רשות ההגבלים העסקיים: לאפשר להוט בעלות על ערוצים זרים

על רקע השינויים בשוק התקשורת ובעקבות פניית הוט לרשות, הממונה על ההגבלים בחנה מחדש את תנאי המיזוג של חברות הכבלים • עם זאת, הממונה מתנגדת לאפשר להוט בעלות על ערוצים מקומיים נוספים ועל ערוצי ספורט

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים שוקלת להקל על הוט ולאפשר לה לרכוש ערוצים זרים ולשדרם. ההחלטה באה בעקבות בקשה של הוט לשנות את תנאי המיזוג של חברות הכבלים, כך שהיא תוכל להחזיק בבעלות על ערוצים מקומיים - דבר שאסור לה היום.

הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, ממשיכה להתנגד לכך שהוט תחזיק בערוצים נוספים מקומיים בבלעדיות, וכנ"ל גם לגבי ערוצי ספורט, וזאת מחשש לפגיעה בתחרות. 

מהרשות נמסר היום (ג') על ביצוע עבודה בעקבות בקשת הוט להכניס שינויים בתנאי המיזוג של חברות הכבלים שקבעה הרשות ב-2001. לדברי רשות ההגבלים, ב-16 השנים שחלפו מעת הטלת התנאים התחוללו מספר שינויים בשוק התקשורת. על רקע שינויים אלה ובעקבות פנייה של הוט לרשות, סברה הממונה כי יש מקום לבחון את תנאי המיזוג מחדש.

לדברי הרשות, "כיום לצד הוט פועלת בשוק חברת yes, שהגדילה את מספר המנויים שלה מאז שנת 2002, וכן שחקניות חדשות שעושות צעדים ראשונים בכניסה לשוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית. בנוסף, התפתחה טכנולוגיה המאפשרת צפייה בתוכניות על גבי רשת האינטרנט".

עוד מציינת רשות ההגבלים כי למרות שינויים אלה, ממצאי הבדיקה שערכה הרשות מראים כי מבנה שוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית היום עדיין אינו תחרותי, וקיימת תחרות מועטה בין שתי השחקניות המרכזיות. בנוסף, הוט היא עדיין חברת השידורים הרב-ערוציים הגדולה בישראל ורוכשת משמעותית של תוכניות וערוצי טלוויזיה.

"על בסיס תוצאות הבדיקה שנערכה ברשות, מצאה הממונה כי החששות שהתעוררו בעת שאושר המיזוג עומדים בעינם ביחס לתכני מקור מקומיים ותכני ספורט: ממצאי בדיקת רשות ההגבלים הראו כי חסם כניסה מרכזי לשוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית הוא היכולת להשיג תוכן טלוויזיוני עשיר ואיכותי שיאפשר בידול מהמתחרים. תכני מקור מקומיים, המופקים בישראל לטובת שידור מקומי (ובכללם תכני מקור לילדים), ותכני ספורט נחשבים תכני עוגן בשל חשיבותם לצופים ישראליים.

"בנוסף העלתה בדיקת הרשות כי להפקת תוכן מקור מקומי יש יתרונות משמעותיים לגודל, כלומר ככל שיש יותר מנויים - עלות הפקת התוכן עבור מנוי בודד פוחתת. לכן, אם יתאפשר להוט להפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור (דבר שאסור עליה היום), היא תפסיק לרכוש ערוצים ממפיקי ערוצים. מכיוון שהוט היא רוכשת משמעותית של תוכן, ומפיקי הערוצים תלויים בה, יש חשש שמפיקי ערוצים שמפיקים ערוצים עם תכני מקור מקומיים יידחקו מהשוק. תכני ספורט הם תכנים שנמכרים בדרך-כלל בבלעדיות. ככל שהוט תחזיק בבעלותה תכני ספורט, עולה חשש שהיא לא תמכור אותם לפלטפורמות שידור רב-ערוצי שמתחרות בה.

"התוצאה של המצב המתואר היא שהמתחרות של הוט בשוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית יעמדו מול היצע מצומצם של ערוצים עם תכני מקור וספורט לרכישה. בדרך זאת הוט עלולה להעלות את חסמי הכניסה וההתרחבות של המתחרות שלה בשוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית".

פגיעה בהפקות המקור

עוד קובעת הבדיקה כי אם הוט תפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, תגדל היכולת שלה לפגוע במפיקים של תכני המקור עצמם. כתוצאה מכך עלולים להיפגע איכות ומגוון התכנים המקומיים לקהל הצופים הישראלי.

לאור ממצאי הבדיקה ביחס לתכני מקור ולתכני ספורט, הממונה סבורה כי אין הצדקה כעת לבטל את התנאים שנועדו להרחיק את הוט מהחזקה, הפקה ושיווק של ערוצים המשדרים תכני ספורט ותכני מקור מקומיים.

"לעומת זאת, ממצאי בדיקת הרשות הראו כי הופגו החששות שהתעוררו כשאושר המיזוג ביחס לתכנים זרים. קיים היום מגוון רחב של תכנים וערוצים זרים, ומתחרותיה של הוט בשידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית יכולות לרכוש תכנים אלה. בנוסף, לאור שינוי בדפוסי הצפייה של הצרכנים הישראלים הצורכים יותר תכנים זרים באופן ישיר, לא קיים החשש שתימנע הגישה של הצרכנים לתכנים זרים בגלל כוחה של הוט".

מכאן מודיעה הממונה כי היא שוקלת לתקן את התנאים, כך שהוט תוכל להחזיק בעצמה בערוצים המשדרים תכנים זרים.