דרור שטרום: "לא היה דבר כזה בתולדות רפורמות פיננסיות"

שטרום תקף בכנסת בחריפות את האוצר ובנק ישראל על ההתמהמהות ביישום חוק שטרום: "לקחתי חלק ביישום רפורמות בעבר, ועבדנו אחרת. קמנו כל בוקר כדי לראות איך ליישם, ולא התעסקנו רק בניירות וטבלאות"

דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור
דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור

דרור שטרום, שעמד בראשות ועדת שטרום, תקף היום (ד') בחריפות את ההתמהמהות ביישום הרפורמה. "מקריאת דוח המעקב ליישום שפורסם אתמול עולה תמונה עגומה", אמר שטרום במסגרת ישיבה משותפת של ועדת הכלכלה וועדת הרפורמות שעסקה ביישום חוק שטרום.

"זה לא שיש חוסר מעש כללי, אבל יש נושאים מהותיים שיש בהם חלל. לא היה דבר כזה בתולדות רפורמות פיננסיות שבהם חוקקו דברים שלא התקיימו. יש אפשרות בחוק לדחות יישום, אבל לא מצב שכזה", אמר שטרום. עוד הוא הוסיף: "לקחתי חלק ביישום רפורמות בעבר, ועבדנו אחרת. קמנו כל בוקר כדי לראות איך ליישם, ולא התעסקנו רק בניירות וטבלאות".

שטרום ציין כי שלושה נושאים מרכזיים מבחינתו שלא יושמו עד כה הם הקמת לשכת מחשוב שתיתן שירותי מחשוב לבנקים חדשים, ביטוח פיקדונות וכללים למנגנון ה-READ ONLY (מנגנון להשוואת עלויות בין הגופים הפיננסים).

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, השיב לטענות: "כשחוקקנו את החוק והבאנו לוחות זמנים הייתה הכוונה לעמוד בלוחות זמנים. עם זאת כשמתחילים ליישם במיוחד ברפורמה כל כך גדולה ומורכבת, לעתים לוחות הזמנים מתארכים". לדבריו, עד ה-10.6 משרד האוצר יפרסם כללי השתתפות לגופים שרוצים להקים לשכת מחשוב, שיביאו לכך שיקבלו הקלות מהמדינה. באב"ד אישר את הפרסום השבוע ב"גלובס" לפיו האוצר יעניק מנגנון של ביטוח פיקדונות לבנקים חדשים שיקומו.