ניהול השקעות: מאי חיובי בתיקי ההשקעות - בזכות המניות

שוקי ההון המשיכו בתהליך של התייצבות בחודש מאי, לאחר פתיחת שנה תנודתית • משבר איטליה בסוף החודש מיתן את הירידות באפיקי האג"ח • האירועים שזעזעו את השווקים בתחילת השנה התחלפו ברוחות של רגיעה, אך האיומים של השוק לא השתנו כלל • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

מאי היה חודש חיובי נוסף בתיקי ההשקעות של ציבור החוסכים והמשקיעים. דפוס התשואות של התיקים ברמות הסיכון השונות היה דומה לזה שנרשם באפריל, כלומר תשואה חיובית וחזקה יותר ככל ששיעור המניות בפרופיל התיק היה גבוה יותר.

בניגוד למדדי המניות, מדדי האג"ח השונים ירדו במהלך מאי, אם כי בשיעור מתון יחסית, שגרע מעט מהתשואות החיוביות שנתרמו על-ידי המניות. התוצאה הכללית הייתה תשואה שלילית קלה של 0.04% במדד המשקף את תיק האג"ח, ומן העבר השני נרשמה עלייה בשיעור של 1.26% במדד המשקף את תיק המניות של ציבור המשקיעים. מדד תיק ה-20:80 עלה במהלך מאי בשיעור של 0.22%, ואילו התיק הכולל 30% מניות עלה בשיעור של 0.35%.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

למרות התשואה החיובית שנצברה לתיקים בחודשיים האחרונים, עדיין מדובר בשנה לא נוחה מבחינת המשקיעים. למעשה, תיקי הביניים, אשר מאפיינים את מרבית המשקיעים בשוקי ההון, רשמו תזוזה זניחה השנה - ירידה בשיעור של 0.16% בתיק ה-20:80, ועלייה זניחה עוד יותר, בשיעור של 0.07%, בתיק ה-30:70. אפשר לומר כי בחמשת החודשים הראשונים של השנה, התיקים נשארו במקום. בעיני המשקיעים זוהי תובנה לא נוחה כלל ועיקר, והיא אינה גורמת להם נחת, אך כדי להניח את דעתם של משקיעים, רצוי להזכיר כי התוצאה הייתה יכולה להיות גרועה בהרבה, יחסית לסיכונים שעלו וריחפו מעל השווקים.

התאוששות מרשימה

לשם הפרופורציה, רצוי למנות את הסיכונים שעלו וכמעט התממשו לאחרונה: פריצה של מלחמת סחר המאיימת על השווקים, חשש מעימות צבאי בין ארה"ב לצפון קוריאה, בעלת השאיפות הגרעיניות, הריבית מתחילה לעלות מהר מהצפוי יחד עם מחיר הנפט, באזורנו הקרוב - האיראנים על הגדרות והנתונים הכלכליים באירופה נמצאים בנסיגה.

מצרף של נתונים שליליים יכול היה לזעזע את שוק המניות וגם את שוק האג"ח. שניהם נחשבים כיקרים מאוד - ובוודאי נחשבו כך בתחילת השנה. על פי רוב, כאשר אירועים כה פסימיים פוגשים שווקים אופטימיים מאוד, נוצר תיקון חד כלפי מטה, לעיתים גם ממושך. במקרה הנוכחי היה זה בעיקר השוק האמריקאי אשר הגיב וירד בחדות, אך עד מהרה הוא התאושש, ואחריו שאר השווקים בעולם.

גם במישור של הריביות ושוקי האג"ח אפשר לומר כי הדברים, עד כה, הסתכמו בתגובה מצומצמת ומתונה בלבד. ממצב של ריבית אפסית, עלייה מהירה מהצפוי באינפלציה בארה"ב עלולה להבריח את המשקיעים ולגרור את השווקים לנפילות חדות בשוקי האג"ח.

המחירים אכן ירדו בחדות, וגררו איתם תגובה מסוימת בשאר שוקי האג"ח בעולם, אך ירידות המחירים ועליית התשואות נבלמה.

עדיין, בסיכום חמשת החדשים הראשונים של השנה, מדד תיק האג"ח ירד, בשיעור של 0.57%, למרות עליית התשואות שנרשמת בהובלת הפדרל ריזרב בארה"ב. עליית הריבית והתשואות בארה"ב מושכת אחריה מדינות רבות נוספות, וכתוצאה מכך נגרמים הפסדי הון.

לקראת סיומו של החודש האחרון, הפיל המשבר הפוליטי באיטליה את מחירי האג"ח באירופה, והוביל לריצה של משקיעים אל שוק האג"ח האמריקאי. הדבר העלה את מחיריהן של האג"ח האמריקאיות לטווחים ארוכים, והביא אחריו תגובה דומה בשוק האג"ח המקומי. כך נרשמה באג"ח הממשלתיות בישראל עליית שערים, בשיעורים הקרובים ל-0.5% בטווחים הארוכים. עם זאת, עקב הירידות במרכיבי האג"ח הקונצרניים בתיקים, עליית מחירים זו לא הצליחה להטות את הכף בכיוון החיובי, וכאמור נרשמה ירידה קלה בתיקי האג"ח. 

מדדי אג'יו
 מדדי אג'יו

אותם איומים, אותן הזדמנויות

עבור שוקי המניות, אין ספק כי צבר החדשות השליליות, יחד עם זעזועים בכלכלות של מדינות כגון רוסיה או ארגנטינה, יכול היה להפיל את השווקים ולהעבירם למצב דובי מתקדם, אך הדבר לא קרה. ההיפך הוא הנכון; הירידות בשוקי המניות נמחקו זה כבר, והשווקים שבו ועברו לאווירה חיובית, עם סיבות לא מבוטלות, כגון פעילות צרכנית ערה, תוכנית תמריצים פיסקאליים והוצאה על תשתיות בארה"ב. בגבור האופטימיות על הפסימיות, מתחילת השנה צבר מדד תיק המניות תשואה קרובה ל-1.5%, שכאמור פיצתה על הירידה במדדי האג"ח בארץ ובעולם, עד כה.

למרות זאת, כדאי לזכור כי במצב הנוכחי שב וחזר המתח בין שני קטבים: מצד אחד מכפילי רווח גבוהים בשוקי המניות המובילים, ומצד שני שורה של איומים שטרם התפזרו. האיומים צפו ועלו בתחילתה של השנה, וזעזעו את השווקים ואת המשקיעים - המורגלים בעיקר לעליות והאדישים לסיכונים.

המפגש של סיכונים גיאופוליטיים וגיאו-כלכליים, יחד עם הריבית אשר החלה מגמה של עלייה, מחמירים את הסיכונים עד מאוד. אירועי תחילת השנה היו הקדמה והמחשה של האפשרויות השונות, אולם נוצרה התחושה, כי השווקים חזקים וכי יכולת ההתאוששות שלהם עדיין מהירה ולאור זאת, המשקיעים חזרו אל המשחק במהירות. האם אין זו תשתית למלכודת דובים? 

* הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.