משרד התקשורת ממליץ להקל על חובת הפרישה של מיזם IBC

מתכוון לאשר פרישה עד 40% בתוך 10 שנים • ב-3 השנים הראשונות החברה תוכל לבחור עצמאית היכן לפרוש, ואח"כ תהיה מחויבת לפרישה מקבילה בפריפריה ובמרכז • הסיכוי היחידי להצלת המיזם הוא בהשקעה של סלקום בו, והיא הודיעה כי ללא תיקון הרישיון היא תיסוג מכוונתה

תשתית סיבים אופטיים / צילום: רויטרס
תשתית סיבים אופטיים / צילום: רויטרס

משרד התקשורת מפרסם היום (א') שימוע ציבורי לקראת שינוי הרישיון של מיזם הסיבים IBC. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", השימוע נדרש מכיוון שמדובר בשינוי רישיון כללי, והדבר מחייב שימוע ציבורי.

על-פי הנוסח שהוציא משרד התקשורת, מוצעות 4 חלופות לרישיון הכללי של המיזם היום שמחייב פרישה אוניברסלית בכל הארץ. ללא תיקון הרישיון, סלקום הודיע כי תיסוג מההשקעה במיזם.

ל"גלובס" נודע כי החלופות הן אלה:

■ חלופה א' - ביטול חובות הפרישה החלה על חברת IBC. הרציונל העומד מאחורי חלופה זו היא שאין אח ורע בעולם לחובת פרישה אוניברסלית לתשתית תקשורת נייחת שלישית.

■ חלופה ב' - פרישת סיבים ל-40% ממשקי-הבית (שהם כ- 1.2 מיליון משקי-בית) בתוך 10 שנים.

■ חלופה ג' - פרישת סיבים ל-60% ממשקי-הבית בתוך 10 שנים. מטרתה של חלופה זו היא למקסם את חובת פרישת הסיבים של החברה.

■ חלופה ד' - פרישת סיבים אחד לאחד בפריפריה ובמרכז ולאחר 3 שנים Cherry Picking - מתן אפשרות לחברה לבחור בדיוק היכן היא רוצה על-פי שיקול-דעתה. 

המלצת משרד התקשורת היא שילוב של חלופות ב' ו-ד'. המלצתנו היא כי תיקבע ל-IBC חובת פרישה מינימלית של רשת התקשורת שלה ל-40% ממשקי-הבית בישראל. החברה תידרש להגיע לפרישה זו בתוך 10 שנים מיום תיקון הרישיון, וכן ייקבעו אבני-דרך לפרישה כמופרט להלן.

בנוסף, ייקבע יחס פרישה מינימלי בין הפריפריה למרכז, כך שהחברה תחויב לפרוש למשק-בית אחד לפחות בפריפריה, על כל משק-בית במרכז הארץ אליו נפרש סיב על-ידי החברה, וזאת החל מסוף השנה השלישית לתיקון הרישיון. החברה תעביר לאישור מנכ"ל המשרד והצוות המקצועי את תוכנית הפרישה שלה, אשר תכלול תוכנית פעולה מפורטת ברמה שנתית.