בדרך לפיצוח הרכב האוטונמי

פיתוח מכונית העתיד נכנס לשלב שדורש תפיסה רב-מערכתית וכוללת של הטכנולוגיות

רכב אוטונומי / צילום: shutterstock
רכב אוטונומי / צילום: shutterstock

השיח על הרכב האוטונומי הפך בשנתיים האחרונות לרווח, ופרץ מזמן את תחומם של יודעי ח"ן, עתידנים, מומחי רכב וידעני טכנולוגיה. את סימן השאלה החליף סימן הקריאה, והעובדות ניכרות בשטח. לפני כשנה פרסמה אינטל מחקר לפיו כלי הרכב האוטונומי ירחיב את שוק כלכלת הנוסעים (Passenger Economy) ביותר מ-800 מיליארד דולר עד שנת 2035 וביותר מ-7 טריליון דולר עד 2050. מחקרים אחרים שעוסקים בנושא הבטיחות מעלים כי הרכב האוטונומי יציל כ-585 אלף בני אדם בעשור הבא. בהיבט כלכלי, המשקלל זמן וכסף, הרכב האוטונומי צפוי להמיר זמן נהיגה לטובת פנאי או עבודה, ולייצר שעות יקרות מפז שינותבו למשק.

אבל כדי להגיע למימוש מלא של הפלטפורמה התחבורתית המהפכנית צריך עוד לעבור כברת דרך. כדי שרכב אוטונומי יתחיל "לרוץ" על הכבישים בכל מקום בעולם, יש לעבור תהליכים של שינוי מהותי. השיפור המתמיד ברכב החכם, שימנע גם תקלות הקורות בהווה, יושג גם על ידי החלפת התשתית הקיימת כיום ברכבים בתשתית חדשה ויעילה המותאמת לדרישות העתיד.

כך למשל, על יצרניות הרכב לספק תשתית טכנולוגית מתאימה, שיודעת לקבל ולעבד כמויות עצומות של מידע בזמן אמת. הרכב החכם זקוק למערכות שמחברות עשרות חיישנים שונים, מסכים ויחידות מחשוב, בעזרת הרבה מאוד כבלים שצריך לפרוס בתוך הרכב. מעבר להיבטים של סיבוכיות, עלות ומשקל, קיימת בעיה של מקום להתקנה של הכבלים ברכב. כבר כיום יש ברכב ממוצע כבלים באורך של 3 קילומטרים, ובמכוניות העתיד כמות הכבלים צפויה לגדול הרבה יותר.

אתגר נוסף הוא הצורך לתמוך בהעברת קצבי מידע ווידיאו גבוהים ביותר בין המצלמות, החיישנים והמעבדים, כדי לאפשר למערכות הנהיגה האוטונומית לתפקד בצורה יעילה ובטוחה ובזמן אמת. אתגרים אלה מצריכים שינוי מהותי בתשתית התקשורת של הרכב על מנת להגיע למימוש החזון. פריצת הדרך הטכנולוגית שאנחנו מובילים מאפשרת להעביר קצבים גבוהים בהרבה, על תשתית כבילה פשוטה, זולה וקלת משקל המתאימה לסביבת פנים הרכב.

מה הסיבה לצמיחה בתחום בתקופה הנוכחית?

תעשיית הרכב היא מטבעה סגורה ושמרנית. זו תעשייה עם דרישות איכות ובטיחות מחמירות, שמאופיינת בפרקי זמן ארוכים מאוד - משלב התכנון עד לשלב ההטמעה של טכנולוגיות חדשות, פעילות שיכולה לקחת גם עשר שנים. בגלל מאפיינים אלו, חברות צעירות וחדשניות התקשו בעבר לפעול בשוק והיה נדמה שקצב החידושים ברכבים הוא איטי ומייגע.

השינוי בתפיסה דווקא כיום נובע מההבנה של יצרני הרכב כי ללא חדשנות אמיתית המהפכה לא תתרחש. התובנה מתחברת ליכולת וליזמות של חברות הטכנולוגיה בכלל ולאלה הישראליות בפרט. יש תחומים שלמים בתעשיית האוטוטק הצבועים במפה הבינלאומית בצבעי כחול לבן: אבטחה, מצלמות וסנסורים, קישוריות לענן ביג דאטה, יכולת עיבוד תמונה ועוד. החברות הישראליות, שתמיד הצטיינו בחדשנות, הופכות את ישראל למוקד עלייה לרגל עבור יצרני המכוניות ויצרני טכנולוגיות הרכב מכל העולם, וכן עבור משקיעים מהתחום שמחפשים את מובילאיי הבאה.

המירוץ "לפיצוח" הרכב האוטונומי מכניס את שוק הרכב, ובפרט את חברות הטכנולוגיה לרכבים, להילוך גבוה. כדי להצליח לממש את החזון, ובניגוד לעבר, נדרשת כיום שילוביות ותפיסה פתוחה, מערכתית וחדשנית. מדובר בפרויקט רב-מערכתי מאתגר, שקורא תיגר על תפיסות הנוגעות לתשתית, טכנולוגיה ומידע. אנחנו רק בקילומטר הראשון של האוטוסטראדה וזה הזמן להאיץ.

■ הכותב הוא מנכ"ל ולנס, שמפתחת קישוריות בתוך כלי רכב.