שופרסל: רכישת ניו-פארם הגדילה את ההכנסות אך פגעה ברווח

שיפור מתון של 1.5% ברווח הנקי של שופרסל ברבעון, שעמד על 67 מיליון שקל • תרומת רשת הדראגסטורים ניו-פארם: הכנסות של 140 מיליון שקל והפסד תפעולי רבעוני של 3 מיליון שקל

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

רשת קמעונאות המזון שופרסל  סיכמה הבוקר (ד') את הרבעון הראשון של 2018 עם שיפור מתון של 1.5% ברווח הנקי שלה, שעמד על 67 מיליון שקל, וזאת לאחר עלייה של 9% בסך הכנסותיה, שהתקרבו ל-3.2 מיליארד שקל.

הכנסות מגזר הקמעונאות של שופרסל, בהשפעת עונתיות ועיתוי חג פסח, עלו בכ-4.5% ל-3 מיליארד שקל, ונוסף על כך היא נהנתה מהכנסות של 140 מיליון שקל שרשמה רשת הדראגסטורים ניו-פארם, שאת רכישת מרבית סניפיה השלימה בתחילת השנה.

עוד מציינים ברשת, המנוהלת על-ידי איציק אברכהן, כי המכירות בחנויות זהות של הרשת עלו ב-2.8%, והמכירות למ"ר טיפסו בכ-5% בזכות העלייה במכירות וצמצום בשטחי המסחר.

בהמשך לצמיחה בהכנסות, הרווח הגולמי הרבעוני של שופרסל עלה ב-15% ל-850 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות, אולם עלייה ניכרת בהוצאותיה הובילה לכך שהשיפור ברווח התפעולי עמד על פחות מ-3%, ברמה של 113 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות נשחק בצורה מתונה.

את השיפור בשורה הגולמית מייחסת החברה - שבשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין - בעיקר להוספת פעילות ניו-פארם, שיפור בתנאי הסחר, עלייה בנתח המותג הפרטי, שינוי בתמהיל המבצעים והתייעלות בפעילות המרלו"ג ושרשרת ההפצה.

אולם צירופה של ניו-פארם הגדיל גם את הוצאותיה של שופרסל (רשמה הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל ברבעון), ונוסף על כך סבלה שופרסל מעלויות השקת מועדון כרטיס האשראי שלה, לאחר שהחליפה באחרונה את המפעיל, כשעברה לעבוד עם חברת כאל, שבשליטת בנק דיסקונט, במקום לאומי קארד שאיתה עבדה עד לאחרונה. כמו כן היא נפגעה מעלייה בהוצאות השכר שלה, בין היתר בהשפעת עליית שכר המינימום.

שופרסל היא רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, עם 274 סניפי סופרמרקט, נוסף על 64 סניפי ניו-פארם, וסך שטחי המסחר שבהם היא מחזיקה עומד על 518 אלף מ"ר, מתוכם 496 אלף מ"ר סניפי שופרסל והיתר ניו-פארם. כמו כן היא מחזיקה ב-4 מחסנים למכירות מקוונות, בשטח של כ-12 אלף מ"ר.

לשופרסל יש תוכנית עסקית לתכנון ולהקמה של מחסני הפצה אוטומטיים שישרתו את פעילות האונליין שלה, ורגע לפני פרסום הדוחות עדכנה החברה על קבלת אישור הדירקטוריון להשקעה בהיקף של כ-600 מיליון שקל להקמת מרכזים אוטומטיים במודיעין ובקדימה, שישרתו פעילות זו.

במסגרת זו מתכננת שופרסל הקמת מרכז במודיעין בהיקף של כ-34 אלף מ"ר, בשיתוף עם חברת הנדל"ן המניב אמות, וכמו כן היא תסב מחסן קיים בקדימה, בשטח בנוי של 8,100 מ"ר, שישמש גם הוא כמרכז אוטומטי לפעילות האונליין.

החברה, המעסיקה כ-13.4 אלף עובדים, נסחרת בבורסה בשווי של 5.25 מיליארד שקל, אחרי שמנייתה שמרה על יציבות מתחילת השנה.

בשופרסל ציינו בדוחות כי המשך פיתוח הפלטפורמה הדיגיטלית של הרשת בא לידי ביטוי בעלייה בשיעור המכירות באמצעותה, שהיוו קרוב ל-14% מסך המכירות בתחום הקמעונאות, לעומת כ-12% ברבעון המקביל אשתקד.

עוד ציינו כי הרשת המשיכה ב"הרחבה וחיזוק המותג הפרטי, ובכלל זה השקה של מוצרים בקטגוריות קיימות וחדשות", מה שסייע לה להגדיל את שיעור המכירות של מוצרי המותג הפרטי לכ-24% מסך מכירות הקמעונאות שלה, לעומת כ-22% ברבעון המקביל.

האנליסטים התייחסו בחיוב לדוחות, ובלאומי שוקי הון ציינו כי "בסך-הכול שופרסל הציגה שיפור קל ברווח הנקי, אך לדעתנו מדובר בתוצאה חזקה ומרשימה, בהתחשב בנטל הוצאות התפעול ברבעון. לפיכך אנו צופים מגמה חיובית במניה, לאחר תקופה של דשדוש".

באי.בי.אי הוסיפו כי "שופרסל הציגה דוח טוב, והמהלכים שהיא נוקטת בהחלט מתבקשים וחיוביים מאוד להמשך חייה". עם זאת, באי.בי.אי סבורים כי "תמחור המניה בנקודת הזמן הנוכחית נדיב, ומגלם את מרבית האפסייד בנייר".