קרא החליט: תעריפי בזק יופחתו ב-15 מיליון שקל בלבד בשנה

זאת במקום הפחתה במיליארדים (במצטבר לאורך השנים) • כל שנה הסיפור חוזר מחדש: במקום להפחית את תעריפי בזק דרך ועדה מסודרת שתבדוק האם החברה נהנית מרווחיות עודפות (כפי שכבר נקבע), משרד התקשורת ממשיך לשחק עם הפחתות מינוריות שהציבור לא ירגיש

שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר
שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר

התעריפים הנקובים והמפוקחים של בזק בטלפוניה מופחתים ב-12% בקירוב, אך השפעת ההפחתה תהיה מינורית, מכיוון שרוב הלקוחות של בזק עברו לחבילות תעריפים כוללות. מבחינת בזק מדובר בהפחתה כוללת של 15 מיליון שקל, סכום זניח יחסית במונחי החברה. 

הבשורה היחידה בסיפור היא ששר התקשורת איוב קרא החליט להפחית את התעריפים לראשונה מאז 2011. עד עתה ההפחתות על-פי משרד התקשורת היו זניחות, ולכן הוא לא נגע בהן, בטענה שמדובר בהפחתות שוליות, או שממילא משטר הפיקוח על בזק צפוי להתבטל בעקבות הרפורמות בשוק. קרא החליט שמהבחינה הזו כל שקל שייחסך לציבור הוא ראוי, ולכן המשרד הודיע על כך כעת. 

תעריפי בזק מפוקחים על-פי מודל שקבע משרד התקשורת עוד בעשור הקודם. המשרד לא ביצע עבודה על תעריפי החברה, והוא כל שנה מפחית את התעריפים על-פי נוסחה של מקדם התייעלות שקבע בזמנו פרופ' ראובן גרונאו.

אילו פרופ' גרונאו היה עושה את עבודתו ובודק את תעריפי החברה היום והיכן הם באמת צריכים להיות, ככל הנראה הציבור היה נשכר במיליארדי שקלים (במצטבר לאורך השנים), ולא ב-15 מיליון שקל בלבד. אך המשרד לא עושה את עבודתו ומסתפק בעדכון של מקדם ההתייעלות מעת לעת. הפער הזה הוגדר לא אחת כרווחיות העודפת של בזק, והיא מסתכמת במיליארדי שקלים, כשמשרד התקשורת במחדליו פשוט לא נוגע בה. נזכיר כי בזק מאבדת הכנסות של כ-150 מיליון שקל בשנה רק כתוצאה מירידה בהכנסות מטלפוניה. 

על-פי העדכון, תעריף דקת שיחת בשעת השיא יופחת מ-9.73 אגורות ל-8.57 אגורות. תעריף דקת שיחה בשעת השפל יופחת מ-3.97 אגורות ל-3.50 אגורות. התשלום לבזק עבור שיחה לטלפון הנייד יופחת מ-5.45 אגורות ל-4.80 אגורות. דמי השימוש הקבועים החודשיים בעד קו טלפון - בסך 49.50 שקל בחודש ובסך 25.70 שקל למנויים הזכאים להבטחת הכנסה - לא ישתנו. כל התעריפים אינם כוללים מע"מ.