עכשיו זה רשמי: קרן ההייטק של אי.בי.אי יוצאת לדרך

קרן ההשקעה במיזמי סטארט-אפ של אי.בי.אי היא היחידה שגייסה מעל ל-400 מיליון שקל • מדובר בכישלון למדינה, שציפתה לארבע קרנות שיעמדו ברף

טכנולוגיה / צילום: שאטרסטוק
טכנולוגיה / צילום: שאטרסטוק

הערב זה הופך לרשמי: קרן ההייטק של אי.בי.אי עברה את המשוכה המינימלית והיא תנפיק את יחידותיה בבורסה ותזכה להגנה ממשלתית, עבור השקעה במיזמי סטארט-אפ. קרן הנאמנות אי.בי.אי טכנולוגיה עילית, שבהובלת ד"ר דן אקס וד"ר דור לי-לו, דיווחה הערב כי עמדה בדרישות המינימום כשבסיומו של המכרז הציבורי השלימה גיוס של מעל ל-403 מיליון שקל.

עם זאת, קרנות ההיי-טק הן עדיין כישלון של המדינה, שביקשה להקים ארבע קרנות שיגייסו לפחות 400 מיליון שקל כל אחת, ושתזכינה להגנה ממשלתית, על מנת לקדם את ההשקעות בסקטור היי-טק בישראל. הקרן של אי.בי.אי היא אחת מתוך חמש קבוצות התחרו על ארבעת המקומות שהמדינה סיפקה. היתר כשלו ולא הגיעו לרף המינימלי.

מדובר בקרנות של איילון קרנות נאמנות יחד עם בעלי מניות בהלמן אלדובי, באלומות, בקסם-אקסלנס ובקרן אקליפטוס שבהובלת אלדד תמיר מתמיר פישמן. בכל הקרנות יש שיתופי פעולה בין אנשי שוק הון לאנשי הון סיכון וטכנולוגיה. על פי הערכות אקליפטוס תמשיך נסות ולפעול, גם ללא ההגנה הממשלתית.

מדובר במעין קרן הון סיכון סחירה, במבנה של קרן נאמנות, שפתוחה כדי לאפשר השקעה במיזמי טכנולוגיה גם לציבור הרחב. ביולי 2017 פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בצעד משותף עם רשות ני"ע, "מכרז לבחירת מנהלים לקרנות השקעה בחברות הייטק", שייסחרו בבורסה המקומית.

אגב, הדרך של אי.בי.אי טכנולוגיות עילית לא הייתה חלקה וגם היא התקשתה מאוד לעמוד במינימום. היא הצליחה לעשות זאת רק לאחר שהפחיתה את דמי הניהול שתגבה מ-2% ל-1.3% וגם קבעה תשואת משוכה של 7% לשנה, שרק מעליה תזכה ל"דמי הצלחה" של 20% מהתשואה החיובית שתיצור למחזיקי הקרן, וזאת רק על ההשקעות הלא סחירות (בתחילה דובר על כך שהקרן תגבה דמי הצלחה על כל תשואה חיובית שתרשום, ללא מינימום הצלחה, וגם על החלק הסחיר).