רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, זוכה מרוב האישומים

בוטלה הרשעתו של רותם ב-15 סעיפים של העלבת עובד ציבור • שופטי המחוזי הציעו למדינה לחזור בה מאישומים נוספים, כדי שהתיק יסתיים ללא הרשעה • רותם: "המטרה עכשיו היא לגרום להקמת ועדת חקירה על תעשיית הפשע שעליה התרענו"

רפי רותם / צילום: שלומי יוסף
רפי רותם / צילום: שלומי יוסף

"עכשיו, אחרי הזיכוי שלי, ברור שאנחנו, קבוצת 15 החוקרים מרשות המסים שהתריעה על שחיתות בצמרת רשות המסים וביחידת החקירות, ניצחנו מבחינה ציבורית" - כך אמר רפי רותם, שהוכר על-ידי מבקר המדינה כמי שהיה זכאי להגנה כחושף שחיתות ברשות המסים, וזוכה היום (ב') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מרוב סעיפי האישום נגדו בבית משפט השלום.

לדבריו, "המטרה עכשיו היא לגרום להקמת ועדת חקירה על תעשיית הפשע שעליה התרענו ושאותה טייחה עו"ד רות דוד, בדיוק כפי שדרשנו כל השנים. אני לא אפסיק את המלחמה על הצדק, בדרכים חוקיות, למען הילדים שלכם".

על-פי החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בהרכב השופטים רענן בן-יוסף (יו"ר), אירית קלמן וגרשון גונטובניק, הציעו השופטים מתווה של זיכוי גורף של רותם ממרבית סעיפי האישום בהם הרשיע אותו שופט בית משפט השלום דניאל בארי. השופטים הציעו למדינה לחזור בה משאר סעיפי בהם הורשע רותם בבית משפט השלום ובהם לא זוכה על-ידם.

בפסק דין, שאת עיקרו כתב השופט גונטובניק, בוטלה הרשעתו של רותם ב-15 סעיפים של "העלבת עובד ציבור". ההרשעות היו בגין מסרונים ופקסים ששלח לבכירים במשטרה, בפרקליטות, ברשות המסים ובנציבות שירות המדינה, אותם האשים בטיוח תלונות וחקירות על שחיתות ברשות המסים, במילים כמו "מושחת" ו"מטייח תיקים".

בין השאר מדובר בשופט השלום מנחם מזרחי, שהיה סגנה של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, כאשר השניים החליטו לסגור את תיק החקירה בתלונתם של רותם וחבריו ל"קבוצת ה-15" (15 חוקרים ברשות המסים) על שחיתות בצמרת רשות המסים; מי שהיה מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; ובכירה בפרקליטות המדינה, עו"ד נחמה זוסמן.

השופט גונטובניק ניתח את עקרונות חופש הביטוי והמלחמה בשחיתות מול זכויות עובדי ציבור לפרטיות וכבוד. הוא ראה את ההתבטאויות של רותם כביטוי פוליטי, ועל כן קבע כי יש להותיר "פתח צר" לביטויים כאלה, גם כאשר הם מוטחים נגד עובדי ציבור. בסעיף זה הייתה הסכמה פה-אחד של השופטים לזכות את רותם.

בסעיף השני הורשע רותם ב-10 עבירות של "הטרדה באמצעות מתקן בזק", על כל הפניות שלו בטלפון ובבפקסים. שופטי המחוזי, בדעת רוב, החליטו לפנות למדינה "לשקול חזרה מהאישומים בעבירות אלה, בשל עיקרון האחריות הפלילית השיורית".

שופטי המחוזי דחו את הערעור של רותם על הרשעתו ב-3 עבירות של "הפרת הוראה חוקית", בהן מדובר בהוראות של שופטים בפניהם הובא רותם פעם אחר פעם לבקשות מעצר שאותן הם דחו, אבל במסגרת בקשות המעצר הורו השופטים לרותם להימנע מפניות נוספות לאלה שקיבלו ממנו מסרים קודמים ובהם טענות על טיוח. למרות קביעת שופטי המחוזי כי רותם עבר את העבירות, הם פנו לצדדים וביקשו עמדה בכתב, תוך 30 יום, "לכך שההליכים יסתיימו ללא הרשעתו של רותם, כמוצע על-ידי אב בית הדין".

לאור החלטת השופטים מתבטל גזר הדין של בית משפט השלום לעונש מצטבר של 9 חודשי מאסר על-תנאי. אם המתווה שהציעו שופטי המחוזי לפרקליטות יתקבל, השופט בן-יוסף מציע "עבודות שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה בדין". אם המתווה לא יתקבל, יופחת העונש לשני חודשי מאסר על-תנאי למשך 3 שנים.

נציג הפרקליטות, עו"ד עודד קלר, סירב להגיב על פסק הדין, ובכל מקרה צפוי דיון בפרקליטות המדינה על הצעותיהם של שופטי המחוזי.

עו"ד איתן ענבר, שייצג את רותם בערעור, מסר: "זהו ניצחון גדול של רותם ומאבקו בשחיתות. מדברי השופטים ניכר שזו הפעם הראשונה שהרשות השופטת תומכת במאבקו של רותם, עד כדי כך שהציעו קונסטרוקציה משפטית מיוחדת. בהזדמנות זו אני מצפה מהפרקליטות לסגור את כל עשרות התיקים הפליליים שנפתחו לאורך השנים נגד רותם, והם תלויים ועומדים בחוסר מעש, דבר שפוגע קשות בחייו של רותם. אני מצפה שמי שידון בפרקליטות בהצעת השופטים יהיה חסר פניות, ולא היה לו קשר בעבר עם ענייניו של רותם וחבריו לקבוצת ה-15".