המוזות מסרבות לשתוק בזמן שהתותחים רועמים

וגם: מהי תופעת הלוואי של ההייטק הישראלי, ומי אחראי לטפל בה?

סיגל בראון, אלי פישר ואירית איזקסון / צילום: ענת מוסברג
סיגל בראון, אלי פישר ואירית איזקסון / צילום: ענת מוסברג

ניתן לטעון שבזמן שהתותחים רועמים המוזות שותקות, אבל ד"ר אלי פישר, נשיא תשלובת ד"ר פישר ובתו, סיגל בר-און, יו"רית משותפת בתשלובת, חושבים אחרת. בשיאה של המתיחות הביטחונית בדרום הארץ, ולאחר התלבטויות, הוחלט בכל זאת לפתוח השבוע את תערוכת אוסף מעטפות השלום בגלריה ZOA ע"ש דבורה פישר ז"ל, ולו רק בשל המסר של התערוכה.

האוסף שהוצג בה, נוצר לפני יותר מ-20 שנה ע"י בעלי תשלובת ד"ר פישר, דבורה פישר ז"ל ואלי פישר, כפרויקט אמנות וחינוך שמטרתו להמחיש את הסכנה במלחמה והצורך בשלום ואחווה בין הלאומים.

אל אירוע הפתיחה הגיעו אמנים שונים ממקומות מגוונים - מטירה, אבו סנאן, קלנסוואה, פריז, בלגיה ועוד, לצד דיפלומטים, אנשי ונשות עסקים בהם אירית איזקסון, יו"רית הבנק הבינלאומי; אתי פרופר; הכלכלן פרופ' יהודה שנהב ואחרים. פישר, סיכם את המצב ואמר כי בכוחה של התעשייה לייצר חיבורים עסקיים שעשויים לגשר על פערים שנראים לעתים רחוקים עד בלתי אפשריים". ואולי פשוט צריך לייצר יותר אמנות?

ממגרים את הזיהום: מהי תופעת הלוואי של ההייטק הישראלי ומי אחראי לטפל בה?

"בצד הדברים הנפלאים שההייטק הישראלי מביא עימו, הוא גם מביא כתוצאת לוואי פערים בחברה הישראלית, שהם הגבוהים ביותר בחברה המערבית". כך אמר אתמול (ד') היזם והמשקיע יוסי ורדי בכנס "עתיד הסטארט-אפים - גיוון והכללה", שנערך אתמול (ד') במועצה לישראל יפה, בהובלת עמותת itworks לגיוון תעסוקתי בשיתוף שגרירות ארה"ב MEPI ומיזם Power in diversity.

ורדי הסביר כי "בחברה מתוקנת, גוף שגורם לכשל פועל לתקן אותו. למשל, מפעל שמביא לזיהום אויר, צריך לקחת אחריות ולמגר את הזיהום. כך גם בהייטק. לכן ההייטק צריך לקחת אחריות על הטיפול בפערים החברתיים והקידום של גיוון תעסוקתי. אחריות חשובה זו צריכה להיות באחריות המנכ"ל, כחלק מעבודתו. כמו שהוא מטפל בכספים, במכירות ובייצור, עליו לקחת אחריות ולהשפיע על החברה הישראלית כחברה מגוונת ומכילה. אני רואה כבר מנכ"לים רבים שנרתמו לעניין זה, ואני קורא לרבים נוספים להצטרף", אמר ורדי.

האזינו והסכימו: עזיז קעדאן, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ Myndlift; היזם איציק קרומבי, יו"ר פורום ההייטק החרדי; טרי דוידסון, יועץ בשגרירות ארה"ב; יפעת ברון-גולדברג, מנכ"לית עמותת itworks; ד"ר גלית דשא, מנהלת מיזם Power in diversity; נתן קנדלר, סמנכ"ל ארגון ידידות טורונטו; יעל פז, סמנכ"לית פיתוח עסקי בקרן קומרה קפיטל ואחרים.

יפעת ברון-גולדברג, גלית דשא ויוסי ורדי / צילום: יוסי מויאל
 יפעת ברון-גולדברג, גלית דשא ויוסי ורדי / צילום: יוסי מויאל

יאיר סרוסי מונה ליו"ר דירקטוריון אנלייט אנרגיה מתחדשת

יאיר סרוסי מונה ליו"ר דירקטוריון חברת אנלייט אנרגיה מתחדשת. סרוסי (62) כיהן כיו"ר בנק הפועלים ואיגוד הבנקים בשנים 2019-2016 ולפני כן היה חבר דירקטוריון בחברות מובילות, בהן החברה לישראל ופרוטרום.

כיום מכהן סרוסי בתפקיד יו"ר חברת מגדלי הים התיכון וכדירקטור במספר חברות טכנולוגיה וגופי השקעה. בנוסף, הוא מכהן כיו"ר מכון אלי הורוביץ לאסטרטגיה של חברות באוניברסיטת תל-אביב, הוא חבר בחבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית בירושלים וחבר הוועד המנהל של עמותת תובנות בחינוך.

סרוסי יחליף בתפקיד את ד"ר שי ויל, ששימש כממלא מקום יו"ר אנלייט מאז אוקטובר 2017. אנלייט פועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל ובאירופה. בישראל עוסקת אנלייט בתכנון, הקמה והפעלה של פרויקטים פוטו-וולטאיים. שוויה של החברה בבורסה עומד על כמיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-40% במניה בשנה האחרונה.

החברה נשלטה עד לאחרונה בידי יורוקום תקשורת, שהייתה בבעלות שאול אלוביץ' ועברה לידי מפרק, וכן בידי שותפות גבעון של משפחת ויל. בתחילת החודש ערכו השתיים מכרז למשקיעים מוסדיים, שבמסגרתו מכרה יורוקום את מלוא החזקתה (14.8%) באנלייט תמורת 133 מיליון שקל, בעוד משפחת ויל מכרה כ-5.3% ממניות יורוקום (כ-65% מהחזקתה), תמורת כ-49 מיליון שקל. בעקבות המכירה הפכה אנלייט לחברה ללא גרעין שליטה.

יאיר סרוסי  / צילום: סיון פרג'
 יאיר סרוסי / צילום: סיון פרג'

טרנד מושחת

משרד עוה"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' אירח וערך השבוע את כנס הפורום הביטחוני בשיתוף ארגון ACC ישראל (ארגון היועצים המשפטיים הפנימיים).

עו"ד יובל ששון, ראש מחלקת ביטחון, הגנת המולדת, סייבר וציות במשרד, דווקא התייחס בדבריו בפתיחת הכנס, לזווית משפטית יותר מביטחונית - השוחד והשחיתות.

ששון טען כי "בישראל הבינו את מה שהבינו כבר מזמן בארה"ב, וזה שחקירות בתחומי שוחד ושחיתות מהוות מנוף לחץ גדול על חברות להגיע להסדרים מותנים הכוללים תשלום קנסות עתק. במובן זה עם האוכל בא התיאבון, ואנחנו צפויים לראות עוד ועוד חקירות של מתן שוחד לעובדי ציבור זרים".

עוד הוא הבהיר ואולי דווקא ניסה מעט להרגיע, כי מדובר בסך הכל בטרנד. "רבים אצלנו חושבים שמצעד הנחקרים האינסופי הפוקד את חדרי החקירות בעבירות שוחד מייחד את ישראל. אבל למעשה, ישראל היא חלק מטרנד עולמי, במסגרתו בחודשים האחרונים הוחלפו במדינות רבות ראשי מדינה מכהנים בגין פרשות שחיתות שנקשרו אליהם", אמר ששון.

בזויות היותר ביטחוניות דנו: יהונתן אריאל, סמנכ"ל בכיר ומנהל הלשכה המשפטית של אלביט מערכות; יצחק וכטל, סגן היועמ"ש במעהב"ט והממונה המשפטי לרכש ותאגידים; שמואל סנראי, סמנכ"ל בכיר ויועמ"ש ברפאל; ואחרים.

יובל ששון, שמואל סנראי, יצחק וכטל ויהונתן אריאל / צילום: מירי בן צור
 יובל ששון, שמואל סנראי, יצחק וכטל ויהונתן אריאל / צילום: מירי בן צור