ההצבעה שעשויה לשנות את המערכת המוניטרית של שווייץ

ב-10 ביוני יכריעו השווייצרים את גורלה של תוכנית חסרת תקדים בעידן המודרני, שתגביל את יכולתם של הבנקים הרגילים לספק אשראי

נשיא הקונפדרציה השוויצרית, אליין ברסט / צילום: שאטרסטוק
נשיא הקונפדרציה השוויצרית, אליין ברסט / צילום: שאטרסטוק

משאל עם בשווייץ עשוי לשנות באופן יסודי את המערכת המוניטרית של המדינה ואף את פניה של כל מערכת הבנקאות העולמית.

נושא המשאל הוא השקת יוזמת הכסף הריבוני, שמטרתה לשים קץ לפיצול בתחום הבנקאות המרכזית בשווייץ. מערכת בנקאות מרכזית מפוצלת מתירה לבנקים רגילים ליצור באופן אלקטרוני כסף כדי להלוותו ללווים.

על הפרק יוזמה שתמנע מהבנקים הרגילים להלוות סכום גבוה מסכום סך הפיקדונות בספרי החשבונות שלהם, ותשים קץ לתפקידם כיוצרי כסף חדש. מהלך זה עשוי להפוך את הלוואת הכספים לפעולה קשה בהרבה.

ב-10 ביוני יצביעו אזרחי שווייץ על השאלה אם ברצונם לאמץ את יוזמת הכסף הריבוני.

כך עובדת המערכת הנוכחית: אם אדם לווה 1 מיליון פרנק שווייצרי לרכישת בית, הבנק לא ניגש לחדר כספות גדול כדי להוציא משם את הכסף. במקום זאת יוצר הבנק כסף אלקטרוני ומעביר אותו לחשבון של אותו אדם. במקביל מפריש הבנק סכום מסוים לצורך ניהול סיכונים וציות לתקנות.

90 מיליארד פר"ש בלבד מ-645 מיליארד הפר"ש (645 מיליארד דולר) שהיו במחזור בשווייץ בחודש שעבר היו בצורת שטרות ומטבעות. היתרה הייתה כסף אלקטרוני בחשבונות בנקאיים שמהם ניתן לפדות את הכסף ללא הגבלה ובאופן מיידי או כמעט מיידי.

פיקדונות אלקטרוניים אלה - שאינם הילך חוקי כמו שטרות ומטבעות - יומרו לכסף של הבנק המרכזי של שווייץ.

במצב כזה ייאלצו הבנקים המסחריים להחזיק במספיק יתרות לגיבוי ההלוואות שהם מעניקים ללקוחות, או ללוות כספים מבנקים אחרים או לפנות לבנק המרכזי של שווייץ כדי לקבל כספים נוספים.

"רק הבנק הלאומי השווייצרי יוכל ליצור כסף אלקטרוני", נאמר במסמך שמסביר את הרפורמה המוצעת. "הבנקים כבר לא יוכלו ליצור כסף לעצמם. הם יוכלו רק להלוות כסף שקיבלו מחוסכים או מבנקים אחרים, ואפילו במידת הצורך כסף שיספק להם הבנק הלאומי השווייצרי".

תומכי התוכנית טוענים שהיא תגביל את מחזורי הגאות והשפל בתחום האשראי, שמערערים את יציבות הכלכלה, ובמקביל תגן על הכלכלה מהסתערויות על הבנקים וממצבים שבהם נאלצת הממשלה לספק סיוע חירום לבנקים כדי להצילם מקריסה.

לתוכנית יש גם מתנגדים רבים, ובראשם נגיד הבנק המרכזי של שווייץ שכינה אותה "ניסוי מיותר ומסוכן". הנגיד, תומס ג'ורדן, אמר בכנס בנקאות ביום ה' שעבר כי יוזמת הכסף הריבוני "כמוה כהשלכת חצץ לתוך מערכת ההילוכים של מערכת האשראי שלנו".

גם הפרלמנט והזרוע הביצועית של הממשלה הפדרלית השווייצרית מתנגדים לתוכנית, כמו גם הבנקים המסחריים הגדולים במדינה.

בשווייץ יש צורך ב-100,000 חתימות של תומכים בסוגיה מסוימת כדי לערוך משאל עם כללי בסוגיה זו. ההצבעה נחשבת לתקפה אם משתתפים בה יותר מ-40% מהאוכלוסיה. כדי לזכות יש צורך ברוב מסך בעלי זכות ההצבעה, וכן במספר רוב של מחוזות שתומכים בביצוע שינוי.