האירים הצביעו כן: הפלות יהפכו לחוקיות במדינה

66.4% מהמצביעים במשאל העם שנערך באירלנד בסוף השבוע תמכו בהפלות במדינה הקתולית • כעת הממשלה תפעל לשנות את התיקון ה-8 לחוקה, שקבע כי לאם ולעובר יש זכות חיים שווה, כך שניתן יהיה לבצע הפלות עד השבוע ה-12 להיריון

חגיגות הניצחון של התומכים בהפלות באירלנד אתמול / צילום: רויטרס
חגיגות הניצחון של התומכים בהפלות באירלנד אתמול / צילום: רויטרס

ניצחון מוחץ לתומכים להפלות באירלנד ומפלה דרמטית לכנסייה הקתולית במדינה: 66.4% (כ-1.4 מיליון מצביעים) הצביעו בעד הפיכת הפלות לחוקיות במשאל העם בסוף השבוע, לעומת 33.6% בלבד (כ-724,000) שהתנגדו. כעת הממשל האירי יעבוד על שינוי התיקון השמיני בחוקת המדינה, שנחקק ב-1983 וקבע כי לאם ולעובר יש זכות חיים שווה. התיקון החדש יאפשר ביצוע הפלות עד שבוע 12 להיריון ובמקרים מיוחדים אף לאחר מכן. ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר, תיאר את תוצאות ההצבעה כ"מהפכה שקטה".

 

התמיכה באישור הפלות אפיינה לא רק את עיר הבירה דבלין, אלא הייתה נפוצה כמעט לאורך כל המדינה. "זו לא הייתה דבלין נגד כולם", אמר שר החוץ האירי סיימון קובני. "זו לא הייתה הפרדה של עירוני לעומת כפרי". 

כיום הפלות מותרות באירלנד רק כשהאישה נמצאת בסכנת חיים, אך לא ניתן להפיל כשמדובר בהיריון מאונס או מגילוי עריות וגם לא כשיש מומם חמור בעובר. כך, מדי שנה אלפי נשים שרצו להפיל נדרשו לנסוע למדינות השכנות (בעיקר לבריטניה) או לבצע הפלות לא חוקיות ומסוכנות באירלנד.