הקליטה הסלולרית המשובשת ביהודה ושומרון מסכנת התושבים

הממשלה אישרה ב-2017 להעביר 30 מיליון שקל לשיפור הקליטה ביהודה ושומרון בעקבות הצרכים הביטחוניים של התושבים והחיילים, אולם היא תקועה בגלל דרישת המינהל האזרחי במשרד הביטחון להוספת תקנים חדשים בניגוד לעמדת האוצר • משרד האוצר: "הסוגיה נבחנת"

התוכנית לשיפור הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון תקועה בשל התנגדות האוצר לדרישת המינהל האזרחי לתוספת של חמישה תקנים, כך נודע ל"גלובס". האוצר התחייב להקצות 30 מיליון שקל לטובת התוכנית, אך משהתברר כי התוכנית שהוגשה על ידי המינהל האזרחי כולל תוספת של 5 תקנים, התעוררה התנגדות באוצר, והתוכנית הוקפאה.

במקביל לתוכנית הממשלתית, החברות הסלולריות פועלות לשיפור הקליטה גם באופן עצמאי, וזאת בהתאם לדרישות משרד התקשורת. הפעילות הזו הובילה לשיפור הקליטה באזורים מסוימים, אולם הבעיה בכללותה עדיין רחוקה מפתרון. משרד התקשורת מנסה לטפל בבעיית הקליטה ביהודה ושומרון, ושר התקשורת איוב קרא אפילו התחייב לכך כשסייר באזור בעת כניסתו לתפקיד.

הבעיה בקליטה נובעת מכך שאין מספיק קרקעות מדינה שניתן להקים עליהן אתרים סלולריים, וביישובים רבים קיימות התנגדויות מצד התושבים להקמת האתרים בתוך היישוב. בנוסף, ישנם לא מעט מקרי ונדליזם בהם פלשתינאיים פוגעים באתרים הישראליים, ולעיתים אף ושורפים אותם. כל אלה גורמים לכך שהבעיה רחוקה מפתרון. לכל אלו, מתווספת כעת כאמור בעיית הוויכוח על התקנים בין המינהל לאוצר.

הטענה של המינהל האזרחי היא שתוספת התקנים נדרשת על מנת שניתן יהיה לפקח על התוכנית ועל השימוש היעיל בכסף שיוקצה לה. כך למשל, צריכים המפקחים לוודא שהחברות ממלאות את חלקן ועומדות בדרישות הכיסוי בכל האזורים הבעייתיים.

הנושא הגיע לפתחה של ועדת משנה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת מוטי יוגב שמנסה בחודשים האחרונים לתאם בין המשרדים השונים שאמורים לממן את התקציב. החלוקה היא 10 מיליון שקל בין משרדי הביטחון, האוצר והתקשורת.

לדברי גורמים שמצויים בנושא, בנקודה הזו החלו הבעיות בין המשרדים, והם לא מצליחים ליצור תיאום ביניהם. גם משרד המשפטים מעורב בנושא, ואולם עד עתה לא נמצא לו פתרון.

הוויכוח בין המשרדים נע סביב השאלה האם נושא הקליטה הסלולרית הוא נושא ביטחוני או לא, ומכאן עולה השאלה כיצד לגזור את היקף החלוקה של התקציב. סוגיה נוספת שעומדת לדיון היא כיצד להעביר את הכסף לתמרוץ החברות הסלולריות. משרדים ממשלתיים אינם יכולים להעביר את הכסף ישירות לחברות, ולכן עלתה השאלה איך בכל זאת החברות יתומרצו החברות להשלים את הפריסה החסרה.

מוטי יוגב: "צורך ביטחוני"

ח"כ מוטי יוגב מסר: "למרות ההצלחות הרבות של הוועדה בקידום ודחיפת החברות הסלולריות לתכנון והקמת אתרים רבים, מאז שהוקצו 30 מיליון שקל לפרויקט בהחלטת ממשלה, אנו נתקלים בקושי להוציאו אל הפועל שנגרם על ידי משרד הביטחון באמצעות המינהל האזרחי. עיכוב זה פוגע בתושבים, ביכולת להזעיק עזרה ביטחונית ורפואית באזורים מסוימים ובמרקם החיים. אני מקווה שבקרוב מאד נוכל לבשר שמשרד הביטחון והמינהל האזרחי, התגברו על הבעיות הבוירוקרטיות ונוכל להתקדם באופן מוצלח יותר, למען שיפור החיים והביטחון".

מהאוצר נמסר: "האחריות להקמת האתרים נמצאת בידי חברות הסלולר. הסוגיה הנדונה נמצאת בבחינה ממשלתית וקבלת נתונים ועמדות ממשרדי הממשלה השונים".