הכישלון של קרנות ההייטק: מחמש נשארה רק אחת

יום לפני הדד-ליין: מקרנות הטכנולוגיה שניסתה המדינה לקדם נמצאת רק אחת על סף עמידה ברף המינימלי לגיוס של 400 מיליון שקל - אי.בי.אי • הערב (ב') אי.בי.אי הודיעה כי גייסה 323 מיליון שקל במכרז המוסדי וקיבלה עוד הזמנות בהיקף של כ-63 מיליון שקל במכרז הציבורי

קרנות ההייטק יכולות לגוון את תיק ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
קרנות ההייטק יכולות לגוון את תיק ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

הכישלון של קרנות ההייטק שהמדינה ניסתה לקדם במטרה להזרים כסף להשקעות במיזמי סטארט אפ צפוי להפוך הערב (ב') לסופי ומוחלט. ל"גלובס" נודע, כי מתוך חמש קבוצות הניהול שהתחרו על ארבעת הכרטיסים שיזכו להגנה הממשלתית עבור "קרנות טכנולוגיה עילית", רק אחת נמצאת ערב המועד האחרון לגיוס הכסף המוסדי, על סף עמידה ברף המינימלי לגיוס 400 מיליון שקל - זו שבהובלת בית ההשקעות אי.בי.אי.

מדובר במעין קרן הון סיכון סחירה, במבנה של קרן נאמנות, שפתוחה כדי לאפשר השקעה במיזמי טכנולוגיה גם לציבור הרחב. ביולי 2017 פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בצעד משותף עם רשות ני"ע, "מכרז לבחירת מנהלים לקרנות השקעה בחברות הייטק", שייסחרו בבורסה המקומית.

חמש הקבוצות המתחרות על ניהול קרנות ההייטק הן של איילון קרנות נאמנות יחד עם בעלי מניות בבית ההשקעות הלמן אלדובי, קרן אקליפטוס של תמיר פישמן, קבוצת קסם-אקסלנס,  אלומות ואי.בי.אי. עד ארבע מהן יכולות היו לגייס סכום של 400 מיליון שקל כל אחת לפחות, כשמחצית הסכום תושקע בחברות הייטק שכבר נסחרות בבורסה, ומחציתו בחברות טכנולוגיה פרטיות (סטארט-אפים). הקרנות שיוקמו, ככל שיוקמו, יקבלו מהמדינה הגנה מהפסדים של עד 50 מיליון שקל לכל קרן, לצד אפשרות לקחת הלוואה בערבות מלאה של המדינה.

כל זאת, מתוך כוונה לדחוף קדימה את תעשיית המחקר והפיתוח הטכנולוגי בישראל, וגם לתת למוסדיים ולציבור הישראלי בכלל דריסת רגל רבה יותר ב"קטר הצמיחה" של המשק. ואולם, המוסדיים לא ששו להשקיע בקרנות אלה וגם הציבור הרחב לא הגיע אליהן. בסביבת הקרנות טענו כי מערכת הייעוץ בבנקים לא תוגמלה על הפצת מכשיר זה, שבנוסף נחשב כמכשיר בסיכון מיוחד, מה שהוביל את היועצים בבנקים שלא להמליץ ללקוחות על הקרנות הללו. "תהליך התפירה מול מערך הייעוץ וההפצה בבנקים לא נעשה כמו שצריך וזה הכשיל את המהלך", אומר היום גורם מצד הקרנות שביקשו להקים קרן טכנולוגיה עילית.

בכל אופן, חמש קבוצות התחרו על ארבעת המקומות, והן מורכבות משילוב של בתי ההשקעות ואנשי תעשיית ההייטק וההון סיכון המקומית. כבר כמה חודשים ידוע כי כולן מתקשות בגיוס. מחר יחול כאמור הדד-ליין להשלמת המכרז המוסדי והמעבר לציבורי, כשעל פי הערכות בשוק כמעט כל הקרנות יבחרו שלא להמשיך להנפקה, כשהן רחוקות מהרף בסכומים תלת-ספרתיים של מיליוני שקלים.

רק אי.בי.אי טכנולוגיה עילית, שבניהול ד"ר דן אקס וד"ר דור לי-לו, קרובה על פי ההערכות לעמוד ברף המינימלי, ולכן צפויה להמשיך למכרז הציבורי ולהנפקת יחידותיה בבורסה. מי שסייעו לקרן להגיע קרוב ליעד הגיוס הם ככל הידוע המוסדיים הראל, מנורה מבטחים והכשרה ביטוח.

אגב, כדי לצרף את הגופים הללו נאלצה הקרן של אי.בי.אי להפחית את דמי הניהול שתגבה מ-2% ל-1.3% וגם קבעה תשואת משוכה של 7% לשנה, שרק מעליה תזכה ל"דמי הצלחה" של 20% מהתשואה החיובית שתיצור למחזיקי הקרן, וזאת רק על ההשקעות הלא סחירות. 

הערב (ב') עדכנה אי.בי.אי כי גייסה 323 מיליון שקל במכרז המוסדי וקיבלה עוד הזמנות בהיקף של כ-63 מיליון שקל במכרז הציבורי. לפיכך חסרים לה פחות מ-15 מיליון שקל נוספים כדי לעמוד ברף המינימלי - משימה שבהחלט נראית בהישג ידה של הקרן.