״צריכים להכניס את נפתלי בנט ואיילת שקד לליכוד״

אם מביאים בחשבון את מידת הקרבה של חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, לראש הממשלה נתניהו, העמדות שהוא מציג יכולות להפתיע: הבחירות הבאות עלולות להיות בקרוב מאוד; מלבד בנט ושקד, גם כחלון, ליברמן, גנץ ואשכנזי צריכים להצטרף לליכוד; התיקים נגד רה"מ ייסגרו באיזו "אמירה ציבורית"; והנשיאות בעתיד בכלל לא מעניינת את הבוס • בלוני ניסוי או עמדות עצמאיות?

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

חמישה חודשים לפני הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב-30 באוקטובר, המערכת המוניציפלית עדיין מנמנמת, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות לא ממש מופתע. "זה בגלל שראשי הרשויות הבינו שאין מצב שאתה עובד רק בחצי השנה האחרונה, עושה קצת ניקיון, פרחים, כיכרות, וכולם רצים אחריך. נגמרו הימים האלה מזמן. אם אתה לא עובד כל יום, כל היום, נגמר הסיפור, ולא יעזור שתביא לקראת הסוף הופעות של זמרים. הציבור היום בטווח אפס יכול לבקר אותך בפייסבוק על כל דבר שקורה. לא כמו פעם, כשהיה צריך לקבוע דלת פתוחה אצל ראש עיר ועד שאתה מגיע ועד שאתה מטפל. היום, תוך שעות תושבים מקבלים תשובה פלוס תמונה מהשטח שמראה שהעניין טופל".

וזה מה שגורם למערכת להישאר רדומה?

"כן, כי אם יש ראש עיר דומיננטי שמקדם עניינים וכולם רואים את זה, אין אינסנטיב לאנשים שבאים מבחוץ. לכן את רואה הרבה מקומות שבהם מערכת הבחירות לא באמת התחילה. פעם, בשלב הזה כבר היו התארגנויות. היום מחכים לטווח הכי קצר - תשעים יום לפני המועד - לצאת, לעשות קמפיין ולהיבחר. איפה כן מרגישים פעילויות ורעש? ברשויות שבהן ראש העיר חלש או שכבר הודיע שלא יתמודד".

בוא נדבר על ירושלים.

"ירושלים היא דוגמה קלאסית לזה. ברגע שזיהו שברקת מהסס ושוקל להתמודד בארצי, התחילו ההתארגנויות. תסתכלי כמה מתמודדים יש שם".

ואף אחד מהם לא מטעם מפלגתך, הליכוד.

"מלבד עופר ברקוביץ מהתעוררות, כולם שם בעצם ליכודניקים. כולל משה ליאון, שלדעתי הוא עדיין חבר ליכוד. כולל ממלא המקום מאיר תורג'מן".

אתה עומד בראש ועדת ההיגוי בליכוד, שבוחנת איפה כדאי לליכוד להריץ מועמדים.

"אנחנו מודעים לכך שירושלים זו לא עוד עיר. זו עיר הבירה, ולא ייתכן שלליכוד לא יהיה שם מועמד. נצטרך לקבל החלטה אם לקחת מועמד מהקיים או את השר להגנת הסביבה וירושלים ששוקל להתמודד. זאב אלקין הוא איש רציני ואדם ראוי. יחד עם זאת, יש קונסטלציה יותר רחבה בירושלים. צריך לבדוק אם יילכו איתו אותם חלקים בציבור שאם הם איתך, הם מגדירים אותך כמועמד כמעט בטוח לניצחון (ביבס מתכוון לחרדים). אם הם יהיו איתו, אז אלקין במצב מצוין".

הוא רוצה שישנו את החוק כך שיוכל לכהן כראש עיר ולהישאר שר.

"אין כזה דבר. לא יהיה. כפל התפקידים בוטל מזמן. הוא יודע את זה וכמו כולם - עדיין מנסה".

נתניהו יתמוך במועמדותו של אלקין?

"נתניהו אולי יעדיף את אלקין בממשלה ולא במקום אחר, כי הוא משתמש בו וביריב לוין לפתרון בעיות קואליציוניות, פרוצדורליות".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, החליט שלא להתמודד.

"יותר קל בכנסת, כשאין לך אחריות על שום דבר", עוקץ ביבס. "ראש עיר זה לא רק להיבחר, זה גם לנהל את האופרציה הזו ביום שאחרי ולהילחם על משאבים ותקציבים. כחבר כנסת קל להחליט על מחיר הקייטנות בגני ילדים, כי אתה לא מביא שקל מהבית. ראש עיר צריך לשמור על רשות מאוזנת, שלא תיכנס לגירעון ויבוא אליך משרד הפנים לבדיקה, ומשרד האוצר לא ייתן לך משאבים. דודי רואה את עצמו בכנסת מתקדם הרבה יותר".

ומה עם תל אביב? לגמרי ויתרתם עליה, לטובת רון חולדאי.

"בסוף, העשייה מנצחת. שוחחתי עם ראשי הסניף בתל אביב, שיבינו שעם כל הכבוד, הם רצים למועצה. בכל קונסטלציה רון חולדאי מתקרב ל-60% מהקולות. אין לנו כרגע מועמד בעל שיעור קומה שמסוגל לגבור עליו, ואנחנו לא מחפשים בכוח. אין לנו גם עניין לזרוק כסף רק כדי להגיד שהתמודדנו".

ח"כ אורן חזן שוקל להתמודד מול חולדאי.

"אם בן אדם מחליט שהוא רוצה להתמודד באופן עצמאי, אני יכול לעצור אותו? שיתמודד".

בשבוע שעבר הוזכר בידיעות סקר שמראה כי אין לגדעון סער, אופיר אקוניס וגלעד ארדן סיכוי מול חולדאי. נתניהו ודאי שמח להביך אותם, בעיקר את סער, בסקר שמראה שאפילו בזירה המוניציפלית אין להם סיכוי לנצח.

"זה סקר שיזם מועמד פוטנציאלי, לא ראש הממשלה. ולא צריך את הסקר הזה כדי שכולם ידעו שלאף אחד אין סיכוי מול נתניהו. גם אם ילכו כולם ביחד נגדו, הוא יקבל בין 70% ל-80% מהקולות בליכוד, וכל השאר יקבלו במקרה הטוב 20% ביחד. ואומר לך את זה אחד שהיה שלוש פעמים ראש מטה הבחירות שלו בפריימריז. מכיר את הנתונים אחד לאחד, אלה אחוזי התמיכה הוודאיים שלו. עוד לפני פתיחת השגרירות בירושלים וההפצצות בסוריה. אנשים מספידים אותו כל הזמן, אבל הוא רק עולה ועולה".

המקורב המחבק

ביבס, ששימש גם כראש מטה האירגון בליכוד בבחירות 2015, נחשב למקורב לראש הממשלה ולאחד מאנשי אמונו. יום אחרי פרסום המלצות המשטרה בעניינו של ראש הממשלה, הופיע נתניהו בוועידת השלטון המקומי, כשביבס מקבל את פניו במילים "אהוב שלנו", ומאחל לו עוד קדנציה מלאה בתפקיד. במהלך הראיון, הוא כמובן מתעקש שהדברים נאמרים על-פי השקפת עולמו האישית, אבל ביבס הוא פוליטיקאי משופשף שחי ונושם פוליטיקה מאז שהיה ילד. דודו (מקשרי נישואים) הוא השר לשעבר דוד לוי, ואחיו, מקסים לוי, בעבר ראש עיריית לוד ויו"ר השלטון המקומי, היה המנטור הראשון של ביבס. טבעי, לכן, לתהות אם אין בדברים מניפולציה או לפחות בלוני ניסיון שהוא מפריח עבור הבוס. הן באיום שחוק הגיוס עוד עלול להביא לבחירות מוקדמות ולדחות את הבחירות המוניציפליות, והן בחיבוק המפתיע שהוא מעניק לבכירי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד, ולרמטכ"לים לשעבר גבי אשכנזי ובני גנץ. ביבס נחשב למי שיודע לעשות חיבורים וליצור קואליציות ואם משהו מהדברים שהוא זורק פה אכן יתממש, יהיה מעניין.

אנחנו נפגשים אחרי שביבס שב מדיון סוער בכנסת סביב מחירי הקייטנות שיפעילו הרשויות בגנים. איך אתה מסתדר עם שר החינוך בנט, אני שואלת אותו. כמי שעומד בראש מפלגה שמבקשת לקחת את הקרדיט והמנדטים מהליכוד, הוא בטח לא עושה לך חיים קלים.

נפתלי בנט / צילום: ענבל מרמרי
 נפתלי בנט / צילום: ענבל מרמרי

"אני מכיר אותו אישית, מהתקופה שעבדנו יחד צמוד אצל נתניהו. נפתלי היה ראש המטה האישי ואיילת הייתה בלשכה. הוא איש רציני, מקצועי, שמכיר את העבודה. אנחנו צריכים לקחת את הבית היהודי - יותר נכון, את נפתלי ואיילת - ולהכניס אותם פנימה לליכוד, כדי לייצר מפלגת ימין אחת גדולה. כחלון, ליברמן, בנט, שקד - כולם יצאו מהליכוד. מה יותר הגיוני מלהחזיר את כולם פנימה?".

אתה רציני? למה שנתניהו ירצה להחזיר אותם ולמה שהם יסכימו לקבל את מרותו כיו"ר מפלגה אחרי שהשתחררו ממנו?

"החוכמה היא לעשות צעד כזה כשאתה חזק, לא כשאתה חלש, וכולם כבר רואים את היום שאחריך. גם בנט וגם שקד הם הכי רצויים בתוך הליכוד והם הרבה יותר קרובים לליכוד מאשר לבית היהודי. בטח שאין הבדל בין בנט לאלקין, שהוא נגיד ימין קיצוני. גם כחלון צריך לחזור הביתה לליכוד, כדי שניצור מפלגת ימין-מרכז אחת גדולה במקום מפלגות סקטוריאליות קטנות".

קשה להאמין ששרה נתניהו תרצה לראות את שקד ואת בנט בחזרה בליכוד.

"אף אחד לא יכול להחליט עבור 120 אלף חברי ליכוד מה להצביע".

אין רשימות חיסול?

"קחי את שקד, אני עובד איתה בלא מעט צמתים מרכזיים בממשק של השלטון המקומי. בכל מקום שאנחנו מערבים אותה, ההיגיון והשכל הישר נכנסים פנימה ופותרים בעיות. ובמקומות שהיא לא הייתה, ראינו נזקים. ואם היא הייתה בליכוד, זה היה עוד יותר משמעותי וטוב, גם לליכוד וגם לה".

למה אתה מחבק אותם? כדי להגיד לבוחרים שמיותר לבחור בבית היהודי, שזהה לליכוד? להקטין אותם עוד יותר?

"נתניהו ניצב מבחינת הסקרים במספרים כאלה, שהם לא אלה שיגרמו לו נזק. אני בסך הכול מנסה לייצר יציבות".

כרגע יש יציבות. הסיכויים לבחירות לפני 2019 קלושים, בגלל הבחירות המוניציפליות שבפתח. אם נתניהו רוצה שראשי הערים יעבדו בשבילו, הוא צריך לאפשר להם לסיים עם הבחירות המקומיות.

"שום דבר לא בטוח. אם כולם ילכו עם הראש בקיר על חוק הגיוס, וירוצו לחצרות רבנים כדי לחמם במקום להגיע להסדר, ייתכן שיהיו בחירות כלליות עוד לפני המקומיות, והבחירות המקומיות אולי יידחו ואולי לא. להבדיל מאחרים, לי אין אינטרס, ולו הקטן ביותר, שהבחירות המוניציפליות יידחו. אבל גם אין לי אינטרס לומר דברים לא נכונים".

האינטרס שלך, לפי ההערכות, הוא לזכות באוקטובר בבחירות במודיעין, ולרוץ ב-2019 לכנסת מטעם הליכוד מפוזיציה של ראש עיר עם לשכה ונהג.

"מודיעין זה פרויקט חיים. להיות ראש עיר ויו"ר שלטון מקומי, זה מבחינתי יותר משר, בטח יותר מח"כ, וויתור על זה יכול לקרות בסיטואציה מאוד מסוימת, שבה אני הולך לתפקיד ביצועי. וזה לא עומד כרגע על הפרק".

אתה מבטיח עכשיו לתושבי מודיעין שאתה לא רץ בבחירות הארציות הקרובות?

"ב-2008, זה שהתמודד מולי אמר שזו תהיה טעות להצביע לי, כי באתי לסיבוב קצר, שנה-שנתיים ואני בכנסת. אבל מודיעין אצלי בעדיפות עליונה. יכולתי ללכת כבר מזמן, היו לי כמה וכמה הצעות".

אתה מדבר איתי על העבר, לא על העתיד.

"אני מתמודד כדי להיות ראש עיר, לא כדי לברוח. אני בונה פה עיר. בעוד עשר-עשרים שנה ידברו על מה שעשיתי פה. אם ראש הממשלה יאמר לי בוא תהיה שר חוץ או שר כזה או אחר, כדי להתקדם, אז אני אבוא לתושבים ואומר להם, אבל זה לא עומד על הפרק".

ולהיות ראש מטה של נתניהו גם בבחירות הבאות הוא תסריט יותר אפשרי?

"תמיד אני אומר לראש הממשלה, איפה שהוא ירצה אותי - אני נמצא. מ-1999 אני איתו בכל המערכות. אל תשכחי שאת הפריימריז לראשות המפלגה כבר עשינו לפני שנתיים. הוא באופן ודאי מועמד המפלגה לבחירות הבאות".

חקירות? ייגמר בכלום

ביבס לא מאמין שהחקירות הפליליות יפריעו לנתניהו. "אני מאמין שהוא ייצא מכל זה. תהיה בסוף איזו אמירה ציבורית על התנהלות, אולי לא נורמטיבית, אבל לא פלילית".

היה כדאי למנות את מנדלבליט.

"ומזוז סגר לאולמרט את התיק על עטי היוקרה".

אחרי שהמשטרה טענה שאין ראיות. כאן המשטרה ממליצה להעמיד לדין.

"אני לא רוצה להיכנס לספקולציות. מי שיודע באמת מה יש בתיק זו המשטרה ואולי היועץ, שמעודכן בחומרים. לא אני ולא את יודעים באמת מה יש שם. מה שכן, מדינת ישראל תצטרך לקבוע נוהל מתנות יותר ברור לאנשים. לכל אחד יש את הנורמות האישיות שלו, אבל בסוף צריך להתאים את עצמך לנוהל שיאמר שחור או לבן, כן או לא".

אתה מכיר את עדי המדינה בתיק מקרוב, מהעבודה המשותפת אצל נתניהו. מה דעתך על ההשתלחות של דודי אמסלם כלפיהם?

"אני לא נכנס לזה. אלמלא השיח הזה, יכול להיות שהאמוציות היו יותר נמוכות".

בכל זאת, מניחה שחלקם היו חברים שלך בתקופה שעבדו קרוב לנתניהו. אתה בז להם? מרחם עליהם? מבין אותם?

"החברים היחידים שיש לי הם חברי הילדות שלי, חמישה במספר, שהולכים איתי לאורך כל הדרך, ועליהם אני סומך במאה אחוז. פוליטיקה זה פוליטיקה. בפוליטיקה יש אנשים שהיום הם איתך ומחר נגדך. ולכן חברים שלי נמצאים במקום אחר. בפוליטיקה זה עמיתים, קולגות לעבודה, לא חברים".

בכל זאת דיברת על נתניהו באהבה גדולה למחרת פרסום ההמלצות.

"אי אפשר למחוק בשנייה בן אדם אחרי כל מה שהוא עשה לביטחון המדינה ולכלכלה. ואם הוא ייצא זכאי? ואם לא יהיה כתב אישום? בן אדם עשה משהו במדינה הזו. לא היה נושא שפנינו אליו בעשור האחרון כמרכז לשלטון מקומי, והוא לא התערב. מענקי איזון, צפיפות בכיתות. תשאלי את בנט, כשרבנו על סייעת שנייה בגני ילדים, זה היה בלילה, לפנות בוקר, כשראש הממשלה עשה שיחת ועידה איתי ועם בנט כדי לפתור את העניין הזה. אנחנו לא יכולים ביום אחד להפנות עורף למישהו, כשאנחנו אפילו לא יודעים אם זה נכון מה שמייחסים לו. מה את מציעה, שנוותר על בתי המשפט ועל הפרקליטות? המשטרה גמרה את התהליך, נוציא את הבן אדם ונהרוג אותו בכיכר העיר?".

כוחות צה"ל בכוננות / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun
 כוחות צה"ל בכוננות / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

אומרים על נתניהו שהוא פרנואיד. גם אתה הפכת לכזה?

"אתה לא יכול להצליח בתפקיד אם אתה לא פרנואיד. כשאני קם בבוקר, אני בודק אלף פעם כשאני מתגלח שזה אני ולא מישהו אחר. מה לעשות, אתה לא יכול לסמוך על אף אחד. אני לא נותן לאף נותן שירות שעובד מול העירייה להיכנס אליי למשרד לפגישה אישית. גם כשאנשים נעלבים ואומרים 'מה נהיית מאז שנבחרת'. לא אכפת לי. אם זו לא פגישת עבודה עם כל אנשי המקצוע, לא תהיה שום פגישה אחד על אחד. למה? כי אני לא מאמין באף אחד. לא רוצה להיות נחמד לאף אחד".

המזכירות שלך נחרדו מהאפשרות שאני ממתינה לך לידן, וביקשו שאצא למסדרון.

"מה לעשות, פרנואיד יותר מכולם ביחד. איך אבא שלי תמיד אומר, אין אף אחד בעולם ששווה להסתבך בשבילו, כי כשתהיה עם הפרצוף לתהום, ותסתובב אחורה, לא תראה אף אחד שתומך בך. תעבוד הכי מסודר, יהיה לך הכי קל".

אתה בטח גם לא כותב כלום בווטסאפ, אחרי שהמשטרה חילטה פלאפונים בתיקי נתניהו.

"אני מניח שמהרגע שאני יוצא מהבית בבוקר, כל מה שאני עושה מתועד ומצולם. ולכן אני עובד בצורה הכי מסודרת ומקצועית שיש. מהרגע שאתה מבין את זה, החיים שלך יותר קלים. ביום שאחליט שזו מעמסה, לא אהסס לעזוב הכול".

נתניהו עם רעייתו שרה / צילום: קובי גדעון  - לע"מ
 נתניהו עם רעייתו שרה / צילום: קובי גדעון - לע"מ

ראש הממשלה הבא?

ביבס לא מתכוון ללכת לשום מקום. הרגע המחויך ביותר בראיון הזה היה כששאלתי אותו על האפשרות שיתמודד לראשות הממשלה, אחרי עידן נתניהו. "תשאלי אותו", דחקו בי אנשים שמכירים אותו לפני הפגישה, "תראי כמה גבוה הוא מכוון". אז שאלתי.

"כשנתניהו יחליט שהוא לא מתמודד יותר לראשות הממשלה ורוצה לתרום במקום אחר, אז נקבל את ההחלטה. אבל זה ייקח עוד כמה שנים. כל זמן שהוא במשחק, אני איתו במאה אחוז. ברגע שהוא יחליט ללכת, השמיים הם הגבול. כולם כולל כולם יתעוררו".

כולם כולל אתה.

"כולם כולל כולם", הוא מחייך, "הכול פתוח. אני לא רואה אף אחד אחר, עם כל הכבוד, שיש לו עדיפות".

זה זינוק גדול מראשות עיר לראשות ממשלה, וזה יכול לקרות לא עוד הרבה זמן. אם נתניהו ישרוד את החקירות, מדברים על זה שירוץ לנשיאות ב-2021.

"מי אמר שהוא רוצה להיות נשיא? זה לא מעניין אותו בכלל. ונגיד שיש משהו במה שאת אומרת, זה עוד שלוש שנים. הרבה דברים יכולים לקרות עד אז".

תסכים איתי שגם בתסריט שבו הוא מתמודד וזוכה בבחירות הבאות, זו תהיה הקדנציה האחרונה שלו.

"מי אמר? אני תמיד מזכיר לכולם, שאבא שלו בנציון נתניהו הלך לעולמו בגיל 102, כך שצפויות לו עוד הרבה שנים. היום ביבי נתניהו הוא חמש רמות מעל כולם. אין אדם במערכת הפוליטית שיכול להתמודד מולו. יכול להיות שייכנסו בינתיים אנשים נוספים שנמצאים כרגע על הגדר, בני גנץ, גבי אשכנזי. אנשים מאוד ראויים, שצריכים להיות בליכוד ולתרום מניסיונם. מהיכרותי אותם, הם יותר קרובים לליכוד מלמפלגות אחרות. יש לי, אגב, חיבה יותר גדולה לאשכנזי. הוא מזמן היה צריך להיות בפנים ולא לעשות לביתו".

בקיצור, חסר לליכוד רמטכ"ל.

"צריך אנשים שמייצרים כלפי העם תחושת ביטחון, גם אם הם לא הופכים לראש ממשלה אלא מגיעים כשרים".

גם אהוד ברק, שלא מפסיק לתקוף את נתניהו, עדיין משרה אצל הרבה אנשים תחושת ביטחון.

"לברק יש אלקטורט שלילי, הוא מצטרף אליך ויורד לך מנדט. הציבור שרואה אותו, יצביע פחות לאותה מפלגה.

"כשאני מגיע הביתה וישן טוב בלילה, לא משנה לי אם אני אוהב את הפוליטיקאי שבחרתי ומה הוא לוקח. ראש הממשלה משרה ביטחון כמו שאף אחד בעבודה וביש עתיד לא מסוגל לתת. אנשים מרגישים שהם יכולים לסמוך עליו - בלילה הוא מפציץ בסוריה, בבוקר הוא צועד עם פוטין, אחרי זה פותח שגרירות".

זמן טוב לדבר על השגרירות. דיברת על סדר ומקצועיות, נראה לך ראוי ששרה נתניהו תיחשב כמזמינה לטקס קבלת הפנים במשרד החוץ? למה שמה מופיע על ההזמנה?

"עברנו לצהוב, אני מבינה", מתערבת הדוברת של ביבס, "עזבי את זה".

זה לא צהוב. זה מנהל תקין. ח"כית מהעבודה סיפרה שהעוזרים שלה חשבו שמדובר בבדיחה כשקיבלו את ההזמנה, כי זה נראה להם אבסורדי.

"את מבינה למה העבודה לא מצליחה לחזור לשלטון?", מתערב ביבס, "כי הם מתעסקים בטפל. תתעסקו בעיקר. אתם לא מביאים שום בשורה. הבן אדם קם בבוקר, מגיע בתשע למשרד ויוצא בחצות. הוא עובד. הם לא עובדים. מתעסקים כל הזמן בשטויות. בסוף הציבור מסתכל על מי שעושה. את מי בחרתי? בחרתי אותה? לא. בחרתי אותו. הוא ראש הממשלה, והוא מבחינתי זה שנותן לי את התשובות. אני תמיד מתרחק מהצהוב הזה. בא נקודתי, עושה את העשייה שלי, וזז הצידה. חוזר כשקוראים לי. לא נמצא שם כל הזמן, גם כשלא צריך, זה לא נכון".

שרה נתניהו כנראה מחבבת אותך מאוד, אם אתה במשרת אמון כזו כל-כך הרבה שנים.

"אני לא מכיר אותה. אם אני עובד איתו, זה איתו. אני אף פעם לא מתערבב. כמו שהמשפחה שלי לא מעורבת בשום הליך פוליטי".

במשפחה המורחבת שלך יש פוליטיקאים. ז'קי לוי בליכוד ואחותו אורלי לוי-אבקסיס שעזבה את ליברמן ומקימה עכשיו מפלגה. הסקרים מפרגנים לה.

"בכל מערכת בחירות יש את המרענן הרשמי, הפעם הגיע תורה. השאלה כמה יישארו נאמנים לה עד הסוף".

לא אהבת את הפרישה שלה מישראל ביתנו.

"כי בתפיסת העולם שלי יש נאמנות כלפי מי שמינה אותי, הכרת הטוב. כשאתה הולך עם בן אדם שנותן לך מקום, אתה הולך איתו עד הסוף".

בנק דקסיה: "אנחנו בעלי הבית"

החלק הלוחמני והאמוציונלי ביותר בראיון התרחש כשביבס נתבקש להתייחס למאבק על השליטה בבנק דקסיה, לשעבר בנק אוצר השלטון המקומי. המאבק האמור תואר לפני שבועיים בכתבה של שלומית לן שניתחה את השאלה "למה כולם לוטשים עיניים לבנק הכי אלמוני בישראל". ביבס התבקש להתייחס לטענות המוסדיים כלפי מרכז השלטון המקומי ולא טרח להסתיר את האמוציות. ככה זה, כשמדובר בכסף.

המוסדיים, שיחד מחזיקים את רוב המניות, מבקשים שתבינו את מקומכם. שאתם לא בעלי הבית יותר.

"עם כל הכבוד למוסדיים, אנחנו בעלי הבית כי אנחנו בעלי הממון והחשבונות. כל התקציבים של הבנק מגיעים מהרשויות המקומיות. זה לא בנק רגיל, שאנחנו עוד יחידה אצלם. בלעדינו, הבנק לא פועל. אנחנו אומרים להם היום, רבותיי, אנחנו חלק מהמערכת. אין מצב שאנחנו בתוך הבנק וכולכם מרוויחים ואנחנו לא. נגמרו הימים האלה. יש לנו סיי בכל דבר, אחרת לא יהיה בנק".

אתם מחזיקים באחוזים בודדים.

"6.5%. וכולם, אגב, מחזיקים באחוזים בודדים. שנים לא קיבלנו מהם (הכוונה לבעלים הקודמים, דקסיה העולמית, ח' ש') כלום, ועוד היינו אז עם17% מניות. כולם נהנו וחיו על חשבוננו, ואנחנו כלום. היום אנחנו אומרים רבותיי, אנחנו חלק מזה, או שאנחנו לא שם בכלל. מבחינתנו, אפשר לוותר על הבנק הזה לגמרי. לא רק להיפרד מהמניות, אלא שכל רשות מקומית תעבוד עם איזה בנק שהיא רוצה. נראה כמה זמן הם יחזיקו מעמד בלעדינו. הם לא יחזיקו דקה אחת, כי אין להם זכות קיום בלעדינו. אם אין לך זכות קיום בלעדיי, אתה עוד מנסה לזרוק אותי? כי אם אני יוצא, אני יוצא לגמרי, והמשמעות היא שאין בנק. אני מעריך שיש להם, יותר מלנו, אינטרס שנישאר".

לבנה שיפמן שנבחרה לראשות הדירקטוריון נחשבת למקורבת שלך וכעוד ניסיון שלכם להמשיך לשלוט בבנק.

"הגוף היחיד שהצליח לעגן סביבו 5-4 דירקטורים זה דווקא השלטון המקומי ולא אף אחד אחר. אז עכשיו הם באים להתלונן? כי לא הצליחו למנות את מי שהם רצו. גם הנציג שלהם בחר אותה, אז שיבדקו איפה הבעיה אצלם".

חיים ביבס | אישי: בן 48, נשוי ואב לשלושה, נולד בבית שאן וגר במודיעין | השכלה: תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסטת חיפה ותואר שני במנהל ציבורי ושלטון מקומי מאוניברסיטת בר-אילן | מסלול: מילא שורת תפקידים בחברה למשק וכלכלה במרכז השלטון המקומי. מכהן כראש עיריית מודיעין מאז 2008 וכיו"ר המרכז מאז 2014. יתמודד שוב על שני התפקידים בשנה הקרובה