מחזיקי אג"ח של מידאס חוששים מתוכנית החזר החוב

החברה מתכננת לשלם את החוב ביולי באמצעות הפרויקטים באום אל פאחם ובירכא ומכירת נכס בבריטניה • מידאס: "שטר הנאמנות של האג"ח ברור ומטיל עלינו מגבלות, ואנחנו פועלים לפיו"

מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מתחם גני שרונה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

דוחותיה הכספיים של מידאס השקעות  לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, חשפו כי חברת הנדל"ן הקטנה תתקשה לעמוד בתשלום קרן וריבית האג"ח הקרוב שלה למחזיקי סדרה ב', בהיקף של כ-19 מיליון שקל, הצפוי בחודש יולי הקרוב. סך היקף סדרה זו כ-36 מיליון שקל.

לצורך התמודדות עם הקושי הציגה החברה דוח תזרים מזומנים חזוי, ממנו עולה כי המקור העיקרי בעזרתו מתכננת מידאס להתמודד עם התשלומים הקרובים הוא החזר השקעה בהיקף דומה לתשלום הצפוי (כ-20 מיליון שקל) מהפרויקטים שלה להקמת מרכזים מסחריים באום אל פאחם ובירכא.

במסגרת זו מתכננת מידאס לבצע מימון מחדש ולהחזיר לקופתה את הלוואות הבעלים שהועמדו ל"שותפות רקע" המקימה את המרכזים, אשר בה מחזיקה מידאס יחד עם קבוצת רקע של רני צים ויואב קפלן. בנוסף, מתכננת מידאס למכור את אחד מנכסיה באנגליה, בתמורה מוערכת של כ-10 מיליון שקל.

סדרה ג' נגד הפתרון לסדרה ב'

ל"גלובס" נודע כי המהלך להוצאת הכסף משותפות רקע עליו מתכננת מידאס להתבסס בהחזר האג"ח לסדרה ב', מעורר התנגדות בקרב חלק ממחזיקי סדרת האג"ח הנוספת של החברה (ג'), שהיקפה הכולל כ-57 מיליון שקל. קרן הגידור מרום טוענת כי החזר התשלום המתוכנן למחזיקי אג"ח ב' באמצעות הוצאת מזומנים מבטוחה המשמשת את אג"ח ג' ותשלום באמצעותם לאג"ח ב', "תגרום להרעה ניכרת במצב מחזיקי אג"ח ג', שהבטוחה שלה היא חלקה של מידאס בשותפות רקע".

לטענת הקרן, שככל הידוע מחזיקה בנתח קטן מסדרת האג"ח, "הסיכון בסדרה ב' הוא גבוה, והחברה כעת הולכת לפגוע במחזיקי אג"ח ג', כדי לעמוד בתשלום למחזיקי אג"ח ב'". הקרן הצעירה, שהוקמה בשנה שעברה, אף התריעה בעניין לנאמן האג"ח של שתי הסדרות, משרד רזניק פז נבו נאמנויות, וביקשה לעצור את התשלומים לסדרה ב' כדי למנוע פגיעה במחזיקי אג"ח ג'.עוד ביקשה קרן מרום מהנאמן להפסיק לייצג את שתי הסדרות ולהחליט על סדרה אחת אותה ימשיך לייצג מול החברה, וזאת בשל ניגודי העניינים בין הסדרות.

ממידאס נמסר כי "שטר הנאמנות של האג"ח מאוד ברור ומטיל עלינו מגבלות שונות, ואנחנו פועלים לפיו. אנחנו לא יכולים לא יכולים לעשות עם הכסף מה שבא לנו. אנחנו מדברים עם בעלי האג"ח ומצב הדברים ברור לכל מי שפנה אלינו. המחזיקים מאוד שמרו על עצמם בגיוסי החוב, ואנחנו מתנהלים בהתאם".

בקרן מרום הסבירו כי "הכסף המשמש כבטוחה של אג"ח ג' לא יכול לשמש לתשלום למחזיקי אג"ח ב'. אם עכשיו הם יוציאו כסף לתשלום למחזיקי אג"ח ב', לא יהיה להם כסף אחר כך משותפות רקע כדי לשלם למחזיקי אג"ח ג'. אפשר לראות שמבחינה תזרימית החברה בבעיה, וגם לתשלום הבא, בתחילת 2019, התזרים החזוי מראה שהחברה מתבססת על מיחזור הלוואה בהיקף של 45 מיליון שקל, אבל אנחנו בספק אם היא תצליח להנפיק אג"ח במצבה".

מנתוני האתר סטוקר (stocker.co.il) עולה כי בין המחזיקים הגדולים באג"ח ג' של מידאס נמנים אילים וכרמים, ובין אלה בסדרה ב' נמנים רוטשילד ופורסט. שתי סדרות האג"ח של החברה נסחרות כיום בתשואות של כ-7%-8%, ומניית החברה, שסבלה בשבוע שעבר מירידות חדות, נחלשה ב-45% בשנה האחרונה ומשקפת למידאס שווי נוכחי של פחות מ-30 מיליון שקל.

רואי החשבון של מידאס ציינו בדוחות הכספיים האחרונים כי מידאס תידרש לממש חלק מנכסיה, לארגן מימון מחדש למרכזים המסחריים באום אל פאחם ובירכא, או להנפיק סדרת אג"ח חדשה כדי לעמוד בתשלומים, והנהלת מידאס והדירקטוריון העריכו כי אחת מאפשרויות אלה "תתממש בסבירות גבוהה, והחברה תעמוד בפירעון התחייבויותיה".

בעלי המניות הגדולים במידאס עצמה הם קורין אוונס, קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 ויוסף שטיינמן, והיו"ר, יאיר רוטלוי. הנכס העיקרי של מידאס הוא שותפות במתחם הקניות והבילויים גני שרונה שבמרכז ת"א, נוסף לפעילות נדל"ן מצומצמת שיש לה באנגליה ושותפות רקע - מיזם של הקמה וניהול מרכזים מסחריים ביישובים לא יהודיים, שאליו נכנסה בשנת 2015.