כחלון מתנגד לביטול המכרז האחוד בשירות הלאומי

הצעת חוק לביטול המכרז האחוד עברה בוועדת השרים לחקיקה, אך בעקבות ערר שהגיש שר האוצר, הנושא יעלה לדיון במליאת הממשלה

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לביטול המכרז האחוד בשירות הלאומי עברה הבוקר בוועדת השרים לחקיקה, אך שר האוצר משה כחלון הגיש ערר. המשמעות היא שהנושא יעלה לדיון במליאת הממשלה, ותהליך החקיקה לא יתקדם. סמוטריץ' קידם את החוק בשיתוף עם השר אורי אריאל, שאחראי על רשות השירות הלאומי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות עם האוצר על שינוי המכרז. גורמים בבית היהודי אף טענו כי שינויים במודל ההפעלה של השירות הלאומי מנוגדים להסכם הקואליציוני.

כיום משרדי הממשלה עורכים מכרזים נפרדים לעמותות השירות הלאומי, וכך כל אחד מהם יכול לקבוע קריטריונים שונים. החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו מוביל מכרז אחוד (מכרז אחד לכל משרדי הממשלה) שבמסגרתו 70% משעות ההתנדבות יחולקו באופן שווה בין כל שמונה העמותות. העמותות החדשות טוענות כי ההתנגדות של חברי כנסת מהבית היהודי למכרז האחוד נובעות מאינטרסים פוליטיים ואילו בעמותות הוותיקות טוענים כי תפעול מערך המתנדבים מצריך התמקצעות, שלפחות נכון להיום, לא בהכרח קיימת אצל העמותות החדשות.

העמותות הן אלו שמתפעלות את מערך המתנדבים כולל פיקוח עליהם, מהוות צינור כספים לשכר שלהם, וכן אחראיות לקשר עם מקומות ההתנדבות. בעבור זאת הם מקבלים מהרשות לשירות לאומי גם כסף על תקורה. בין שמונה העמותות יש 4 עמותות ותיקות, שמרכזות את פעילות מרבית המתנדבים מהציונות הדתית, ו-4 עמותות חדשות שהוקמו בשנים האחרונות. בעמותות החדשות

בשבוע שעבר שלח שר החקלאות אורי אריאל, שהשירות הלאומי מצוי תחת סמכותו, מכתב לשר האוצר משה כחלון שבו הצהיר כי יתמוך במכרז האחוד, רק אם השעות שיחולקו באופן שוויוני יופחתו ל-30% מכלל השעות, ולא ל-70% כפי שדורש האוצר. עד כה האוצר לא הסכים להתפשר.