בתים חכמים בהסכם שת"פ טכנולוגי בין ישראל לג'ורג'יה

שני מיליון דולר למימון מיזמים משותפים בתחומי רכבים אוטונומיים, חומרים מתקדמים, אינטליגנציה מלאכותית ותחומי חדשנות אחרים • חברות ישראליות משקיעות בג'ורג'יה

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

ישראל ומדינת ג'ורג'יה בדרום ארה"ב חתמו בסוף השבוע על הסכם למימון שת"פ טכנולוגי בהשקעה ראשונית של 2 מיליון דולר.

ההסכם קורא למימון מיזמים משותפים בין חברות עתירות ידע בישראל לבין חברות דומות במדינת ג'ורג'יה בהנחיית הרשות הישראלית לחדשנות במשרד הכלכלה ומשרד הכלכלה של מדינת ג'ורג'יה. מטעם מושל ג'ורג'יה חתם על ההסכם המזכיר לענייני כלכלה, פט ווילסון; מטעם מדינת ישראל חתמה השגרירה יהודית ורנאי שורר, הקונסול הכללי של ישראל בדרום מזרח ארה"ב.

ההסכם קובע כי מעת לעת יפורסם קול קורא להגשת הצעות למיזמים משותפים לפיתוח מוצרים בעלי יישומים מסחריים. המזכר הראשון לקול קורא צפוי להיחתם באמצע יוני במשרד הרשות הישראלית לחדשנות בקריית נמל-התעופה ויפורסם ביולי. את המימון לסבב הראשון של שיתופי פעולה אפשריים יספקו Southern Company, חברת החשמל של דרום מזרח ארה"ב, והרשות הישראלית לחדשנות. כל צד יספק מיליון דולר. בהמשך מתוכננות להשתתף במימון חברות נוספות ממדינת ג'ורג'יה.

הקול הקורא הראשון יזמין הצעות לפרוייקטים בתחומים הבאים: רכבים אוטונומיים, רכבים חשמליים ומערכות בטיחות למכוניות; חומרים מתקדמים; אנרגיה בת-קיימא; חקלאות בת-קיימא; טכנולוגיות לניצול מים; ביטחון פנים; בתים חכמים ונצילות אנרגטית; אינטליגנציה מלאכותית ורתימת מכשירים ביתיים לאינטרנט כדי לתמוך בקשישים בבתיהם; ניתוח נתונים בהיקפים גדולים; טכנולוגיות לניהול חברות תשתית ותחזוקה; ומערכות שיווק וקשרי לקוחות (CRM).

בדברי ברכתה הודתה השגרירה ורנאי שורר לחברת Southern, למושל ג'ורג'יה ואנשי צוותו, ולמזכיר הכלכלה ואנשי צוותו על הרצון הטוב שגילו למרות התמשכות המו"מ "במאמץ לשמור על התינוק בחיים".

ווילסון אמר, כי ג'ורג'יה מקיימת נציגות בישראל כבר 25 שנה ורואה ברכה בקשריה עם "מדינת ההי-טק". הוא ציין, שחברות ישראליות, לרבות אבן קיסר, משקיעות בג'ורג'יה. ווילסון הזכיר שת"פ פעולה בין ישראל לג'ורג'יה בתחום הסייבר, שנשען במידה רבה על פיקוד הסייבר של צבא ארה"ב. הפיקוד עבר לג'ורג'יה אשתקד. משלחת מקצועית של אנשי אקדמיה ותקציבאים של ממשלת ג'ורג'יה סיימה ביום ו' ביקור שני של שבוע בישראל כדי להכין את התשתית לשת"פ אקדמי ומקצועי עם חברות ומוסדות ישראליים בתחום הסייבר.

נציג חברת Southern, ד"ר מייקל בריט, אמר כי החברה על שלוחותיה רואה בקשר עם ישראל חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית הצמיחה של החברה מעבר לאספקת חשמל: "אנו הבנו מיד את הפוטנציאל הגדול של שת"פ טכנולוגי עם ישראל ולכן נכנסנו בשמחה למעגל המימון כדי ליהנות מההישגים הטכנולוגיים הגדולים של ישראל בתחומים כהתפלה, טכנולוגיה חקלאית, עיבוד חקלאי חכם וערים חכמות".