בגלל הדמיון למיניסו: רשת מקס סטוק חויבה להסיר את הלוגו

הקמעונאית הבינ"ל מיניסו טענה כי סימן המסחר שלה "הועתק באופן בוטה ע"י מקס סטוק בצורה שיש בה משום הטעיית ציבור הצרכנים, גניבת עין והפרת סימן מסחר" • ביהמ"ש קבע כי כי רשת מקס סטוק שבשליטת קרן אייפקס תסיר את הלוגו מכל חנויותיה בתוך 60 יום

מיניסו נגד מקס סטוק: בימים האחרונים אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב צו זמני ללוגו ולשילוט של רשת מקס סטוק בשל דמיון רב מדי ללוגו של הקמעונאית הבינלאומית מיניסו. שופטת המחוזי נועה גרוסמן קבעה כי רשת מקס סטוק שבשליטת קרן אייפקס של זהבית כהן נדרשת להסיר את הלוגו מכל חנויותיה, בתוך 60 יום שצפויים להסתיים ב-21 ביולי.

"מובהר בזאת כי הלוגו הנוכחי בו עושה מקס סטוק שימוש, אינו יכול להיוותר על כנו במכונתו הנוכחית, ולפיכך הבקשה לצו מניעה זמני מתקבלת בזאת", כתבה השופטת והוסיפה כי "אני אוסרת על המשיבים או מי מהם לעשות שימוש בסימנים הדומים עד כדי הטעיה לסימן המסחר של מיניסו".

מדובר בתביעה שהגישה רשת מיניסו הבינלאומית שצפויה להיכנס לישראל בתקופה הקרובה, אשר המותג והלוגו שלה אינם מוכרים עדיין בקרב הציבור בארץ. מיניסו היא רשת קמעונאית מוזלת שעיסוקה בשיווק מגוון רחב של מוצרים, לרבות כלי בית, ציוד משרדי, אביזרי אופנה וצעצועים במחירים מוזלים. מנגד, מקס סטוק היא רשת ישראלית שכבר פועלת בדיוק באותה נישה בפריסה ארצית. 

שתי הרשתות הללו הגיעו לבית המשפט לאחר מאבק שבמסגרתו טענה מיניסו כי סימן המסחר שלה, אשר עמו היא מזוהה בעולם, "הועתק באופן בוטה על-ידי מקס סטוק בצורה שיש בה משום הטעיית ציבור הצרכנים, גניבת עין, הפרת סימן מסחר וככל מדובר בהעתקה פסולה ומטעה". לטענת מיניסו, גם הצרכנים הישראלים מכירים אותה מנסיעותיהם הרבות לחו"ל. 

מיני מקס
 מיני מקס

מנגד, מקס סטוק טענה כי רשת מיניסו היא אלמונית לחלוטין בישראל, וכי הציבור אינו מזהה את הלוגו שלה. לפי מקס סטוק, מיניסו ביקשה "להקל את חדירתה לשוק הישראלי דרך יצירת עניין תקשורתי סביב עימות מלאכותי שמיניסו יוצרת במכוון" מולה.

הסניף הראשון של מיניסו אמור להיפתח בתל-אביב בקיץ הקרוב. הרשת מנוהלת על-ידי מי שהיה בעבר מנכ"ל איקאה, שלומי גבאי, והיא מתכננת לפתוח כ-50 סניפים ב-5 השנים הקרובות, מתוכם 10 סניפים צפויים להיפתח כבר בשנה הראשונה. לפי הצהרות החברה, למעלה מ-50% ממוצריה במחיר של עד 20 שקל. 

הבעלים של מיניסו ישראל הם אנשי עסקים ישראליים: גונן כהן, יזם ואיש עסקים המתגורר בסין בשנים האחרונות, אשר חבר לאיש עסקים נוסף, ואליהם הצטרפו כשותפים-משקיעים איציק ושרון ניסנוב, אנשי עסקים מבעלי קבוצת הכדורגל הפועל תל-אביב ומי שלאחרונה רכשו 11 סניפי ניו-פארם; וכן גבאי, לשעבר מנכ"ל איקאה ישראל במשך יותר מ-10 שנים, שישמש גם כשותף בזיכיון הישראלי של מיניסו.

בדיוק לפני שנה נודע כי קרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, רכשה 55% מרשת מקס סטוק לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל. מחזור המכירות של הרשת הוערך אז בכ-360 מיליון שקל, וכיום היא מונה למעלה מ-40 סניפים.