפלסטינאית ולא גילה זאת בהסכם עד המדינה. בכך, טוען גינוסר, טוקאן הפר את הסכם עד המדינה שבו התחייב לספר את כל הידוע לו.

פרקליטו של טוקאן, עו"ד דוד דרעי, אמר ל"גלובס" בתגובה, כי "מר נעים טוקאן מעולם לא היה נציג של סימנס ברשות הפלסטינית. אין בנמצא שום ראיות לסתור את טענת מר טוקאן".

תגובת חברת החשמל: "מטעמים ברורים אין באפשרותנו לחשוף מידע אשר מסר מר נעים טוקאן במסגרת הסכם הפשרה עימו".