סוחר הסמים שמחק את האישומים: מכרתי סמים מזויפים

אבי (שם בדוי) נעצר לפני מספר חודשים ע"י המשטרה באשמת סחר בסמים • בהמשך הצליח לשכנע את המשטרה שבעצם הוא הונה את הלקוחות שלו - והאישומים נגדו הוחלפו לסעיפי עבירה קלים יותר

קנאביס / צילום: כפיר זיו
קנאביס / צילום: כפיר זיו

אבי (שם בדוי), בשנות השלושים לחייו, נעצר לפני מספר חודשים לאחר שאותר על-ידי חוקרי המשטרה כסוחר סמים באמצעות הטלגראס (המבוסס על אפליקציית טלגרם). בעקבות מידע מודיעיני פשטה המשטרה על ביתו של אבי, שהתגורר באותה העת באזור השרון, תפסה אותו מבצע עסקה לרכישת סמים "על חם" (שלא הושלמה בשל הגעת השוטרים) וכן מצאה בביתו וברכבו כ-10 גרם של סם מסוג קנאביס.

כתב האישום המקורי שהוגש נגד אבי כלל מספר אישומים של סחר בסמים מסוכנים, שהתבססו על עדויות וצילומי תכתובות שהעבירו למשטרה הלקוחות שרכשו ממנו את הסמים, לאחר שהתקשרו אתו באמצעות הטלגראס, וכן הואשם בהחזקה של סמים לצריכה עצמית, בשל כמות הסמים הקטנה יחסית שנמצאה בביתו.

עד כאן זה נשמע כמו תיק סטנדרטי, אחד מיני רבים שמנהלת המשטרה בשנים האחרונות כנגד מוכרי סמים באמצעות הטלגראס. אך בשלב הזה הגיעה התפנית המפתיעה - אבי הסביר ושכנע את חוקרי המשטרה, באמצעות עורך דינו סתיו סער, כי הוא כלל לא מכר ללקוחותיו סמים מסוכנים, אלא הונה אותם ומכר להם סמים מזויפים שאינם מכילים את החומרים הפעילים של צמח הקנאביס.

מסתבר כי אבי נהג לרכוש מיצוי נוזלי של צמח הקנאביס, אותו מפיקה חברת סטארט-אפ ישראלית באמצעות זיקוק של הצמח ונטרול החומרים הפעילים בו. את אותו נוזל, שהוא בעל הריח והטעם של צמח הקנאביס, אך ללא החומר הפעיל שלו, נהג אבי להתיז על תערובת צמחית עם מרקם דומה לזה של קנאביס, ואת המוצר הזה מכר ללקוחותיו, תוך שהוא גורף לכיסו רווחים נאים.

המשטרה אכן מצאה בחיפוש שנערך בביתו של אבי את אותה תערובת צמחית חשודה ושלחה אותה לבדיקת מעבדה שאישרה שאכן לא מדובר בסם, מה שחיזק את גרסתו של אבי והוביל לקבלת גרסתו על-ידי התביעה המשטרתית.

במסגרת המשא-ומתן שהתנהל עם עורך דינו תוקן כתב האישום, כך ש-4 אישומים של סחר בסמים הוחלפו בשני אישומים של קבלת דבר בתחבולה בלבד (סעיף עבירה חמור הרבה פחות), אליהם הצטרף האישום של החזקת סם לצריכה עצמית בשל הסמים שנמצאו בביתו בפשיטה שערכה המשטרה.

במסגרת ההסדר אליו הגיע עו"ד סער עם המשטרה, הסכימו הצדדים על עונש מקל יחסית של 6 חודשי עבודות שירות בלבד, וזאת בעקבות מחיקת אישומי הסחר בסמים. ניתן להניח כי ככל שהאישומים המקוריים של עבירות הסחר בסמים היו נותרים בעינם, המשטרה הייתה דורשת שאבי ירצה מאסר בפועל לתקופה ממושכת יותר.

לפני מספר ימים הוצג ההסדר לבית משפט השלום בכפר-סבא, שאישר אותו והרשיע את אבי בעבירות כתב האישום המתוקן.

מעורך הדין סתיו סער, המייצג את אבי, נמסר: "מלכתחילה היה מובן להגנה שמדובר בתיק מרמה בעל גוון חדשני, אך התובנה הזו ניצבה מול תשתית יציבה למדי של ראיות שהצביעו דווקא על ביצוע עבירות סחר בסם. בסופו של דבר, לשמחתנו, לאחר שנסתיימה מלאכת איסוף ראיות ההגנה, והצטברה לה מסה קריטית של ראיות תומכות, השתכנעה גם התביעה שלא מדובר בפרק מספר מדע בדיוני".