סופית: נאסר לעשן בהופעות, מגרשי ספורט וגני שעשועים

צו משרד הבריאות להרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים אושר סופית • באילו מקומות ציבוריים נוספים ייאסר העישון כעת?

איסור עישון \ שאטרסטוק
איסור עישון \ שאטרסטוק

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ד') סופית את צו משרד הבריאות, לפיו יורחב איסור העישון במקומות ציבוריים. החל מ-60 ימים מפרסום התקנות ייאסר העישון גם במקומות בהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמיים בהם משתתפים למעלה מ-50 איש (כי אלה מפוקחים על-ידי הרשות המקומית), בכל מקום בשטח בתי חולים או מרפאות (לרבות מחוץ למבנה), רשויות ציבוריות, משרדים ממשלתיים, בתי משפט, מועצות דתיות, מקומות בהם מתקיימת פעילות גופנית (גם באוויר הפתוח, כמו מגרש כדורסל ומתקני כושר תחומים), בריכות שחייה, באזורי כניסה לגני ילדים, בגני שעשועים, בחניון ציבורי מקורה או תת-קרקעי ובגני חיות.

הנהלות בתי חולים, מרפאות, משרדים ממשלתיים, חניונים, גני חיות ואירועים יהיו רשאים לקבוע אזורי עישון בטווח של 10 מטר מהכניסה או היציאה, בתנאי שלא יהוו מטרד בחלקים אחרים של המקום ולא יהיו בתי מגורים.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הדגיש כי הוועדה הקפידה לכלול בצו הוראות המאפשרות אכיפה ולא איסורים שאינם ריאליים. "הרחבנו את המגבלות ככל הניתן, אבל צריך להרגיל את החברה לשינויים בהדרגה. יש לנו גם מתחים, ובימים כמו כאלה יותר אנשים נוטים להימשך לסיגריות לצערי".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד), שפעל להרחבת הצו, אמר: "אנחנו מביאים היום בשורת הצלת חיים לתושבי מדינת ישראל. נמשיך ולא נרפה על-מנת להציל חיי אדם".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי בקרוב יביא משרד הבריאות לאישור הוועדה הרחבת איסור העישון במסעדות וברים.

השאלה העולה מהחוק החדש היא זו של האכיפה, שמוטלת על הרשויות המקומיות באמצעים פקחים. הרשויות הן שצריכות להכניס את נושא העישון ליום העבודה של הפקחים, אך בשטח נדמה כי למרות שהחוק עבר לפני שנים, שיעור האכיפה הוא מינורי. פקחים עסוקים בעיקר במתן דוחות חניה, דוחות לאיסוף פסולת שמשאירים הכלבים, קנסות לבעלי כלבים שמסתובבים ללא רצועה ופחות מזה קנסות על עישון אסור לפי החוק. מה שאמור להפעיל את החוק הוא בעיקר לחץ ציבורי מכיוון אזרחים שלא מוכנים לספוג עשן סיגריות במקומות ציבוריים. מבחינת יצרניות הסיגריות, הרחבת האיסורים עשויה לפגוע במכירות.

בשלב זה יצרניות הסיגריות בוחרות שלא להתייחס לשינוי האמור, כשאולי הן מקוות למהלך שהתרחש לאחרונה באוסטריה: שם שוקלים לבטל את החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים תוך דגש על מסעדות מתוך שיקול של חופש הבחירה - הן של בעלי המסעדות, שיוכלו לבחור האם הם רוצים שיעשנו במרחב הציבורי שלהם; והם של אזרחים, שיוכלו לבחור היכן לסעוד. מהלך כזה יהיה בבחינת הליכה לאחור, משום שהחוק תקף באוסטריה מזה שנים.