בנק ישראל: הבנקים העלו ריביות למשקי הבית ועסקים קטנים

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית הממוצעת למשקי בית עמדה על 5.87% • בעסקים הבינוניים והגדולים נרשמה יציבות בריביות • לנתוני הריבית הממוצעת על הלוואות בבנקים

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

על רקע העלייה בהפרשות להפסדי אשראי במגזר משקי הבית, הבנקים העלו את הריביות בהלוואות במגזר זה. מהדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים עולה כי הריבית הממוצעת במגזר משקי הבית, שהיא ממילא הגבוה ביותר מבין המגזרים עלה ל-5.87% ב-2017 לעומת 5.72% בשנת 2016.

גם במגזר המשכנתאות ובעסקים הקטנים נרשמה עלייה: במגזר המשכנתאות עלתה אשתקד הריבית הממוצעת מ-2.97% ל-3.3% ב-2017, ובעסקים הקטנים הוא עלה מ-3.43% ב-2016 ל-3.97% ב-2017. לעומת זאת בעסקים הבינוניים והגדולים נשמרה יציבות בריביות. נזכיר כי ממילא הריבית באשראי לעסקים בינוניים וגדולים נמוכה יותר מאשר במשקי בית ועומדת על 2.2-2.6%, התוצאה היא שאשתקד רק התרחב הפער בינו לבין מגזר משקי הבית והעסקים הקטנים.

בבנק ישראל מציינים כי עליית הריביות באשראי הצרכני ובעסקים הקטנים עלה בעקבות העלייה בסיכון ובהספדי האשראי שספגו הבנקים במגזרים אלו. נציין כי אכן נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בהיקף ההפרשות הנובעת בעיקר בשל ירידה במוסר התשלומים, ושינויים בחקיקה שהפכו את תהליך פשיטת הרגל ל"ידידותי יותר" ללווה.
"האשראי הצרכני עלה בצורה חדה ואנחנו בנקודה שצריך להיזהר", כך אמרה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר בשנה שעברה בעת שהציגה את הדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים. שנה עברה, ונראה כי הבנקים הפנימו את המסר.

הריבית הממוצעת בתיק האשרי בבנקים לפני מגזרי פעילות
 הריבית הממוצעת בתיק האשרי בבנקים לפני מגזרי פעילות

מהדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים עולה כי בשנת 2017 הגבירו את הצמיחה באשראי העסקי על חשבון האשראי הצרכני. "ב-2017 שבו הבנקים ואיזנו את הדגשים העסקיים, והאשראי גדל באופן מאוזן בכל המגזרים", נכתב בדוח.

בבנק ישראל מציינים כי: "הואט קצב גידולו של האשראי למשקי הבית, על רקע עליית הסיכון בו, ואילו קצב הגידול של האשראי העסקי היה מהיר יותר מאשר בשנים האחרונות. המגזר היחיד שהמשיך לקטון הוא האשראי בחו"ל, וזאת כתוצאה מצמצום פעילותם של הבנקים שם", נכתב בדוח.

באשר לאשראי העסקי, מהנתונים עולה כי הוא צמח אשתקד ב-4.7% וזאת לעומת שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 0.3% בלבד ב-5 השנים האחרונות. כאמור, תמונת הראי היא הצמיחה באשראי הצרכני ובמשכנתאות. מגזרים אלה צמחו ב-3.8% ו-4% בהתאמה, וזאת לעומת שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 6-8% בשנים האחרונות.

בבנק ישראל מציינים כי סיכון האשראי עלה מעט בשנת 2017 ביחס לרמתו ב 2016- אך נותר נמוך יחסית. "עם זאת , סיכון משמעותי בתיק האשראי מקורו בחשיפה של המערכת הבנקאית לענף הנדל"I, כאשר ביחד עם המשכנתאות מהווים יותר מ 45%- מתיק האשראי", נכתב בדוח. מהנתונים עולה כי האשראי לענף הנדל"ן צמח בשנה האחרונה בכ-12.2 מיליארדי שקל, המשקף צמיחה של 11% לסך של 128.2 מיליארד שקל.