בדידותו של היועמ"ש

מי שחושב שקצב חקירותיו של רה"מ תלוי אך ורק במנדלבליט - חי בסרט

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

כמחצית השעה לאחר שהסתיים בשני השבוע מושב הפתיחה החגיגי של כנס לשכת עורכי הדין באילת - תוך טיפוס בגרם המדרגות המתעקל מחלל אולמות הכנסים של מלון דן באילת אל אזור הלובי והבריכה - הרהרתי בפער שבין הדברים שאמר זה עתה היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, על כך שהמערכת עליה הוא מופקד "עושה כל שלאל ידה כדי לקדם את חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו" - לבין הטענות של מבקרי מנדלבליט, לפיהן הוא ממוסס את הטיפול בתיקי נתניהו ועושה הכול כדי שלא לקבל בהם החלטות.

כשהגעתי לקומת הלובי, הרמתי את עיניי, והן נתקלו באדם מזוקן לבוש חולצת טי-שירט כחולה ומכנסיים מחויטות. הוא עמד, כפוף מעט וכמעט מבויש, ליד דלת הזכוכית המובילה לבריכה העמוסה והביט בילדים ובהוריהם המשתעשעים בבריכה כמשה המשקיף אל הארץ המובטחת אחרי המסע במדבר, אך לא יכול לבוא אליה. הוא נראה בודד. בדידותו של אדם שאין מי שינחה אותו כיצד עליו לנהוג. בדידותו של מי שעומס האחריות על כתפיו. בדידותו של היועץ המשפטי לממשלה.

ולמרות הבדידות ולמרות האחריות, מי שחושב שקצב חקירות נתניהו תלוי אך ורק במנדלבליט, מי שחושב שהיועמ"ש יכול לבוא בבוקר למשרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין בירושלים, לכנס את עוזריו, לדפוק על השולחן, ולהודיע שהיום חייבים לקבל החלטות סופיות בתיקי נתניהו - "חי בסרט". מדובר במערכת הירארכית שעובדת בצורה מסודרת. מנדלבליט שותף מלא להחלטות שמתקבלות תוך כדי החקירה, אבל השלב שבו עליו לקבל החלטה האם לזמן את נתניהו לשימוע, לפני העמדה לדין פלילי, בתיקים 1000, 2000 ו-4000 - עדיין לא הגיע.

קודם לכן צריכה המשטרה לגבש את מסמך סיכום החקירה וההמלצות ללא התערבות הפרקליטות. זה כבר קרה בתיקים 1000 ו-2000, ועדיין לא קרה בתיק 4000. אחר-כך התיק מגיע לצוותים המלווים בפרקליטות בראשות פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי.

הצוות המלווה בוחן את חומרי החקירה הרבים מזהה את הבעיות, החסרים, וה"באגים" הראייתיים שיש בכל תיק ומבקש מהמשטרה לבצע השלמות חקירה נדרשות. ההשלמות הללו מתבצעות בימים אלה בתיקים 1000 ו-2000. נוכח העובדה שניר חפץ חתם על הסכם עד מדינה לאחר שהסתיימה חקירת תיקים 1000 ו-2000 והביא למשטרה ולפרקליטות חומרים שמחייבים אימות ועימות של החשודים עם תוכנם, השלמות החקירה בשני התיקים הללו מתמקדות בכך.

אחרי שלב השלמות החקירה, צוות הפרקליטים בראשות ליאת בן-ארי יצטרך לבחון את החומרים ולגבש את חוות-דעתו המשפטית המקיפה בכל אחד מהתיקים ולגבי כל אחד מהחשודים. אומנם הצוות מצוי בחומרים היטב, אבל יש הבדל גדול בין שלב ליווי החקירה, לבין השלב שבו מתקבלת בפרקליטות תמונת הראיות השלמה והמלאה, ויש צורך להסיק ממנה את המסקנות האופרטיביות.

השלב הבא הוא שחוות-הדעת של צוות בן-ארי תלך לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. ניצן יעבור על החומרים ומן הסתם גם יקיים כמה ישיבות עם הצוות של בן-ארי כדי לגבש את מסקנותיו ולחתום על המלצת הפרקליטות. רק אחר-כך יגיע תורו של היועמ"ש, שיצטרך לערוך את הניתוח הראייתי והמשפטי שלו ולקבל החלטה סופית בשלושת התיקים.

לכך צריך להוסיף עובדה נוספת - מנדלבליט אמר השבוע בכנס אילת שחקירת תיק 4000 נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר. בכך הוא יותר ממרמז על כך ששלושת התיקים יאוחדו. שההכרעה בתיקים 1000 ו-2000 תידחה וההכרעה האם לזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין, באיזה מן התיקים, ובגין אלה עבירות, תתקבל במאוחד בשלושתם.

כל זה לא אומר שזה בסדר שחקירת נתניהו נמשכת זמן כה רב. זה רק אומר שלמערכת כולה יש אחריות לכך, ולא רק ליועמ"ש, ושבעיית התמשכות החקירות הפליליות וההליכים הפליליים בישראל היא בעיה מבנית. למרות מאמצים גדולים וכנים שנעשו בפרקליטות בשנים האחרונות, קצב איטי דומה של חקירות ניתן למצוא עדיין במקרים לא מעטים נוספים. ברור שכשמדובר בחקירת ראש ממשלה מכהן אז האינטרס הציבורי במיצוי החקירה הוא גדול, וגם תשומת-הלב הציבורית לזמן שלוקח לנהל אותה היא גדולה יותר.