ארגון התעופה העולמי: הרווחים השנה יגיעו ל-34 מיליארד דולר

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה שעברה • הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מעלייה בהוצאות חברות התעופה ובעיקר מעלייה בהוצאות על דלקים

מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס
מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס

ענף התעופה נמצא בתקופה מאתגרת. מחד תנועת הנוסעים גדלה, ומאידך הדלק מתייקר - כיצד יכולות החברות לשמור על שיעורי הרווחיות שלהן ולהציג חוסן כלכלי? חרף הגידול בהוצאות של חברות התעופה בעיקר בזווית מחירי הדלק העולים ועלויות השכר, ארגון התעופה העולמי IATA מעריך: רווחי חברות התעופה בשנת 2018 יגיעו ל-33.8 מיליארד דולר (רווח נקי של 4.1%). את התחזית הציג אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל IATA, בכנס השנתי שנערך בסידני, אוסטרליה.

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה הקודמת ואשר עמדה על 38.4 מיליארד דולר כרווח מצטבר של חברות התעופה. הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מתחשיב העלויות שנמצאות בסימן גידול בקרב ענף התעופה. נגזרת מחירי הדלק המתייקרים היא רק חלק מכך.

בשנה שעברה שיעורי הרווח שהציגו חברות התעופה הגיעו ל-38 מיליארד דולר - נתון זה היה נמוך מהרווח שהציגו החברות בשנת 2016, גם אז לאור העלייה בהוצאות. אל מול העלייה בהוצאות ניצבת התחרות שלא מאפשרת להעמיס את אותן עלויות על מחירי כרטיס הטיסה, מכאן שהחברות מחויבות להתייעלות. 

מה יקרה לענף התעופה
 מה יקרה לענף התעופה

דה ז'וניאק התייחס לחוסנה של התעשייה שבשנה שעברה, נזכיר, נפרדה מכמה חברות תעופה שלא שרדו (אייר ברלין ומונארך). לדבריו, למרות שיעורי הרווח הסולידיים יסודות התעשייה חזקים בתקופה שבה מאז 2010 התעשייה 'רצה בחשכה'. הרווחיות היציבה (נורמלית כפי שהגדיר דה ז'וניאק) מאפשרים לחברות התעופה להציג צמיחה ולספק מקומות עבודה (ההערכות הן ל-63 מיליון משרות בתחום התעופה ברמה הגלובלית).

עוד הציגה IATA תחזית הקובעת כי גם שיעור החזר ההשקעה של חברות התעופה צפוי לרדת מ-9% בשנת 2017 לשיעור של 8.5% השנה. המספר הזה עדיין גבוה מהממוצע של תשואת עלות ההון שעלתה ל-7.7% מ-7.1% בשנה קודמת. נתון זה מאפשר לחברות התעופה להמשיך ולהשקיע בהרחבת ציי המטוסים והשירותים שהן מעניקות לנוסעים.

כאמור, שני נושאים עיקריים מדאיגים את חברות התעופה, מחירי הדלק העולים הוא חלק חשוב מכך, והשני מתייחס לעלייה בעלויות השכר. IATA מעריכה שהמחיר לחבית נפט בממוצע יגיע השנה ל-70 דולר זאת לעומת מחיר של 54.9 דולר בשנת 2017, גידול של 27.5%. ההערכות הקודמות של IATA כיוונו למחיר של 60 דולר לחבית לשנת 2018 - הערכות אלה כאמור לא תקפות מבחינת ארגון התעופה העולמי. נגזרת מחירי הדלק תהווה 24.2% מכלל עלויות התפעול של חברות התעופה, לעומת 21.4% בשנה קודמת. במבט על כלל ההוצאות חברות התעופה מעריכה IATA גידול של 5.2%, עלייה קלה ביחס לשנה קודמת.

המשמעות היא שהחברות נדרשות ליעילות, נושא שעולה שוב ושוב בפאנל ים העוסקים בענף. מה שעומד לזכות החברות הוא הגידול העולמי בתנועת הנוסעים, לפי ההערכות בשיעור של 7% במהלך 2018 לעומת גידול של 8.1% בשנת 2017. לשם המחשה, ב-20 השנה האחרונות עמד הגידול הממוצע בתנועת הנוסעים על 5.5%.

אחת הסיבות לגידול בתנועת הנוסעים היא ראשית מחירי הטיסות הנשחקים ושנית פתיחת שווקים כמו סין והודו שהגבירו משמעותית את התנועת הנוסעים בהם. לפיכך מחזורי המכירות כפי שמעריכה IATA, עבור כלל החברות יגיעו השנה ל-834 מיליארד דולר, גידול של 10.7% לעומת שנה קודמת. הביקוש הגואה מצד הנוסעים משקף גם חוסן כלכלי. שיעור התפוסה במטוסים צפוי לגדול במעט ביחס לשנה קודמת ולעמוד בממוצע על 81.7%.

המספר הגלובלי של הנוסעים השנה צפוי להגיע ל4.36 מיליארד לעומת 4.1 מיליארד נוסעים בשנת 2017. גם התשואה לכל נוסע צפויה לגדול, לפי הערכות IATA מדובר בשיעור של 3.2% במהלך 2018. למעשה, לפי IATA מאז שנת 2011 השנה צפויה להיות השנה הראשונה שמציגה תשואה המצויה בסימן חיובי. לצד הגידול בביקושים לטיסות מה שעומד לזכות חברות התעופה הוא סגמנט חשוב לא פחות- הגידול בקרגו. קשרי המסחר המתהדקים בין מדינות וקניות האונליין מתגמלים את ענף התעופה. הביקוש למטען צפוי לגדול ב-4% - גידול מתון יחסית ביחס ל-2017 שבה שיעור הגידול במטען המשולח באוויר עמד על 9.7%, אולם עדיין כאמור מגמת הגידול נמשכת. במונחים של כמויות מדובר במטען במשקל של 63 מיליון טון ושיעורי התשואה בסגמנט המטען צפויים לגדול בשיעור של 5.1%

תזרים המזומנים של חברות התעופה צפוי להצטמק, בין היתר לאור עסקאות רחבות היקף להזמנות של מטוסים. במהלך שנת 2018 צפויים להימסר לחברות התעופה בעולם 1,900 מטוסים חדשים - לעומת כ-1,720 מטוסים שנמסרו לחברות במהלך השנה הקודמת. חלק מהמטוסים החדשים מחליפים מטוסים ישנים, והם מאפשרים לחברות התעופה להתייעל בצריכת הדלק. כלל הצי העולמי של החברות המסחריות יגיע ל29,600 מטוסים, גידול של 4.2%.

במבט על איזורי העולם, השוק הצפון אמיר קאי ממשיך להיות החזק. חברות התעופה הצפון-אמריקאיות צפויות להציג רווח נקי של 15 מיליארד דולר, ירידה לעומת שנת 2017 בה הרווח הנקי של חברות התעופה האמריקאיות עמד על 18.4 מיליארד דולר. חברות התעופה האמריקאיות מציגות את הרווח הנקי הגבוה לכל נוסע והעומד על 15.67 דולר.

חברות התעופה האירופאיות צפויות להציג רווח מצטבר של 8.6 מיליארד דולר, נתון טוב יותר משנה קודמת, אז עמד הרווח המצטבר שלהן על 8.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי הממוצע לכל נוסע באירופה הוא כמחצית מזה של חברות התעופה האמריקאיות, כשהוא עומד בממוצע על 7.58 דולר - גידול קל ביחס לשנה קודמת. ההבדלים בין השווקים נובעים בין היתר משיעורי התפוסה שגבוהים יותר בארה"ב ומעומס רגולציה על חברות התעופה האירופאיות.

חברות התעופה באזור אסיה מציגות ירידה ברווח המצטבר מ- 10.1 מיליארד דולר בשנה קודמת ל-8.2 מיליארד דולר. הרווח לכל נוסע עמד על 5.10 דולר בממוצע. עם זאת מדובר באזור, שהוא כאמור אחד המשגשגים בהיבט תנועת הנוסעים והמטען בתנועה העולמית.

הרווח המצטבר של חברות התעופה מאזור המזרח התיכון צפוי לעמוד במצטבר על 1.3 מיליארד דולר - לעומת מיליארד דולר בשנה קודמת. הרווח הממוצע לכל נוסע צפוי לעמוד על 5.89 דולר, לעומת 4.81 דולר בשנה קודמת.

חברות התעופה באזור אפריקה נמצאות בהפסדים בשנים האחרונות אולם בשנה שעברה לאור גידול בסגמנט המטען ההפסדים פחתו. כעת ההפסד הממוצע לכל נוסע בקרב חברות התעופה מאפריקה עומד על 1.55 דולר לעומת 1.66 דולר בשנה קודמת. על סמך הנתונים הללו הממוצע העולמי של חברות התעופה לרווח מכל נוסע הוא 7.76 דולר. זה רווח רזה שמחייב כאמור יעילות.

ומה קרה למחירי הטיסות לאורך השנים? אלה כאמור הולכים ונשחקים. לפי נתוני IATA המחיר הממוצע לכרטיס טיסה הלוך ושוב בשנת 2018 צפוי לעמוד על 380 דולר (לפני מסים), 59% פחות מהמחיר הממוצע ב1998 (אחרי התאמות לאינפלציה). מספר קווי התעופה שמחברים בין מדינות ובין ערים צפוי לעמוד על 58 אלף בשנת 2018, לעומת 52 אלף קווים בשנת 2014. ההוצאה הבינלאומית על תיירות תאפשר לחברות התעופה לגדול בשיעור של 10.4% להיקף של 794 מיליארד דולר.

"4.1 מיליארד נוסעים שנסעו ברחבי העולם השנה שעברה משקפים את הצורך האנושי לצבור חוויות, לטייל, לתקשר עם בני אדם אחרים" אומר דה ז'וניאק. 

"ענף התעופה מאפשר גלובליזציה. העולם נהיה עשיר יותר ועשיר בקשרי מסחר. ענף התעופה הוא ענף החופש והחירות". דה ז'וניאק התייחס לעומס הרגולציה מצד ממשלות, עומס שמכביד על חברות התעופה שלפי המספרים מעלה כאמור נדרשות להתייעלות. "העבודה עם רגולציה מקומית בכל נושאי הביטחון היא מאתגרת. ראיונות של נוסעים לצורכי ביטחון בנמלי התעופה על-ידי אנשי בטחון או דרישות הביטחון המופרזות בארה"ב לא יוכלו להישאר בעולם התעופה לאורך זמן. חברות חייבות לעשות התאמות לעומדים בנמלי התעופה ולאמץ קודים גלובליים של בטיחות, רגולציה מתקדמת שתאפשר גם לחברות התעופה לשמור על יציבות".

עוד הוא התייחס לעודף רגולציה שמכבידה על חברות התעופה: "חבורת התעופה מתערבות בשווקים, כשהן מנסות לתחום הקצאת מושבים או להתערב בתחרות חופשית לכאורה לטובת הנוסעים. בסופו של דבר זה פוגע בהן".

גם הטלת מסים מהווה מבחינת IATA מהלכים מיושנים של ממשלות. בהודו, למשל, מוטלים מסים על טיסות בינלאומיות. הממשלות צריכות להתאים את עצמן לעולם התעופה החדש בצורה מתקדמת ולא בצורה מיושנת".

דה ז'וניאק התייחס גם להשלכות הסביבתיות של חברות התעופה המזהמות, נושא שעלה לכותרות רק בשנים האחרונות. לדבריו, החזון של IATA הוא שכל חברות התעופה בעולם (כיום חתומות 73 ממשלות המכסות 88% משוק התעופה) ידווחו על צריכת הדלק שלהן בפועל ועל פליטות המזהמים בהתאם.