דויטשה בנק | בלעדי

דויטשה בנק תסייע לפרטנר ברכישת חברת כ' אשראי

בשל השחיקה ברווחיות בתחום הסלולר, פרטנר מחפשת להרחיב את מקורות הצמיחה שלה • בשוק ההון מעריכים שפרטנר תתקשה מאוד לרכוש לבדה חברת כרטיסי אשראי ובמידה ותחליט לעשות זאת תגייס שותפים זרים

איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

חברת פרטנר שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות דויטשה בנק כמי שילווה אותה בתהליך הבחינה של רכישת חברת כרטיסי אשראי. במסגרת הבחינה בודקת פרטנר את האפשרות לרכוש אחת מהחברות - לאומי קארד או ישראכרט.

העובדה שפרטנר שכרה בנק השקעות מלמדת שהחברה רוצה לבחון ברצינות את האפשרות, וזאת למרות שבשוק ההון מתייחסים בספקנות לאפשרות שתעשה זאת וליכולתה של החברה להתמודד עם מהלך בסדר גודל כזה. 

פרטנר מחפשת מקורות צמיחה חדשים שאינם רק בתחום הסלולר, ותחום כרטיסי האשראי לשיטתה עשוי להשתלב בכל מה שקשור לבנקאות סלולרית עתידית. החברה הקטינה את היקף החובות שלה בשנים האחרונות והיום הם מסתכמים בכמיליארד שקל, כך שהיא סבורה שלא תהיה לה בעיה להשיג מימון לעסקה.

עם זאת, קשה מאוד לראות כיצד במצב הנוכחי פרטנר מקדמת עסקה שעשויה להגיע לסכומים שמעל למיליארד שקל, אלא אם כן בעל השליטה בחברה חיים סבן ייקח בה חלק, ובמקרה כזה נשאלת השאלה האם לא נכון יותר מבחינתו לעשות את העסקה לבד.

שווי חברות כרטיסי האשראי הוא מעל לשני מיליארד שקלים כל אחת, כך שפרטנר תידרש למאמץ רציני מאוד כדי לקדם עסקה זו, וייתכן שתרצה לחבור לגורמים זרים שיתעניינו בהשקעה. הערכות בבנקים הן שבשל היקף העסקה ותנאיה, היא יותר מתאימה לגופים פיננסיים זרים. 

לפי הערכות בשוק ההון, בנק הפועלים שואף למכור את ישראכרט תמורת כ-4.5 מיליארד שקל, וזאת כאשר ההון העצמי של ישראכרט עומד על 3.2 מיליארד שקל. בבנק לאומי מקווים למכור את לאומי קארד לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל ועם הון עצמי של 1.9 מיליארד שקל, כאשר יש המעריכים בשוק שהוא לא יצליח לקבל מחיר הגבוה יותר מ-2.2. הבנקים צריכים לרדת בהחזקות שלהם בחברות כרטיסי האשראי עד שיעור של 40% עד ינואר 2020.

תחום התשלומים דרך הסלולר נמצא בצמיחה מואצת בכל רחבי העולם כך שמבחינה סינרגטית יש מן ההיגיון ברכישה, אך מהצד השני פרטנר מתמודדת עם אתגרים מורכבים בשוק התקשורת, ותשומת הלב הניהולית שדורשת עסקה מסוג זה עלולה לסכן את החברה. 

חברת פרטנר נמצאת בעיצומה של תחרות עזה בשווקי הטלוויזיה, הסלולר, ברשת הטלפוניה הקווית ובעצם בכל תחום שבו היא פועלת היא נאבקת על ליטרת הבשר שלה מול מתחרים שהוצאות התפעול שלהם נמוכות מאוד משלה וזאת בזמן שיש להם כוח אדם גדול משלה.

בשוק מעריכים שהדחף לביצוע העסקה נובע מהעובדה שחיים סבן בעל השליטה צריך לפרוע הלוואה בגובה 300 מיליון דולר להאצ'יסון ב-2020 ואם לא יעשה זאת ידרש להחזיר את מניות להאצ'יסון.

מכיוון ששוק התקשורת סובל בשנים האחרונות מירידה קשה ברווחיות ומניית פרטנר, כמו יתר מניות התקשורת, נחבטת קשות בחודשים האחרונים, המשמעות היא שפרטנר, כדי לשמור על נכסיה, חייבת ליזום מהלך אסטרטגי משמעותי כדי להתאושש וליצוק תוכן חדש לפעילותה.