האחים קוק נגד טראמפ: השיקו קמפיין לעצירת מכסי המגן

צמד התעשיינים המיליארדרים, שבדרך-כלל תומכים בפוליטיקאים רפובליקאים, ישקיעו מיליארדי דולרים במאמצי הסברה • דיוויד קוק, אחד האחים ונשיא החברה הנושאת את שמם, התפטר היום מתפקידו בשל "עניינים רפואיים"

דיוויד קוך / צילום: קארו אלגרי, רויטרס
דיוויד קוך / צילום: קארו אלגרי, רויטרס

שלושה ארגונים שאותם מממנים האחים התעשיינים המיליארדרים השמרנים צ'רלס ודיוויד קוק משיקים קמפיין במיליארדי דולרים נגד מכסי המגן של הנשיא דונלד טראמפ על מוצרי יבוא.

אתמול (ב') אמרו הארגונים הללו כי הקמפיין, שיימשך כמה שנים, יכלול פרסומות, מאמצי הסברה בקרב פעילים, מאמצי שדולה וניתוחי מדיניות. הארגונים פרסמו רשימת המלצות סחר שמתמקדת בעידוד שווקים תחרותיים וביטול מכסי מגן.

מהלך זה מצביע על החלחלה העמוקה שמעוררות השלכותיהם של מכסי המגן בקרב ארגונים עסקיים, שבדרך-כלל פועלים כבני-בריתה של המפלגה הרפובליקאית. מכסי המגן הרגיזו מאוד גם מדינות זרות, יריבות ובנות-ברית כאחת. הקמפיין שולח מסר למחוקקים הרפובליקאים להתנגד בנחישות למכסי המגן.

רפובליקאים פרו-עסקיים חוששים שמכסי המגן יגדילו את עלות האספקה לתעשייה, והפעילים לקידום האינטרסים של המגזר החקלאי חוששים מפני צעדי תגמול מצדן של סין ומדינות אחרות נגד יצוא חקלאי מארה"ב. חלק מהדמוקרטים ומאנשי האיגודים המקצועיים קידמו בברכה את מכסי המגן.

בשבוע שעבר אמר ממשל טראמפ שהוא מתקדם ביישום התוכניות להטלת מכסי מגן על פלדה ואלומיניום מיובאים מהאיחוד האירופי, קנדה ומקסיקו. מהלך זה מבוסס על סעיף בחוק הסחר שמאפשר לנשיא לנקוט פעולה מטעמי ביטחון לאומי.

"סובסידיות לתמיכה בתעשיות שאותן מותיר השוק החופשי מאחור? המדיניות הזאת מנוגדת לעקרונותיהם של הרפובליקאים והשמרנים", צייץ הסנאטור ג'ף פלייק, רפובליקאי מאריזונה, בטוויטר במהלך סוף השבוע. דבריו אלה עולים בקנה אחד עם השקפותיהם של מחוקקים רפובליקאים אחרים שמתנגדים למכסי המגן. בעקבות ההצעה במארס להטיל מכסי מגן, יזם פלייק הצעת חוק לביטולם.

שותפות הסחר של ארה"ב גינו בחריפות את מכסי המגן, וטענו שמטרתם להגן על חברות אמריקאיות ולא על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

כל שלושת הארגונים המשתתפים בקמפיין מקבלים מימון מצ'רלס ומדיוויד קוק, האחים בעלי הכיסים העמוקים ששפכו כמויות גדולות של כסף לקידום יעדים וקמפיינים פוליטיים שמרניים. האחים קוק פרסמו הצהרות ביקורתיות נגד המהלכים הפרוטקציוניסטיים של טראמפ, אך עד כה לא הבטיחו לנקוט צעדים קונקרטיים נגדם.

החברה של האחים קוק, קוק אינדסטריס, היא תורמת גדולה לפוליטיקאים רפובליקאים, והאחים נחשבים בדרך-כלל לבני-ברית חשובים של כל מועמד שמתמודד בבחירות. 

האח בעל התפקיד הזוטר מבין השניים בתאגיד קוק אינדסטריס, דיוויד קוק, התפטר היום מתפקידו בשל מחלת הסרטן עמה הוא מתמודד כבר מספר שנים.