הריבית בארה"ב תעלה, השאלה היא איך הפד ממשיך מכאן

הבנק המרכזי של ארה"ב עומד להעלות את הריבית בעוד רבע אחוז לטווח של 1.75%-2% • הבנקאים המרכזיים עדיין לא פתרו את השאלה כמה פעמים להעלות אותה עוד עד סוף השנה כדי להבטיח שהכלכלה הצומחת במהירות לא תרתח

ג'רום פאואל, יו"ר הפד / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד / צילום: רויטרס

השאלה הגדולה שמובילה אל ישיבת הנהלת הפדרל ריזרב היום ומחר (ג'-ד') איננה אם הנגידים יעלו את הריבית - הם יעלו אותה - אלא איך תיראה מסגרת העבודה שלהם ליתר השנה.

הבנקאים המרכזיים של ארה"ב לא פתרו את הדיון בשאלה כמה פעמים להעלות את הריבית השנה כדי להבטיח שהכלכלה הצומחת במהירות לא תרתח, לפי ראיונות והתבטאויות פומביות של ראשי הפד.

במארס, 12 מ-15 חברי ההנהלה היו חלוקים בדעותיהם במידה שווה בין העלאת הריבית בסך של שלוש או ארבע פעמים. התחזית החציונית דיברה על שלוש העלאות.

מחר צפויה ההודעה על העלאת ריבית הקרנות הפדרליות בעוד רבע נקודת אחוז לטווח של 1.75%-2% בשנה - ההעלאה השנייה השנה. בכירי הבנק המרכזי יפרסמו גם תחזיות עדכניות שלפיהן הם מתכננים להעלות את ריבית לפחות עוד פעם אחת ב-2018.

סקר כלכלנים של ה"וול סטריט ג'ורנל" החודש מצא שהם צופים ארבע העלאות ריבית השנה, בנימוק של האצה בצמיחה הכלכלית, הידוק שוק העבודה והתייצבות האינפלציה.

קיצוצי המס והגדלת הוצאות הממשל שנחקקו לאחרונה יוצרים ביקוש, ששיגר את האבטלה לירידה ל-3.8% במאי. גם האינפלציה הגיעה ליעד 2% של הפד, אחרי שנים של נתונים נמוכים יותר.

הפד משנה מסורתית את הריבית בהתבסס על תחזיות הצמיחה, תעסוקה, האינפלציה ועוד מגמות כלכליות בשנים הבאות, ולא רק על פי נתונים אחרונים כי מדיניות מוניטרית עובדת לטווחים ארוכים.

כמה כלכלנים חוששים שהפד מסתכן בפיגור מאחורי העקומה הכלכלית אם הוא יעלה את הריבית בקצב איטי מדי, ויאפשר לאינפלציה לצבור כוח או לבועות פיננסיות לתפוח. "כמה זמן אתה יכול לשחק את המשחק הזה? אתה משחק באש. זה הדיון שלא שמענו עד כה", אמר נגיד הפד לשעבר, לורנס מאייר.

בכירים בבנק המרכזי, ביניהם היו"ר ג'רום פאואל, אותתו שהם לא חשים דחיפות מיוחדת להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר.

"אין בנתונים משהו שאומר שאנחנו בפתח האצה באינפלציה", אמר פאואל במסיבת העיתונאים שלו במארס. ההתפתחויות שהיו מאז לא סיפקו נימוקים ברורים להעלאת קצב העלאות הריבית.

התשקיף הכלכלי האופטימי בארה"ב מנוגד לתמונה המעוננת יותר בחו"ל. מתיחויות הסחר, עלייתן לשלטון של מפלגות פופוליסטיות באיטליה וזעזועים בשווקים מתעוררים התבררו כולם כגורמי סיכון.

מטבעות המדינות המתעוררות נחלשו ממחצית אפריל על רקע חששות מבריחת הון בתגובה לעליית הריבית בארה"ב. הבעיות החריפות ביותר לאחרונה היו בטורקיה ובארגנטינה.

"הצמיחה העולמית הייתה סינכרונית בשנה האחרונה, אבל ההתפתחויות האחרונות מציבות כמה סיכונים", אמר נגיד הפד לאל בריינרד בחודש שעבר.

עד כה, הסיכונים הללו לא נראים חמורים לכלכלה האמריקאית כמו הזעזועים בשווקים שנרשמו בתחילת 2016, והובילו את הפד לגנוז תוכנית להעלאת ריבית מהירה באותה שנה.

רוב בכירי הפד מסכימים שיש צורך להעלות בהתמדה את הריבית מהרמות הנמוכות שמתמרצות את המשק לרמה נייטרלית שלא לוחצת על הבלם ולא על המאיץ. אחר כך הם מציעים להחזיק את הריבית קבועה לתקופת מה כדי לראות איך הכלכלה מגיבה.

שני דיונים ימקדו את תשומת הלב של בכירי הבנק המרכזי האמריקאי. הראשון הוא מהו שיעור הריבית הנייטרלי. השני הוא בכמה להעלות את הריבית מעל השיעור הזה כדי לשמור על האיזון במשק.

אפילו בריינרד, הקול המוביל בפד בזכות העלאת ריבית איטית בשנים האחרונות, אמר לאחרונה שהתחזית הכלכלית החזקה מאותת על העלאת הריבית לרמה הנייטרלית, ואחרי זמן מה העלאה ל"רמה מרסנת".

אם צמרת הפד תהיה מעוניינת בעוד העלאת ריבית אחת השנה אחרי יוני, פאואל יצטרך להסביר למה היא משנה את דפוס הפעולה שלה: מדצמבר 2016, הבנק המרכזי צמצם את ההמרצה הכלכלית שלו בכל ישיבה שנייה (כלומר לסירוגין).

ולחלופין, אם יוחלט על עוד שתי העלאות ריבית אחרי הישיבה מחר ומחרתיים, הוא יצטרך להסביר אם הפד חושש כעת מהתחממות-יתר של הכלכלה.

פאואל אותת בחודש שעבר שהוא רואה פחות צורך בכך שהפד יספק הנחיה מילולית לתוואי הצפוי של הריבית - מה שהבנק המרכזי התחיל לעשות בעקבות המשבר של 2008.

ייתכן שההודעה שתפורסם מחרתיים תשקף את זה, למשל על ידי ויתור על הניסוח שהבנק המרכזי ישאף לקדם את הצמיחה "במשך זמן מסוים". בו זמנית, הפד ירגיע את שוקי ההון שהוא לא עובר למדיניות אגרסיבית יותר על אף שהאינפלציה עלתה ל-2%.

דוברי הפד מדגישים שהיעד הזה הוא "סימטרי", כלומר שהריבית לא תעלה בקצב מזורז אם האינפלציה תעבור את היעד במקצת. המילה "סימטרי" הופיעה עשר פעמים בפרוטוקול ישיבת הפד בחודש שעבר.