"הנשמה הסנגוריאלית" של שקד - ששואפת לרשת את נתניהו

הספקנים טענו כי בדומה ליוזמות לקידום "החוק הצרפתי" ו"חוק ההמלצות" גם כאן מדובר במהלך שנועד להטיב את מצבו של חשוד ספציפי - ראש הממשלה נתניהו • מי שחושד בשקד כי את רפורמת הליך הוגן היא מקדמת בעבור נתניהו - הוא או מנותק או בלתי חכם | פרשנות

איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי
איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי

לאנשי התקשורת יש נטייה לקבל כל דבר בספקנות. זה בסדר, זו נטייה בריאה - אם לא היינו ספקנים, לא היינו יכולים להיות עיתונאים ואפילו בודהה ציווה לפני 7,000 שנה "הטל ספק בכל". אבל לפעמים הספקנות הזאת עלולה להוליך למחוזות ספקולטיביים.

כך קרה השבוע לחלק מהעיתונאים שביקרו את הרפורמה לקידום זכויות האדם של חשודים ונאשמים, שעליה הכריזה שרת המשפטים, איילת שקד. אותם ספקנים טענו כי בדומה ליוזמות לקידום "החוק הצרפתי" ו"חוק ההמלצות", גם כאן מדובר במהלך שנועד להטיב את מצבו של חשוד ספציפי - ראש הממשלה נתניהו. מי שחושד בשקד כי את רפורמת הליך הוגן היא מקדמת בעבור נתניהו - הוא או מנותק או בלתי חכם.

ראשית, שקד היא לא ח"כ דוד ביטן או ח"כ דודי אמסלם, יוזמי הצעות החוק שהזכרנו, שכל קיומם תלוי בליחוך פנכה של ראש הממשלה. ההפך הוא הנכון - שקד שואפת להדיח את נתניהו מראשות הממשלה ומקווה ששותפה, שר החינוך נפתלי בנט, או, טוב מכך, היא עצמה, יירשו את מקומו.

חשוב מכך - שקד מאמינה בכל לבה בערכים שהיא מנסה לקדם באמצעות הרפורמה בנוגע לזכויות חשודים ונאשמים. לשקד אין רקע משפטי, אבל בראיון שערכנו עמה לפני כשנה, היא אמרה שאחרי כניסתה לתפקיד שרת המשפטים, וככל שהזמן עובר, היא מגלה שיש לה "נשמה סנגוריאלית".

שקד באמת מזהה עם מצוקת החשודים שנלקחים למעצר מבתיהם השכם בבוקר, היא באמת סולדת מהאופן המבזה שבו מובלים חשודים להארכות מעצר כשעדת צלמי עיתונות מסתערת עליהם ומצלמת אותם בקלונם. היא באמת מאמינה שהאינטרס הציבורי הוא להפסיק את התופעות הללו. וחוץ מזה, היא צודקת - קיים פער גדול מאוד בין החקיקה המתקדמת בנוגע לזכויות נאשמים וחשודים, הרטוריקה של בית המשפט העליון בנוגע לזכויותיהם, לבין המציאות בשטח עליה כתבנו הרבה פעמים. מציאות שבה חשוד הוא בבחינת עבריין, נאשם הוא בחזקת מורשע, ועיקרון חזקת החפות נשחק עד לבלי היכר.

איילת שקד ראויה לביקורת נוקבת על הניסיונות שלה לצמצם את סמכויותיו של בית המשפט העליון, על הפוליטיזציה שהיא מכניסה למערכת המשפט, על יחסה לפליטים, ועל נושאים רבים אחרים. אבל על פעולות שנועדו לקדם זכויות ולקדם את מערכת המשפט, היא ראויה לשבח.

ושי ניצן לועג

כשפרקליט המדינה, שי ניצן, דיבר בשבוע שעבר בכנס לשכת עורכי הדין באילת על החשיבות בגיוס עדי מדינה, הוא ניסה להימנע מלמתוח ביקורת על סנגורים שמסרבים לייצג עדי מדינה. תופעה שבה נתקלנו לאחרונה למשל במקרה של מיקי גנור, עד המדינה בתיק הצוללות שעורך דינו, נתי שמחוני, הפסיק לייצגו כשחתם על הסכם עד מדינה, ובמקרה של ניר חפץ, שסנגורו, עו"ד ירון קוסטליץ, החליט להפסיק לייצג אותו כשהתברר שחפץ יהיה עד מדינה נגד נתניהו.

ניצן ניסה להימנע מביקורת על התופעה, אבל בסופו של דבר הוא לא התאפק ואמר בלעג מסוים לעו"ד שמחוני שהנחה את הפאנל שבו דיבר: "אנסים אני מייצג, רוצחים אני מייצג, אבל עדי מדינה אני לא מייצג. זה ממש הגיוני". ואידך זיל גמור.