גל"צ תפרסם "קול קורא" לבחירת המהדורה שתשודר ב-20:00

בעקבות עתירת חדשות עשר לבג"ץ בדרישה להפסיק את הנוהג שלפיו התחנה הצבאית מעבירה מדי ערב את מהדורת חברת "החדשות", הודיעה היום התחנה לביהמ"ש כי בקרוב יפורסם הליך שבאמצעותו תיבחר המהדורה שתשודר

גלי צה"ל תצא בקרוב ב"קול קורא" שיזמין גופי תקשורת להגיש הצעות לשידור מהדורת החדשות המרכזית שלהם בשעה שמונה בערב בתחנה. כך עולה מתגובה שהעבירה פרקליטות המדינה בשם התחנה על רקע עתירה בעניין שהוגשה לאחרונה על ידי חדשות עשר.

בערוץ עשר מלינים כבר זמן רב על ההחלטה ההיסטורית, לפיה מאז סוף שנות התשעים, מעבירה התחנה הצבאית בשמונה בערב את המהדורה המרכזית של חדשות 2 (כיום "החדשות"). במהלך השנים היו סבבים שונים של מגעים בין הערוץ לבין אנשי התחנה. על רקע פיצול ערוץ 2 בנובמבר העניין הפך דחוף יותר, ובשלב מסוים אף נקבע כי בתחנה יעברו לשדר את המהדורות ברוטציה, כך שהחל מ-1 בינואר תשודר במשך חודש שלם מהדורת "החדשות", ובחודש שאחריו מהדורת "חדשות 10", וכן הלאה.

אלא שזמן קצר לפני תחילת הנוהג החדש חזר בו מפקד גל"צ, שמעון אלקבץ, מרעיון הרוטציה. בתשובה שהוגשה אתמול לבג"ץ נכתב כי "לאחר חשיבה נוספת ומעמיקה בנושא הגיע מפקד גל"צ למסקנה חד משמעית כי לא יהיה זה נכון, מבחינה תקשורתית-מקצועית, ליישם כלשונו את הנוהל שגובש בתקופתו של מפקד התחנה הקודם". על פי ההסבר, אלקבץ "מייחס חשיבות ליצירת אחידות ברצועת השידור האמורה (בין 20:00 ל-20:30) למשך תקופה", ורוטציה חודשית כמובן לא עולה בקנה אחד עם הרצון הזה.

לאור זאת, מודיעה כאמור התחנה לבג"ץ כי בתקופה הקרובה תצא גל"צ ב"קול קורא" בעניין, ש"יתבסס על עקרונות המשפט הציבורי הרלוונטיים, בהם עיקרון השוויון, כפי שהם חלים על גל"צ בשים לב לכך שמדובר בגוף ציבורי. זאת, תוך שילובם עם הדרישות התקשורתיות-מקצועיות שרואה מפקד גל"צ כנחוצות לצורך שידור מהדורת חדשות חיצונית בתחנה, המהווה גוף תקשורת מרכזי בישראל".

כרגע לא ברור איך בדיוק יראה הקול הקורא ועל סמך מה בדיוק ניתן יהיה להכריע בין מהדורות החדשות המרכזיות השונות.

כך או כך, לאור ההצעה החדשה הזאת, מבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את בקשת ערוץ עשר לצו ביניים שיעצור את המשך שידורי מהדורת חברת "החדשות" בתחנה, כשבמקביל, בראשית חודש אוקטובר, כלומר בעוד כ-4 חודשים, היא תדווח לבית המשפט על התקדמות תהליך הבחירה.

מחדשות עשר נמסר היום: "אין זה ברור לחדשות עשר מה, או מי, גרם למפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, לחזור בו מן הנוהל, שגובש במשך חודשים, ומהתחייבותו שמהדורת החדשות של חדשות עשר תשולב בסבב השידור, כלומר כבר בחודש ינואר 2018. מדובר בהתנהלות תמוהה ביותר וחמורה של רשות ציבורית. מהשתלשלות העניינים עולה לכל הפחות חשש כבד כי שיקולים לא ענייניים הדריכו את מפקד גל"צ, ואנו סמוכים ובטוחים כי הדברים יתבררו במסגרת הדיון שייערך בעתירה בשבוע הבא".