תדרי הסלולר אוזלים, ומשרד התקשורת מתגייס לעזרה

המשרד קורא לחברות הסלולר להודיע לו בתוך שבועיים האם הן מעוניינות לקבל בהקצאה זמנית תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ, שעליהם יצטרכו לשלם אגרות כרגיל • מדובר בהוצאה נוספת של כ-10 מיליון שקל לחברות שיבקשו את ההקצאה

שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר
שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר

משרד התקשורת קורא לחברות הסלולר לקבל הקצאת תדרים (זמנית) בתחום ה-700 מגה הרץ. כפי שנחשף בגלובס, המשרד מציע למפעילים אפשרות לקבל תדרים באופן זמני עד שייערך מכרז תדרים מסודר (שצפוי עוד השנה). זאת כמענה מיידי למצוקות של חלק מהמפעילים שזקוקים לתדרים על רקע המחסור ברוחב פס.

המכתב ששלח משרד התקשורת בשבוע שעבר מיועד למנכ"לי החברות הסלולריות (פלאפון, סלקום, פרטנר, אקספון, גולן טלקום והוט מובייל). עד יום חמישי הקרוב אמורות החברות למסור למשרד את התשובות, האם ברצונן לקבל הקצאה או לא. לדברי המשרד התדרים מיועדים לשימושי דור רביעי ,אך בעולם מפעילים מייעדים את התדרים בתחום ה-700 מגה הרץ לטובת הדור החמישי. בכוונת המשרד להקצות 20 מגה הרץ בתחום, בפרוסות של 5 מגה לארבעה מפעילים.

משרד התקשורת העלה בפנייה שלו שורה של תנאים להקצאה, וביניהם התחייבות של המפעילים שיקחו את התדר, שישתמשו בו באופן שלא יפריע למערכות אזרחיות קיימות, ושייעשה בו שימוש נרחב בעשרות אתרים עד המכרז הסופי שבו יתברר מי רוכש את התדרים. מפעיל שיקבל כעת הקצאה ולא יזכה במכרז, יצטרך להחזיר את התדרים בתוך 60 יום.

הנקודה המסקרנת היא שהמפעילים יידרשו לשלם אגרות תדרים עבור ההקצאה הזמנית החל ברגע ההקצאה שתיחשב כהקצאת תדרים חדשה. זה אומר הוצאה של עוד כמה מיליוני שקלים בשנה. על פי הערכות, החברות משלמות כמיליון שקל בשנה עבור כל מגה תדרים שיש להם, כך שרצועה של 5 מגה משמעותה הוצאה נוספת של כ-10 מיליון שקל בשנה (תדרים תמיד נמכרים ברצועות של 2: תדר עולה ותרד יורד).

די ברור בשלב הזה שמתוך 6 החברות, חלק מהחברות לא יבקשו אף הקצאה כעת וישקלו האם להתמודד במכרז הקובע. כך, למשל, כמו סלקום, סבורה שהיא לא צריכה את התדרים בעת הנוכחית ולכן יש להעריך שהחברה לא תבקש הקצאה וכנ"ל גם לגבי המפעילות הקטנות שחולקות רשתות עם מפעילות ותיקות.