יועצים | בלעדי

מיועץ כספי לרמטכ"ל לייעוץ פרטי למ' הביטחון במ' ש'

חברת הייעוץ של ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון לשעבר, מהרן פרוזנפר קיבלה עבור "בחינה של עולם הרכש" שכללה מצגת באורך 40 עמודים תשלום של 1.2 מיליון שקל • פרוזנפר: "לא מיניה ולא מקצתיה" • משרד הביטחון: "מדובר בעבודה מסועפת שנמשכת למעלה משנה"

מהרן פרוזנפר / צילום: איל יצהר
מהרן פרוזנפר / צילום: איל יצהר

מהרן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, קיבל ממשרד הביטחון 1.1 מיליון שקל (כולל מע"מ) עבור עבודת ייעוץ שעשה על "בחינת עולם הרכש", כך נודע ל"גלובס". גורמים במשרד הביטחון הרימו גבה נוכח הסכום הגבוה ששולם לפרוזנפר, כיוון שהמצגת שהכין בנושא הכילה לא יותר מ-40 עמודים.

פרוזנפר מונה לתפקיד היועץ הכספי לרמטכ"ל במהלך 2007 על ידי הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי והיה למעשה האיש שתחת אחריותו נוהל תקציב הביטחון שנע בין 60 ל-70 מיליארד שקל מדי שנה. בין תחומי אחריותו היו גם הפנסיה התקציבית ופנסיית הגישור בצבא שעלותם ב-2018 מתקרבת ל-8 מיליארד שקל. 

פרוזנפר פרש מהצבא בשלהי 2011 ולאחר פרישתו הקים את חברת הייעוץ M-Faculty. לפי אתר החברה, היא עוסקת בייעוץ אסטרטגי, כלכלי ופיננסי; השבחת חברות; ניהול נכסים ראליים ופיננסיים לחברות ופרטיים; ניהול רכש ומכרזים עבור גופים וחברות; כריית מידע ואנליזה עסקית וייעוץ וליווי בתחומי השכר והפנסיה לארגוני עובדים וחברות. 

מקרים בהם חיילים שפרשו מצה"ל מייעצים למשרד הביטחון הם חלק מתופעה רחבה יותר של דלתות מסתובבות במערכת הביטחון, ופרוזנפר איננו כמובן היחיד שמייצג את התופעה הזו. הדלתות המסתובבת כוללות קליטה של אנשי צבא במשרד הביטחון, הרבה פעמים בשיטת "חבר מביא חבר". קיימים גם לא מעט מקרים בהם פורשים מזרועות ביטחון נוספות השייכות למשרד הביטחון הפכו ליועצים חיצוניים למערכת, חלקם בתשלומים נדיבים מאוד.

דוגמה לבעייתיות של העסקת יועצים חיצוניים, בנוסף לבעליי התפקיד במשרד הביטחון, ניתנה בדוח המבקר האחרון והתייחסה לאגף הדוברות שתקציבו עומד על כ-4 מיליון שקל בשנה ומנוהל היום על ידי אורנה שמחוני עופר. המבקר מצא שמעל למחצית מעובדי האגף אינם עובדים תקניים אלא זמניים. כמו כן עלו בביקורת ליקויים, חלקם חמורים, בתחום היועצים באגף. כך למשל, באגף מועסקת יועצת שפעילותה חופפת או זהה להגדרת תפקידו של עובד תקני בכיר באגף. נוסף על כך, במשך יותר משלוש שנים העסיק האגף יועצת שריכזה אופן מלא את תחום הדוברות בשעת חירום ובתרגילים, שהוא תחום ליבה משמעותי בפעילות משרד הביטחון. 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "נושא בחינת עולם הרכש נמצא על סדר יומה של מערכת הביטחון. מדובר בעבודה מסועפת שנמשכת למעלה משנה וטרם הסתיימה. במסגרת העבודה בוצעו בחינות עומק רבות לכלל נושאי הרכש במשרד הביטחון וצה"ל. כתוצאה מהעבודה שנעשתה, פועלים בימים אלה שישה צוותים שבוחנים את הנושאים שעלו ומציעים תוכניות ישום".

מהרן פרוזנפר הכחיש את הדברים ומסר בתגובה כי "לא מיניה ולא מקצתיה. כנראה שהמלצות העבודה הזיזו למישהי את הגבינה".