העיצומים על איראן: סין תופסת את מקום החברות מאירופה

ענקית הנפט הסינית סינופק הודיעה כי היא עתידה לחתום על חוזה בהיקף של 3 מיליארד דולר לפיתוח שדה הנפט יאדאברן שבדרום איראן • החברה הסינית תופסת את מקומה של חברת הנפט של, שהודיעה כי האי מבטלת את כוונתה להשקיע בשדה

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

המאבק על העיצומים נגד איראן לאחר שארצות הברית פרשה מההסכם עמה, צובר תאוצה. פטריק פויאנה, מנכ"ל חברת הנפט הצרפתית טוטאל, הזהיר כי אם רוסיה וסין יתפסו את מקומן של החברות האירופיות הנסוגות מאיראן בשל העיצומים, הדבר יצמצם את יעילות העיצומים ויפגע בבנות הברית העיקריות של ארצות הברית.

ואכן, סין מנצלת את ההזדמנות. בימים האחרונים הודיעה ענקית הנפט הסינית סינופק כי היא עתידה לחתום על חוזה בהיקף של 3 מיליארד דולר לפיתוח שדה הנפט יאדאברן שבדרום איראן. היא תפסה את מקומה של חברת הנפט ההולנדית של, שהודיעה במארס האחרון כי היא מבטלת את כוונתה להשקיע בשדה. גם חברת הנפט הלאומית של סין הודיעה כי בכוונתה לחתום על חוזה פיתוח שדה גז איראני בהיקף של מיליארד דולרים. שתי החברות לא הבהירו כיצד בכוונתן לעקוף את העיצומים האמריקניים, המושתים על מערכות הסליקה הבינלאומיות שרוב הבנקים בעולם קשורים אליהן. החברות הרוסיות בינתיים על הגדר, וכך חברת ז'רובז'נפט לא ביטלה חוזה לפיתוח והפקת נפט איראני, אך לא הודיעה אם תמשיך בו.

מנגד, ערב הסעודית מתייצבת לצד ארצות הברית ומאיימת כי תבטל חוזים והסכמים עם חברות ועם מדינות שיסחרו עם איראן. האיום הזה ממשי, שכן לרוב חברות הנפט שסחרו עם איראן חתומות על עסקאות גם מול הסעודים. הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי התייצבות מחיר של חבית בסך 60 דולר מתאימה לארצו, מהווה גם היא סיוע לעיצומים, שכן איראן קיוותה כי עליית מחיר הנפט תחפה ולו במעט על אובדן ההכנסות כתוצאה מהעיצומים.