משבר פוליטי בפתח? היום יוגש לרה"מ דוח בנוגע לגיוס חרדים

הנושא נמצא בדיון של צה"ל מאז הכריע בג"ץ בקיץ הקודם שהתיקון לחוק שהעבירה הממשלה הנוכחית אינו תואם את ערך השוויון, כיוון שהוא יוצר אפליה בין צעירים חילוניים  לחרדים • נתניהו אמר הבוקר בישיבת שרי הליכוד כי המטרה שלו היא להגיע להסכמה רחבה בקואליציה בלוח זמנים צפוף

חיילים / צילום: דובר צהל
חיילים / צילום: דובר צהל

המשבר הפוליטי הבא בפתח? היום (א') אמור להיות מונח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו דוח מערכת הביטחון בנוגע לגיוס צעירים חרדים. לפי הודעת דוברות הליכוד, נתניהו אמר הבוקר בישיבת שרי הליכוד שהמטרה שלו היא להגיע להסכמה רחבה בקואליציה בלוח זמנים צפוף.

בכנס החורף שהסתיים במארס 2018 נוצר משבר סביב הנושא, כאשר סגן השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) דרש לפתור את המחלוקת בנושא הגיוס במקביל להצבעה על התקציב, אך זכה להתנגדות של שר האוצר משה כחלון.

הנושא נמצא בדיון של צה"ל מאז הכריע בג"ץ בקיץ הקודם שהתיקון לחוק שהעבירה הממשלה הנוכחית אינו תואם את ערך השוויון, כיוון שהוא יוצר אפליה בין צעירים חילוניים הנדרשים להתגייס לצבא לבין צעירים חרדים המקבלים סוגים שונים של פטורים והקלות גיל. במקביל במהלך השנה האחרונה המשיך צה"ל לגייס צעירים חרדים לפי מכסות, אך הפערים בין חילונים לחרדים עדיין גדולים.

בג"ץ קבע אז שיש לממשלה שנה להעביר חקיקה מחודשת ומועד הסיום של התקופה הזו עומד להגיע לקיצו, בסוף כנס הקיץ של הכנסת (יולי 2018).

ליצמן וח"כ משה גפני (יהדות התורה) הצהירו מספר פעמים בעבר שלא יתפשרו בנושא הזה, ואף העלו את הרעיון של חקיקת חוק יסוד ערך לימוד התורה, כדי לייצר נורמה חוקתית הגוברת על חובת הגיוס.

בראיון שערכנו ב"גלובס" עם שר הבטחון אביגדור ליברמן לפני מספר שבועות הוא הדגיש שיקבל את עמדת צה"ל, כעמדה המקצועית והמוסמכת של גורמי הביטחון.

בנוסף, היום תתכנס ישיבת קבינט בטחוני אשר אמורה בין השאר לדון במצב ההומניטרי והאזרחי בעזה, דיון שהקבינט הנוכחי נמנע מלעשות תקופה ארוכה.

מוקדם יותר היום התראיין שר הבטחון ליברמן בתכנית "בוקר טוב ישראל", שם יצא נגד סיוע הומניטרי וכינה את הנושא "הזיות". ליברמן לא מציע תכנית חלופית או התייחסות חדשה למצב בעזה. לעומת זאת, שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, מסתובב כבר מזה כמה שנים עם רעיון הקמת אי-נמל אל מול חופי עזה בפרויקט תשתית גדול ביותר ומנסה לשכנע את הקבינט לקיים דיון מקדמי בהצעה שלו, אך עד היום הנושא אפילו לא עלה באספקט כלשהו.

הבוקר גם הודיע כ"ץ שבשל חילוקי דעות בינו לבין ליברמן, אין סיכוי להביא את הנושא הזה לדיון. "לא נוצרה תשתית ראויה לדיון בקבינט בתוכנית האי-פרדות מעזה, אותה יזמתי ולכן ביקשתי להסיר אותה מסדר היום" הודיע כ"ץ.

לדבריו, "מצד אחד, עוסקים בהצעות לסיוע אזרחי בטווח הקצר בשל המשבר ההומניטרי וזאת במקום להפעיל לחץ משמעותי מעשי להשבת גופות חללי צה"ל השבויים ומנגד נמנעים מהחלטות על פתרונות אסטרטגיים נכונים לטווח הארוך".