הסדר החוב של אפריקה ישראל: נושיה יבחנו מימוש נכסים

משבר בהסדר החוב השני של החברה מוביל את הנושים לבחינת אלטרנטיבות • לאפריקה ישראל יש חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו-כ"ח

מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן

המשבר בהסדר החוב השני של אפריקה ישראל   מוביל את נושיה לבחון אלטרנטיבות ובראשן מימוש חלק מנכסיה. בהיעדר הסכמה עם המשקיע מוטי בן משה על חובותיה של אפריקה ישראל למס הכנסה, יידרשו מחזיקי האג"ח של החברה להכריע בעוד שבוע אם להשאיר את המצב הנוכחי על כנו או לפתוח במהלך למכירת ההחזקות באפריקה נכסים ובחברות המפעילות את כביש 6 ומנהרות הכרמל (ישראל קנדה וחברות המפעיל).

היום פרסמו נאמני האג"ח זימון לאסיפת מחזיקים, בו תועלה להצבעה הצעה למכירת החזקות החברה במניות אפריקה נכסים ובחברות המפעילות.

לפי הזימון, יתבקשו מחזיקי סדרות האג"ח משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח) להסמיך את הנאמנים ונציגויות המחזיקים לפעול למימוש ההחזקות של אפריקה ישראל במניות אפריקה נכסים ובמניות ישראל קנדה וחברות המפעיל, וזאת בדרך המשקפת מחירים התחלתיים שלא יפחתו מהמחירים שהציע בן משה.

דרוש רוב שיהיה קשה להשיג

לפי הזימון לאסיפה, מועלית ההצעה להצבעת כלל המחזיקים משלוש הסדרות, בעקבות פנייה של חלק ממחזיקי האג"ח לנאמנים. עם זאת, כדי שהנאמנים של סדרות האג"ח יפעלו לביצוע החלטה זו, נדרשת הכרעה ברוב של לפחות 75% בכל אחת מהסדרות, שאינו פשוט להשגה.

לאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו-כ"ח. בסוף ינואר אישרו המחזיקים את הסדר החוב, במסגרתו ירכשו חברות שבשליטת בן משה את הבעלות על אפריקה ישראל והחברות הבנות שלה.

יש לציין כי גם אם מחזיקי האג"ח יחליטו למכור את הנכסים בנפרד לכל המרבה במחיר, והחלטה זו תאושר על-ידי בית המשפט, עשויות החברות שבשליטת בן משה להתמודד על רכישת הנכסים הללו בנפרד. עם זאת, מצידו של בן משה לא נמסרה בינתיים התייחסות למהלך החדש של נאמני האג"ח.

ההסדר עם בן משה היה אמור להעביר למחזיקי האג"ח תמורות בשווי של כ-2.4 מיליארד שקל, אלא שהוא נקלע למבוי סתום בעקבות צו שומה שהוציא מס הכנסה לאפריקה ישראל על סך של 245.5 מיליון שקל (בתוספת ביטול הפסדים צבורים בסך של 600 מיליון שקל). בהמשך, הסכים מס הכנסה להצעת פשרה של ביהמ"ש, לפיה הסכום יופחת, אולם בין נאמני האג"ח לבן משה קיימת אי הסכמה בשאלה מי יישא בנטל המס.