לחזק את הישראליות: הבורסה פועלת להגביל מניות זרות

לאחר שבבורסה כבר קבעו כי במדדים ייכללו רק חברות עם זיקה לישראל, עתה מוצע לקבוע רף מספרי של מניות ממדינה זרה מסוימת, לצד רף עליון למשקל המצרפי של חברות ממדינה זרה מסוימת

איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי האחרון פרסמה הבורסה לני"ע בתל-אביב טיוטה להערות הציבור בעניין "הגבלת משקלן של מניות חו"ל במדדים". במסגרת זו מבקשת הבורסה להגביל כמותית, לראשונה, את חלקן בבורסה המקומית של מניות של חברות שהתאגדו מחוץ לישראל.

כך, לאחר שבבורסה כבר קבעו בעבר כי במדדי הבורסה המרכזיים ייכללו רק מניות של חברות עם זיקה לישראל, עתה הם מציעים לקבוע רף מספרי של מניות מאותה מדינה זרה מסוימת, לצד רף עליון למשקל המצרפי של המניות של חברות ממדינה זרה מסוימת. מכיוון שהמגבלה שמציעה הבורסה להחיל מתייחסת לכל מדינה זרה מסוימת - כנפרדת ממדינות זרות אחרות - הרי שלהוראה הזו לא תהיה השפעה על מדדי הבורסה כיום, גם כשתהפוך מחייבת.

בבורסה מסבירים, כי "למרות זיקתן לישראל, משקל גבוה מדי של מניות חו"ל במדדי הדגל של הבורסה מחליש את הזהות הישראלית שהמדדים אמורים להציע", בעיקר למשקיעים זרים. על כן הם מציעים להגביל את המשקל המצרפי של מניות ממדינה זרה מסוימת ל-8% ממדד ת"א 35, ממדד ת"א 90 ולפיכך גם במדד ת"א 125, כך שלפי שעה יוכלו להיות במדדים הללו רק שתי חברות זרות ממדינה מסוימת בכל אחד משני המדדים הראשונים, ועד ארבע מניות של חברות ממדינה מסוימת במדד ת"א 125. אגב, בבורסה מציעים לשמור על יכולת לשנות את מספר החברות המקסימלי למדינה מסוימת בכל מדד על פי החלטת ועדת המדדים.

כיום יש במדד ת"א 35 שלוש מניות רלוונטיות: פריגו , אורמת טכנו  ואופקו הלת' , ובת"א 90 יש שש מניות: לייבפרסון , קנון , בראק אן וי , סאפיינס , נורסטאר  וביוטיים . על כך נוסיף, כי אם וכאשר IFF תשלים את רכישת פרוטרום, שנכללת במדד ת"א 35, ותירשם למסחר בבורסה בתל-אביב, אז יהיה מדובר בצעד שעולה מעל המגבלה של שתי חברות למדינה (הגם שלא יעבור את מגבלת ה-8%, מאחר שפריגו היא חברה אירית ולא אמריקאית). כיום יש לפרוטרום משקל של 6.01% מהמדד, והיא המניה השישית בגודלה בבורסה המקומית, מיד אחרי פריגו.

היום, עוד קודם שההוראה החדשה מחייבת, יש מגבלה שלחברה תהיה זיקה מהותית לישראל, אך ללא הבדלה אם חברה התאגדה בישראל או בארה"ב. בעתיד תהיה הבחנה שכזו, וייקבע רף עליון לנציגות של מניות של חברות ממדינה זרה מסוימת בכל אחד מהמדדים המרכזיים. על פי גורם בסביבת הבורסה, "הצעד הזה בא מהמקום שלא רוצים שיקרו דברים, ולהגיב בדיעבד - כמו עם מנקיינד - אלא להכין מראש את התשתית להתמודדות".

ככל הידוע, מבחינת הבורסה המגבלה של 8% היא הקשיחה לפי שעה, ובבורסה מבהירים כי הם מעוניינים שהמגבלה האפקטיבית לחברות ממדינה זרה מסוימת תהיה חד-ספרתית. לצד זאת, המגבלה של מספר חברות למדינה תוכל להשתנות על פי החלטת ועדת המדדים, וזאת תחת המגבלה של המשקל האגרגטיבי המקסימלי של ה-8% כאמור.