חמש חברות לשר האוצר: עצור את הרפורמה בחברת החשמל

התנועה לאיכות השלטון, פורום קהלת, "ישראל 2050", "בצדק" ו"תחרות" פנו לכחלון בבקשה לשקול מחדש את הרפורמה • "הרפורמה במתכונתה הנוכחית היא הרסנית לציבור ותהווה בכייה לדורות"

"התנועה לאיכות השלטון", "פורום קהלת", "ישראל 2050", "בצדק" ו"תחרות" פנו אמש (ג') במכתב לשר האוצר משה כחלון בו הם קוראים לשר לבצע חשיבה מחודשת בנוגע לרפורמה בחברת החשמל ולבצע בה תיקונים. במכתב צוין כי שר האוצר לא עומד בשלושת היעדים שהציב בעצמו עבור הרפורמה: הגברת התחרות במקטע הייצור, פיתוח מקטעי הייצור והחלוקה והגברת התחרות באספקת החשמל לצרכנים הפרטיים.

לדברי נילי אבן חן, סמנכ"לית כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון: "הרפורמה במתכונתה הנוכחית היא הרסנית לציבור ותהווה בכייה לדורות. כל משפחה עומדת לשלם מכיסה כ-3,000 שקל במשך שמונה שנים לטובת הכוח שהפעיל ועד עובדי חברת חשמל. במקום תחרות, קיבלנו חיזוק המונופול של חברת חשמל. אנחנו מצפים להתעשתות מהירה והובלת רפורמה תחרותית. לציבור עדיף 'אין רפורמה', מאשר הרפורמה בתצורתה הנוכחית".

על פי המכתב של הארגונים, "הרפורמה המוצעת, תוביל להמשך השליטה של חברת החשמל במקטע הייצור לפחות עד שנת 2054 ותעצים את ניגוד העניינים הבוטה שבו מצויה חברת החשמל בין היותה מונופול מוחלט בהולכה, לבין היותה יצרן חשמל הפועל מול יצרני חשמל פרטיים על גבי אותה רשת".

עוד טוענים הפונים כי "הרפורמה המוצעת כעת היא פרס לבריונות של מעטים הפועלים על חשבון הציבור וויתור על הזדמנות ליצירת תקדים בדבר זכות השביתה של עובדים בחברות ממשלתיות, ובפרט במקטעים בעלי משמעות אסטרטגיות למשק, דוגמת הנמלים. ניסיון העבר מלמד שקיים סיכוי גבוה שהרפורמה כלל לא תתבצע, בעוד כוחם של העובדים לשבות ולטרפד רפורמות עתידיות יגבר.

עו"ד מאיר רובין מנכ"ל פורום קהלת אומר כי "ההסכמות בין שר האוצר לוועד עובדי חברת החשמל גובשו במחשכים ובאינטנסיביות שמזכירה בעיקר מכירת חיסול, על ידי צוות ממשלתי בהובלת מנכ"ל האוצר. המשמעות שלהן היא ויתור על היכולת לפצל את חברת החשמל, להוציא אותה מפעילות הייצור והמכירה לצרכנים ולהעניק רישיונות לגורמים שונים ברשת ההולכה והחלוקה. במילים אחרות, הנצחת העדר התחרות ברוב המקטעים".

עוד הוא מוסיף "גאוותם של מנסחי הרפורמה וההישג לכאורה הבודד שלה הוא הוצאת ניהול המערכת מידי חברת החשמל. מהלך זה חיוני לקיומו של משק תחרותי, ויש להעריך את המאמצים לקידומו. אולם גם כאן נעשה המהלך באופן חלקי ועקום. אם זוהי התועלת הבודדת אל מול הוויתורים הגורפים - זו לא רפורמה".