מינהל התכנון מציג יעד אישור תוכניות עד 2020: 547.5 אלף יח"ד

עפ"י התוכנית התלת-שנתית שהוצגה היום לשר האוצר, היעד של מינהל התכנון בתחום ההתחדשות העירונית עומד על 92 אלף יחידות דיור • חשוב לציין כי מדובר ביעדים של מוסדות התכנון

מינהל התכנון במשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מפרסמים לראשונה את תוכנית העבודה לשלוש השנים הקרובות - 2018 עד 2020. התוכנית הוצגה היום (ד') לראשונה לשר האוצר משה כחלון, והיא חלק מהתוכנית האסטרטגית לדיור עד שנת 2040.

מדובר בתוכנית שמציבה יעדי תכנון לשלוש השנים הקרובות בכל הקשור לתכנון קרקע, יעדים בהם הוועדות השונות אמורות לעמוד. התוכנית מציבה יעד שאפתני הכולל אישור תוכניות בהיקף של כ-547.5 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות. מעבר ליעד האמור, התוכנית מתייחסת גם לתחום התשתיות ולצרכים העולים מקידום ואישור התוכניות החדשות למאות אלפי יחידות הדיור האמורות. נציין כי הצפי במינהל התכנון לשלוש השנים הקרובות גבוה משמעותית מהיעד המקורי שנקבע בתוכנית האסטרטגית לאותה התקופה שעמד על 328 אלף יחידות דיור. נציין שצפי אישור יחידות הדיור כולל גם את פעילות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). 

חשוב להזכיר כי מדובר בצפי של מינהל התכנון לתוכניות מאושרות עד שנת 2020, זאת על בסיס תוכניות הקיימות במערכת. עם זאת, הימשכות התהליכים במסגרת התחדשות עירונית מעלה ספק לגבי מימוש היעדים בתחום זה. במקביל, העובדה שהנתונים שמציגים במינהל התכנון מתייחסים ליעדים גבוהים הרבה יותר מאלו שהציגה הממשלה בתוכנית האסטרטגית לדיור מעלים שאלה מה השתנה מאז אושרה התוכנית האסטרטגית ומהיכן נוצר הפער המשמעותי.

עוד במסגרת התוכנית, שהוצגה היום על ידי מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, מפורטות התשתיות התומכות הנדרשות במסגרת הקמת יחידות הדיור החדשות. ההמלצות כוללות: הקמת מתקני טיהור שפכים; הקמת מחלפים וכבישים; הרחבת והסטת כבישים; הקמת תחנות רכבת; הקמת גשרים; תוכניות ניקוז, הולכת מים, ביוב וחשמל, תוואי רכבת קלה ועוד.

מדובר בהתניות שנדרשות לאישור התוכניות האמורות, התניות שעד היום לא פעם עיכבו אישור תוכניות והוצאת היתרי בנייה ביישובים שונים בארץ. על הנייר, תכנון מקדים של התשתיות יכול לפתור חסמים, אולם הדבר צריך להיות גם מתוקצב בהתאם. השאלה המשמעותית בהקשר זה היא האם במקביל להצבת היעדים השאפתניים מגובשת גם תוכנית תקציבית למימון אותן תשתיות כדי שהתוכניות האמורות אכן יוכלו להתממש בפועל.

92.3 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית בשלוש שנים

עוד במסגרת התוכנית התלת-שנתית מציינים במינהל התכנון את היקף התוכניות שעוסקות בהתחדשות עירונית. מדובר בחלק ניכר מהתוכניות כך שמתוך כ-547.5 אלף יחידות הדיור, כ-92.3 אלף יחידות דיור אמורות להגיע מתוכניות במסגרת פינוי-בינוי וגם תמ"א 38. במקביל, התוכנית קובעת כי כמחצית מיחידות הדיור שיאושרו בשלוש השנים הקרובות במחוז תל-אביב, יהיו במסגרת התחדשות עירונית.

נתוני התוכנית התלת-שנתית כוללים גם חלוקה למחוזות השונים:

במחוז צפון היעד הוא לאישור כ-86.5 יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות. מתוך כלל יחידות הדיור במחוז זה, כ-4,500 יחידות דיור צפויות במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית. כמו כן, במגזר הערבי מדובר ביעד של כ-43.5 אלף יחידות דיור.

במחוז חיפה היעד הוא לאישור כ-98 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות, 4,000 מתוכן בהתחדשות עירונית וכ-15 אלף יחידות דיור במגזר הערבי.

במחוז מרכז היעד הוא לאישור כ-150אלף יחידות דיור בשלוש השנים הבאות, כ- 25 אלף יחידות דיור מתוכן במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית, וכ-8,000 יחידות דיור במגזר הערבי.

במחוז תל-אביב היעד הוא לאישור כ-60 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הבאות, כ-31 אלף מתוכן במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית.

במחוז ירושלים היעד הוא לאישור כ-33.5 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות, כ-14.5 אלף יחידות דיור במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית.

במחוז דרום מדובר ביעד המתייחס לאישור תוכניות בהיקף כ=119.5 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות, כ=13.3 אלף יחידות דיור מהן בתוכניות התחדשות עירונית.

במסגרת התוכנית מפורטים גם היעדים לנפת אשקלון ולנפת באר שבע בנפרד, כך שהיעד לנפת אשקלון עומד על אישור כ-37.5 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות, כעשרת אלפים מהן במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית. בנפת באר שבע מדובר ביעד של כ-82 אלף יחידות דיור בשלוש השנים הקרובות, 3,300 מהן במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית.

"למרות הירידה המתמשכת במחירי הדיור והתקררות שוק הנדל"ן אנחנו לא עוצרים וממשיכים בכל הכח", כך אמר כחלון היום. "חוסר בתכנון היה הגורם המרכזי למשבר הדיור ובזה בדיוק טיפלנו. בתוך עשור הכפלנו פי 5 את כמות היחידות המתוכננות מדי שנה. בשנים האחרונות הגדלנו את המלאי התכנוני באופן חסר תקדים ובשלוש השנים הקרובות נמשיך באותה המגמה ונתכנן כחצי מיליון יחידות דיור בכל רחבי הארץ. הגדלת המלאי התכנוני סייעה לנו להתמודד עם המשבר הנוכחי ותביא למניעה של משבר דיור נוסף".

זילבר אמרה: "לראשונה מציג מינהל התכנון תוכנית עבודה לשלוש השנים הקרובות 2018-2020, זאת בניגוד לתוכניות עבודה חד-שנתיות כפי שהיה נהוג עד היום. יעדי התוכנית הינם פועל יוצא של עבודה פרטנית שבחנה את כלל הצרכים הדרושים במדינה. כמו כן, התוכנית יוצרת הלימה בין היצע יחידות הדיור ובין הקמת תשתיות-על, בדגש על תשתיות תחבורתיות, ומערכות תומכות נוספות".