דלק קידוחים ונובל אנרג'י קרובות לרכישת צינור הגז של EMG

דלק דיווחה הבוקר לבורסה על אסיפת בעלי מניות מיוחדת בנושא רכישת EMG המצרית • זאת לצורך הזרמת גז טבעי מישראל למצרים במסגרת עסקת ייצוא בהיקף של 15 מיליארד דולר שנחתמה מול דולפינוס המצרית לפני ארבעה חודשים

צינור גז / צילום: שאטרסטוק
צינור גז / צילום: שאטרסטוק

דלק קידוחים ונובל אנרג'י, השותפות במאגרי תמר ולוויתן מכשירות את הקרקע לייצוא הגז למצרים: דלק דיווחה הבוקר (ב') לבורסה על אסיפת בעלי מניות מיוחדת בנושא רכישת EMG המצרית במטרה להשתמש בצינור הולכת הגז ששייך לה מישראל למצרים. זאת לצורך הזרמת גז טבעי מישראל למצרים במסגרת עסקת ייצוא בהיקף של 15 מיליארד דולר שנחתמה מול דולפינוס המצרית לפני ארבעה חודשים.

על פי הדיווח של החברה לבורסה, מטרת הכינוס היא קבלת אישור של בעלי יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים לא לחלק דיבידנדים "ככל שיידרש" לצורך השקעתם ברכישת הזכויות בחברת EMG. היקף העסקה מוערך על ידי החברה בכ-200 מיליון דולר. החברה מנהלת מגעים עם בעלי הזכויות השונים בצינור הגז במצריים מזה כמה חודשים וכעת על פי הגורמים המקורבים לחברה "המו"מ נמצא בשלבים מאוד מתקדמים".

בשותפות רואים שלוש דרכים אפשריות להובלת הגז מישראל למצרים: דרך התשתית הישנה של חברת EMG, דרך הצינור הירדני או באמצעות בניית צינור בכרם שלום על ידי נתג"ז הישראלית.

נזכיר כי EMG, חברה בבעלות יוסי מימן, שותף מצרי מסתורי ומשקיעים מארה"ב ומתאילנד, שהחזיקה ביד זכות בלעדית למכור גז מצרי לישראל, חתמה בשנת 2005 על הסכם אספקת גז לחברת החשמל הישראלית. אספקת הגז החלה ב-2009 אחרי עיכובים ממושכים ולא לפני שהחברה המצרית העלתה את מחיר הגז ב-40% באופן חד-צדדי.

הגז המצרי סופק בצורה לא סדירה והזרמתו לישראל הופסקה לחלוטין בעקבות שורת פיצוצים במתקני ההזרמה בסיני בשנים 2011-2012. כתוצאה מכך, חברת החשמל נאלצה לרכוש סולר ומזוט יקרים פי כמה, דבר שגרם לנזק שהוערך ב-15 מיליארד שקל. המשקיעים המוסדיים הישראלים ב-EMG מחקו מלוא השקעתם בחברה בסך כ-100 מיליון דולר, וחברת החשמל ניצלה מקריסה בזכות סיוע ממשלתי מאסיבי והעלאת תעריפי החשמל ב-30%. חח"י הצטרפה להליכי בוררות של EMG נגד ספקי הגז המצריים בשוויץ וזכתה בפסק דין המעניק לה 1.8 מיליארד דולר.