תקיפה נרחבת של צה"ל ברצועה; רסיסי טיל נפלו בחצר בי"ס

(עדכונים שוטפים): ראש הממשלה הצהיר כי ישראל רואה בחמאס כאחראי לירי הפצמ"רים מהרצועה והבהיר כי "צה"ל יגיב בעוצמה" • השר גלנט: "כל האפשרויות נשקלות, כולל סיכולים ממוקדים" • הפלסטינים מדווחים כי צה"ל תקף עמדות תצפית ויעדים במחנה הפליטים נוסייראת ואף הרחיב הפעילות לתוך העיר עזה

ליברמן עם מפקדים בגזרה בביקורו בעוטף עזה / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן עם מפקדים בגזרה בביקורו בעוטף עזה / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אזעקות נשמעו היום (ג') ביישובי המועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון ובשדרות בעקבות ירי מרצועת עזה. מערכת כיפת ברזל יירטה כמה מהשיגורים לעבר שטח ישראל.

הירי בא לאחר שצה"ל תקף מטרות ברחבי רצועת עזה, בתגובה למטח פצצות המרגמה שנורה בשעות הבוקר לעבר יישובי המועצה האזורית אשכול וחוף אשקלון. הפלסטינים דיווחו כי התקיפות בוצעו בעמדות תצפית בצפון הרצועה ולאחר מכן הורחבו לעיר עזה עצמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי ישראל רואה בחומרה את ירי מטח פצצות המרגמה מרצועת עזה לעבר יישובי המועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון. "צה"ל יגיב בעוצמה", הצהיר נתניהו בנאומו בוועידת הגליל שהתקיימה במעלות-תרשיחא. "ישראל תגבה מחיר כבד מכל מי שינסה לפגוע בה ואנחנו רואים בחמאס כנושא באחריות".

שר הביטחון אביגדור ליברמן מכנס דיון מיוחד בבסיס הקריה שבתל אביב, במהלכו מתבצעת הערכת מצב בעקבות מטח הירי הנחשב לכבד ביותר מאז מבצע צוק איתן. בדיון משתתפים הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראשי מערכת הביטחון.

כוחות צה"ל תוקפים ברצועת עזה ובמרכזה בתגובה לירי. המועצה האזורית אשכול הודיעה לתושביה כי "מתקיימת פעילות של צה"ל ברצועת עזה", וכי יש להמשיך למשור על שגרה. הפלסטינים בעזה מדווחים כי במסגרת תגובת צה"ל הותקפו בין השאר עמדות תצפית של הג'יהאד ויעדים במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה. בהמשך דווח כי צה"ל הרחיב את הפעילות גם לתוך העיר עזה.

המטח לשטח ישראל נורה בשלושה סבבים - העיקרי שבהם החל בשעה 07:00, אז נורו 25 פצמ"רים לעבר יישובי המועצות האזוריות חוף אשקלון ואשכול. מרבית הפצמ"רים שנורו יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, השאר נפלו ביישובי המועצות ובשטחים פוחים. אחת הפצצות נפלה בחצר גן ילדים במועצת אשכול, שהיה ריק מאדם.

שר הפנים אריה דרעי הצהיר כי צה"ל ימשיך לפעול לעצירת הירי. "מי שאחראי לכך ישלם את מלוא המחיר", אמר דרעי. "אנחנו לא נעבור על זה לסדר היום. אני סומך על הצבא, על שר הביטחון ועל ראש הממשלה. כל אזרחי מדינת ישראל רואים בשנה האחרונה את המדיניות של הממשלה, מדיניות מאופקת, מאוזנת אבל נחושה. אנחנו גם בסוריה, גם בדרום ובכל מקום אנחנו פועלים מצד אחד באחריות, ומצד שני אנחנו מאוד ממוקדים ונחושים".

"אין לנו שום עניין בהסלמה בדרום ואין לנו שום עניין במאבק נגד תושבי עזה", המשיך דרעי. "יחד עם זאת, חמאס מנסה לאתגר אותנו בצעדות, העמדת תושבים על הגדר ובירי. חמאס והג'יהאד הם גורמים האחראים לכך. אנחנו נפגע בהם בצורה הכי קשה שיכולה להיות". לדבריו, חמאס מנסה להלהיט לאחרונה את כדי לזכות בתשומת הלב הבינלאומית, לנוכח המצוקה אליה נקלע במאבקים הפנים פלסטינים מול יו"ר הרשות אבו מאזן.

גם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, החבר בקבינט המדיני-ביטחוני, התייחס להסלמה בגזרה הדרומית. "לא נשלים עם פגיעה באזרחינו ובריבונותנו", אמר. "אני מחזק את ידי התושבים בעוטף עזה בעמידתם האיתנה אל מול הטרור. נגן על תושבינו וחיילנו ונכה בטרור בעוצמה. כל האפשרויות ישקלו כולל הסיכולים הממוקדים כנגד המבצעים ומפעיליהם".

בג'יהאד האסלאמי בירכו על הירי, זאת לאחר ששלושה מאנשיהם נהרגו במהלך תקיפת צה"ל בתחילת השבוע שבוצעה בתגובה להנחת מטען סמוך גבול עזה. "אנו מברכים את הלוחמים שממשיכים להתייצב ולשמור על כבודנו למרות המצור", אמר דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב. "דם העם הפלסטיני אינו זול בכדי שיישפך על ידי הטרורסטים ללא הרתעה".

בכיר הארגון חאלד אל-בטש הוסיף: "לא נרשה לכיבוש להמשיך לפגוע בבני העם הפלסטיני ללא תגובה, התהלוכות ממשיכות עד לסיום המצור והשגת חלום השיבה". בחמאס אמרו כי "טועה כל מי שחושב כי שמירת הארגון על זכותו להגיב נובעת מחולשה ונסיגה מעמדותיה".

בעקבות ההסלמה, משרד החוץ הנחה את נציגויות ישראל בעולם להפיץ את הדיווחים על מטח הירי ואת תמונות הפגיעה בגן הילדים. גורם במשרד אמר כי המסר שהדיפלומטים הישראלי הונחו להדגיש הוא עד כמה חמאס וארגוני הטרור מסכנים את האוכלוסיה האזרחית בישראל, זאת כדי להפריך את הטענות לפיהן ישראל נוהגת בחוסר מידתיות בפעילותה ברצועת עזה.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב אמר בעקבות האירועים כי הוא מודאג מאוד מירי הטילים חסר ההבחנה לעבר יישובים בישראל. "זה בלתי מתקבל", אמר. "לפחות אחד מהם פגע בסביבה הקרובה של גן ילדים ויכול היה להרוג או לפצוע ילדים. התקפות כאלה מערערות את המאמצים הרציניים של הקהילה הבינלאומית לשפר את המצב בעזה. על כל הצדדים לשמור על איפוק, להימנע מהסלמה ולמנוע אירועים המסכנים את חייהם של פלסטינים וישראלים".