אורי גרינפלד: "גוש האירו יהיה הרבה יותר חזק בעתיד"

כך אמר היום גרינפלד, כלכלן ראשי ואסטרטג בפסגות, בכנס שוק ההון של "גלובס" • "המשפט הכי מסוכן לומר על שווקים פיננסיים הוא 'אולי הפעם זה שונה'. אבל אולי הפעם זה באמת שונה"

אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות, עם כתבי "גלובס" קובי ישעיהו ועומרי כהן בכנס שוק ההון / צילום: איל י
אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות, עם כתבי "גלובס" קובי ישעיהו ועומרי כהן בכנס שוק ההון / צילום: איל י

אורי גרינפלד, כלכלן ראשי ואסטרטג בפסגות, התראיין היום (ד') בכנס שוק ההון של "גלובס", "עושים שוק". 

אנחנו נכנסים לשנה עשירית של התאוששות בארה"ב ובשנה האחרונה יש צמיחה בריאה בכלכלות המרכזיות בעולם - האם תהליך העלאת הריבית של הפד עשוי לסכן את המשך הכניסה ומתי הפד צפוי יעצור?

ב-2017 הייתה צמיחה אדירה, וב-2018 ארה"ב תשפר את הצמיחה בזכות רפורמת המס של טראמפ, אבל במקומות אחרים פחות. סין כבר הודיעה שנראה האטה, באירופה חלק מהמדינות יצמחו יותר ופחות מהר, אבל הסיפור המרכזי מהשווקים הפיננסיים הוא לא מלחמות הסחר ולא איראן, הסיפור הגדול הוא העלאות הריבית של הפד - נכון שכשמדברים על העלאות ריבית מדברים על איך היא חונקת את הכלכלה, אבל זו הריבית הריאלית שעוצרת את הצמיחה. מה שקורה זה כשהריבית הריאלית תעלה, תהיה עצירה כלכלית וכרגע זו לא הבעיה כי יחד עם עליית הריבית יש גם עליה באינפלציה, ועליית מדדי הנפט מעלה מדדים אחרים.. עליית מחירים בסין כל אלה מעלים את האינפלציה ולכן הריבית יכולה להמשיך לעלות מבלי לפגוע בכלכלה.

התחזית הכי קלה לתת זה שמתישהו יהיה מיתון וכל יום שעובר אנחנו מתקרבים אליו. השאלה היא אם הוא יהיה בעוד שנה או שנתיים ולכן צריך לשאול מה גורם להאטה או מיתון? היסטורית התשובה הפשוטה היא עליה בריבית הריאלית. הטריגר שהוביל לבעיה בנדלן למשבר הפיננסי ולהאטה בפעילות הכלכלית זו עליה בריבית הריאלית. ולכן כל עוד האינפלציה עולה הריבית יכולה להמשיך לעלות השאלה היא מתי האינפלציה כבר תתבסס ואם הפד ימשיך לעלות את הריבית גם בסוף 2019-2020, אז היסטורית זה תמיד קרה. הפד לא מבין בדיוק בזמן מתי האינפלציה נעצרת, ומתי להפסיק להעלות את הריבית.

"המשפט הכי מסוכן לומר על שווקים פיננסיים זה לומר ש"אולי הפעם זה שונה". אבל אולי הפעם זה באמת שונה, כי בשנים קודמות מ-2015 היו שתי העלאות ריבית בשנה לפעמים גם בחצי אחוז ואז קל לפספס כי אתה מעלה באופן מהיר ואתה מבין את זה בדיעבד. הפעם, כשמעלה ברבע אחוז את הריבית כל רבעון אולי יצליח להבין בזמן שהגיע הרגע לעלות את הריבית. אם יצליח הריבית תגיע בשיאה ל-2.5 אחוזים ואם לא יבין אז זה יהיה 3.4 אחוז ואז תהיה האטה במשק האמריקאי סוף 2019 - תחילת 2020 אבל זה לא מה שצפוי לקרות.

מהי דעתך על ההתרחשויות האחרונות בגוש האירו?

קודם כל מה שקרה באיטליה ובספרד לצורך העניין זה המשך של התהליך באירופה כבר שנים שנובע מהחלטה של האיחוד האירופי לוותר על העלאות מיסים במקום רפורמות בשוק העבודה, והתהליך הזה גרם למפלגות עם אג'נדה פוליטית אחרת לעלות לשלטון וזה מייצר אי וודאות. איטליה לא תצא מגוש האירו כי אז אין גוש אירו ואז גם גרמניה תיפגע ותיקלע למשבר חריף ולכן האירופים יעשו הכל כדי להשאיר את איטליה בגוש. יש גם כלים של איגרות חוב, הבנק המרכזי של גוש האירו יכול למשל לקנות יותר אג"ח איטלקיות ופחות גרמניות, מה שעד היום לא נעשה כי הבנקים דורשים כל מיני תנאים שהאיטלקים לא מוכנים להם אבל יש הרבה צעדים שניתן לעשות כדי להשאיר את איטליה בגוש האירו

האם גוש האירו יהיה קיים עוד 20 שנה?

"להערכתי נראה גוש אירופי הרבה יותר חזק מהיום"