פיליפס תרכוש את EPD מדיקל מקיסריה ב-292 מיליון דולר

פיליפס מרחיבה את הפעילות שלה בישראל בעקבות רכישת EPD מדיקל, חברה ישראלית הפועלת מקיסריה ופיתחה מערכת ניווט תוך-גופי לטיפול בהפרעות קצב לב • לפי הודעת החברה, בן חיים יצטרף לצוות של פיליפס, אך לפי הערכות ישמש יועץ בלבד • פיליפס: "יקח לנו זמן לחדור לשוק הזה, כי מערכת הבריאות היא שמרנית, אך ל-EPD יש טכנולוגיה מאוד תחרותית ופורצת דרך"

חברת המכשור הרפואי הבינלאומית פיליפס הודיעה אמש (ג') כי תרכוש את חברת EPD מדיקל העוסקת במערכות להדמיה ולניווט, המשמשות בטיפול בחולים עם הפרעות קצב לב. פיליפס תשלם 250 מיליון אירו במזומן (292 מיליון דולר) ו-210 מיליון אירו בתשלומי אבני דרך, כך שהעסקה עשויה להגיע עד סכום של 460 מיליון אירו (538 מיליון דולר). EPD היא חברה ישראלית הפועלת מקיסריה ורשומה באיי הבתולה.

פרופ' שלמה בן חיים מוכר כיזם המצליח ביותר בתחום המכשור הרפואי בישראל, ו-EPD צפויה להתחרות באחת החברות המצליחות ביותר שהקים, וגם הראשונה שבהן: חברת ביוסנס שפיתחה כלים לניווט תוך-גופי לשם ביצוע ניתוחי אבלציה - צריבה סלקטיבית של רקמה בלב לצורך טיפול בהפרעות קצב לב. ביוסנס נמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון והיום מגלגלת יותר ממיליארד דולר ומעסיקה מאות עובדים בישראל. EPD פועלת באותו שוק.

בפיליפס אמרו היום: "הרכישה תעניק לחברה עמדה ייחודית בשוק הצומח של הפרעות קצב לב והטיפול בהן באמצעות אבלציה. ייקח לנו זמן לחדור לשוק הזה, כי מערכת הבריאות היא שמרנית, אך ל-EPD יש טכנולוגיה מאוד תחרותית ופורצת דרך, שבאמת עונה לצרכים שעד כה לא היה להם מענה בשוק". המוצר מיועד תחילה לתמיכה בטיפול במצב של פרפור עליות, תופעה הפוגעת בכ-3% מאוכלוסיית העולם המערבי, והיא גורם מוביל לשבץ.

מומחיות ישראלית: וייז תוך-גופי

המוצר של EPD קיבל בפברואר האחרון אישור שיווק באירופה. בחברה אמרו אז כי המוצר שלה מהווה מערכת מיפוי וניווט היוצרת מפה תלת-ממדית של כלי הדם שדרכם צריך לנווט אל הלב, ותוך כדי כך מסמנת גם את המיקום המדויק של הקטטרים שבהם משתמשים הרופאים, כדי לוודא שהם מצליחים לצרוב באופן מלא ומדויק את האזור הרצוי של הלב. טכנולוגיות ניווט והדמיה בזמן אמת. טכנולוגיות ניווט כאלה הן מומחיות של חברות מכשור רפואי ישראליות, ובנוסף לביוסנס, גם החברות מדיגייד וסופרדיימנשן, שנמכרו כל אחת ביותר מ-300 מיליון דולר, פועלות בתחום הניווט התוך-גופי. ניתן לקרוא לטכנולוגיה זו "וייז תוך-גופי", שכן היא מבוססת על אותו עיקרון כמו מערכת הניווט הישראלית: איסוף מידע בזמן אמת ובמקביל מהדרך ומהכלי שרוצה לנווט בתוכה.

בעת קבלת האישור לשיווק, אמר בן חיים כי "המערכת יוצרת תמונה מפורטת במיוחד, המתעדכנת בזמן אמת, היודעת למקם את הקטטרים באופן מדויק על המפה, אף שאיננו מוסיפים חיישן לקטטר עצמו". המנהל הרפואי של חטיבת המו"פ הישראלית של החברה, ד"ר יצחק שוורץ, ציין אז כי אחת התכונות הייחודיות של המוצר היא "המבט הפנורמי", כלומר היכולת לראות גרסה משוטחת של התמונה התלת ממדית של הלב, באופן שלדברי החברה מקל את הניווט והטיפול. "ההרגשה היא כמו לכתוב בעט על נייר", אמר אז שוורץ.

טרם הרכישה על ידי פיליפס, החברה כבר החלה לתכנן את חדירתה לשוק האירופי.

"המומחיות של פיליפס ברדיולוגיה מתאימה ל-EPD"

EPD מנוהלת על ידי צוות בינלאומי בראשות סימוס קדיקוגלו, שהוא גם מנכ"ל אימפולס דיינמיקס שבעל השליטה בה הוא בן חיים. צוות המחקר הוא ישראלי, והעומדים בראשו הם אסי אלעד, מיכה ניסני וד"ר יצחק שוורץ. בן חיים מוגדר באתר החברה כמייסד, היו"ר הפעיל והרוח החיה מאחוריה.

בהודעת החברה על רכישתה, אמר בן חיים: "אני מרוצה מאוד שפיליפס תהיה הבית של החדשנות, העסק והאנשים שלנו. המומחיות והמנהיגות של פיליפס ברדיולוגיה פולשנית ובניווט תוך-גופי מתאימה מאוד ל-EPD. אני משוכנע שכחלק מפיליפס נוכל להצמיח את EPD ולעזור לרופאים ולחולים רבים, תוך הפחתת עלויות ומתן טיפול פשוט יותר אשר יוכיח את עצמו בסופו של דבר כיעיל יותר". בהודעה נאמר כי בן חיים יצטרף לצוות של פיליפס, אולם לאור ההיסטוריה שלו, נראה לא סביר שהוא יהפוך לעובד החברה. ייתכן שישמש יועץ לענייני EPD למשך זמן מה.

חברת EPD שייכת לקבוצת החברות הובארט, שהוקמו על ידי בן חיים והוא מחזיק בהן נתח משמעותי. EPD היא חברה חדשה יחסית בקבוצה זו. חברת הדגל של הקבוצה, עד היום, היא אימפולס דיינמיקס, שכמעט נמכרה לגיידנט האמריקאית בתחילת שנות ה-2000. היא זנחה את העיסקה לאחר שהיא עצמה נמכרה לבוסטון סיינטיפיק. ככל הנראה הושקעו באימפולס דיינמיקס עד היום יותר מ-100 מיליון דולר. החברה, שפיתחה טיפול באי-ספיקת לב, הגיעה לאחרונה סוף סוף למכירות באירופה, ומקווה לאישור FDA בתקופה הקרובה, על פי אתר החברה.

חברה נוספת בקבוצה הן מטהקיור, שפיתחה מכשיר לגירוי חשמלי של הקיבה לטיפול בסוכרת. גם בחברה זו הושקעו עשרות מיליוני דולרים והיא ותיקה יחסית. חברות אחרות בקבוצה הן מוטוריקה, שפיתחה מערכת רובוטית להנעה של מטופלים משותקים, התומכת בטיפול פיזיותרפי; Flowmedic לטיפול בקרישי דם בגפיים בעת ולאחר ניתוחים; חברת Molecular Dynamics שקיבלה על עצמה את המשימה השאפתנית לפתח מכשיר הדמיה בטכנולוגיה חדשה והוא יתחרה במכשירי PET-CT ;Renal Dynamics המבצעת ניתוחים לטיפול בלחץ דם גבוה; OncoD, מכשיר חדש לאבלציה (צריבה) של גידולים סרטניים, ו-Lavita Technologies, חברה המפתחת מכשיר לגירוי מערכת העצבים כדי להתמודד עם מופעים של מחלות חיסוניות עצמוניות (שבהן מערכת העצבים תוקפת את הגוף, כמו פסוריאזיס, לופוס, טרשת נפוצה וסוכרת נעורים) הנובעות (לדעת מדעני החברה) מפעילות יתר של המערכת החיסונית.

לפי הרשימה הזאת, נראה כי בן חיים לא התעייף והוא בהחלט חותר לקראת האקזיט הבא. בינתיים, החברות שהקים וניהל צפויות לדרוש מימון בהיקף של עשרות מיליוני דולרים כל אחת.