סלינגר: "לא כל האפור יהפוך ללבן, אבל השוק יהיה נקי יותר"

הממונה על רשות שוק ההון בכנס בנושא פשיעה כלכלית ואיסור הלבנת הון של לשכת עוה"ד: "כנראה שלא נצליח להכשיר את כל התחום של נותני שירות פיננסים, ותמיד יהיו גופים שמתנהלים בצורה לא לגיטימית, אך אנו נפעל לנקות את השוק"

הממונה על רשות שוק ההון, דורית סלינגר / צלם: איל יצהר
הממונה על רשות שוק ההון, דורית סלינגר / צלם: איל יצהר

"ימשיכו להיות גופים אפורים, לא כל האפור יהפוך ללבן, אבל השוק יהיה נקי יותר" - כך אמרה היום (ה') דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וסיכון, במהלך כנס בנושא פשיעה כלכלית ואיסור הלבנת הון של לשכת עורכי הדין שנערך היום (ה') ביוזמת ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ועו"ד יעל גרוסמן, יו"ר (משותפת) של ועדת איסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין.

"אני חייבת לומר", התוודתה סלינגר, "כנראה שלא נצליח להכשיר את כל התחום של נותני שירות פיננסים. לא נוכל להכשיר את כל השטח הזה, ותמיד יהיו גופים שמתנהלים בצורה לא לגיטימית". 

בהמשך דבריה אמרה סלינגר כי תפעל בכל זאת לנקות את השוק. עוד הוסיפה הממונה על רשות שוק ההון כי בעיניה "מי שנוגע בעבירה כלשהי אינו ראוי לעסוק בכספים. יושר ויושרה הם דבר מאוד משמעותי. אין לנו בעיה לדחות גופים שאינם ראויים".

סלינגר ציינה, אולי כמסר למערכות הפיננסיות הפועלות במשק, כי למערכות לא נזילות הרשות מתאמת הגעה לצורך ביקורת. יחד עם זאת, היא הבהירה כי "בגופים ומערכות יותר נזילות אנחנו מגיעים בלי לתאם. אנחנו מנסים לקבל מיידעים דרך השטח".

סלינגר טענה כי עובדי הרשות נתקלים בקשיים לא מעטים: "זה בכלל לא קל לנציגים שלנו בשטח. יש אפילו שנפגעו מהמצב בשטח, אפילו נרגמו באבנים".

בכל הנוגע לבחינת הגופים העוסקים בפיננסיים, הוסיפה סלינגר: "אנחנו יודעים שיש 2,000 ומשהו גופים בתחום הזה, אבל הגישו לנו בקשות לרישיון עיסוק רק כ-1,000". עניין זה, טוענת סלינגר, מהווה כר פורה לחקור ולבדוק "מי העסקים הללו ומדוע בחרו לא להגיש בקשה לרישיון".

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, ציין בשם הלשכה כי "אנחנו לא רוצים לעודד הלבנת הון או העלמות מס. גם אם יש חברי לשכה המייצגים כאלה, אין לי שום סימפטיה אליהם. למדתי שהמדינה תגבה את המס שלה בכל מקרה".

גם נושא עדי המדינה - נושא "חם" בשבועות ובחודשים האחרונים - לא נעדר מהדיון. בהקשר זה שאל נוה, ספק בצחוק ספק ברצינות, את באי הכנס - שכללו לא רק עורכי דין אלא גם נציגים של גופים פיננסיים, נציגי ממשלה ואף נציגים ממשטרת ישראל - "למה עדיין לא רואים בתחום הזה של איסור הלבנת הון ופשיעה כלכלית עדי מדינה". ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, ווגמן-רטנר, ענתה לו: "חכה, אכיפה כלכלית יוצרת תמריץ לאנשים להפוך לעדי מדינה. הם מעדיפים לרוץ מהר ולהגן על עצמם".

במהלך דבריה ציינה ראש הרשות לאיסור הלבנת הון כי "סקטורים נוספים שעדיין מחוץ לרדאר הם מתווכי נדל"ן, נותני שירותי נאמנות, וחברות שמספקות שירותי הקמת חברות".

ווגמן-רטנר הבהירה כי "ככל שתהיה הסדרה טובה יותר, ככה יהיה יותר קל להפחית את ההדרה הפיננסית". בהתאם המשיכה וציינה כי "גורם שלא נמצא תחת פיקוח הלכה מעשה, לא יוכל להתנהל מול המוסדות הפיננסים האחרים", זאת כיוון שלטענתה, "לגורמים פיננסים אחרים קל יותר להתנהל מול גופים תחת פיקוח. יש כאן שנאת סיכון של המערכת הפיננסית והדרה פיננסית, לכן האינטרס של הגופים צריך להיות תחת הסדרה".