סוכני הנסיעות יורשו למכור פוליסות ביטוחי חו"ל לנוסעים

הצעת חוק שעברה היום הפכה את החלטת בג"ץ בנושא • מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל: הצעת החוק תחסוך למדינה כסף רב

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל / צילום: תמר מצפי
חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל / צילום: תמר מצפי

טוויסט בעלילה: אחרי שבג"ץ קבע כי סוכני נסיעות לא יוכלו למכור פוליסות ביטוח לנוסעים, היום (א') עברה הצעת חוק שתשנה את ההחלטה ולמעשה תאפשר למשרדי הנסיעות להמשיך למכור ביטוח נסיעות לחו"ל. ההצעה עברה בוועדת השרים לחקיקה במסגרת הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תיקון - היתר לשיווק ומכירה של ביטוח נסיעות לחו"ל), התשע"ז-2017. 

קביעת בג"ץ הייתה אמורה להיכנס לתוקף ביום שישי (1.6.18), בהסתמך על חוזר הפיקוח על הביטוח שהופץ בינואר 2017, לפיו רק מי שמחזיק ברישיון יוכל לשווק פוליסות ביטוח ליוצאים לחו"ל. סוכני הביטוח נלחמו נגד ההיתר לסוכני הנסיעות למכור את הפוליסה כמוצר משלים ללקוחותיהם, ומנגד סוכני הנסיעות נלחמו בכדי להשאיר בקרבם את המוצר הזה. 

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל, התייחסה למשמעות לא רק עבור סוכני הנסיעות שיוכלו להרוויח גם ממכירת פוליסות ביטוח (לאור השחיקה ברווחיות שלהם בזווית העמלות מחברות התעופה), ואמרה כי "הצעת החוק תפחית את הסיכון לנוסע שייצא את גבולות המדינה ללא כיסוי ביטוחי הולם שיגן עליו בעת הצורך - דבר שגם יחסוך למדינה כסף רב. מדובר בהצעת החוק המפחיתה את נטל הרגולציה ומקדמת עסקים קטנים ובינוניים, שהם רוב-רובו של ענף התיירות".

דבריה של סובול נסמכים בין היתר על מחקר שערכה חברת הייעוץ BDO, לפיו נוסעים עשויים שלא לרכוש ביטוח נסיעות, במודע או שלא במודע, כאשר הם יידרשו לעשות זאת בנפרד מהזמנת הנסיעה, ומכאן שבמקרי חירום המדינה תישא בעלויות הטיפול באזרחיה. עוד עולה מהמחקר של BDO כי ברוב מדינות ה-OECD משרדי הנסיעות עוסקים גם במכירת ביטוח נסיעות לחו"ל, בכפוף להכשרה מקצועית נקודתית.

לפי בקשת שר התיירות יריב לוין, ניתנה התחייבות של משרד האוצר להאריך את המועד המאפשר לסוכני נסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל. זאת, עד השלמת החקיקה. 

הצעת החוק הוגשה על-ידי ח"כ רוברט אילטוב, ואליו הצטרפו חברי וחברות הכנסת יוליה מלינובסקי, עודד פורר, חמד עמאר, איציק שמולי, יפעת שאשא-ביטון, אמיר אוחנה ואורי מקלב.

נזכיר כי לפני כשנה נכנסה לתוקפה רפורמת פוליסות הביטוח לנוסעים לחו"ל. במסגרתה הוצאו סעיפים מהפוליסות החינמיות שמעניקות חברות האשראי למחזיקי הכרטיסים, כך שעבור סעיפים שהיו חלק מהפוליסה יש לשלם בנפרד. זאת ועוד, משך הפוליסה החינמית קוצר ל-5 ימים. 

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, מיוזמי ההצעה, התייחס לתועלת אחרת לטובת הצרכן מעבר לפשטות הקנייה במקום אחד, ואמר כי "פתיחת השוק תשפר את השירות ותוריד את המחיר, ואני מברך על כך".