עליית המכונות: גם הבכירים באמזון מוחלפים באלגוריתמים

במסגרת תהליך רה-ארגון, האוטומציה מגיעה למשרדים הראשיים של החברה ומחליפה עובדים ותיקים ובכירים • התהליך נוגע לצוות הקמעונאות של החברה - כעת את ההחלטות הקריטיות מבצעים אלגוריתמים חכמים

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

אמזון משתמשת זמן רב ברובוטים כדי לסייע לעובדי המחסנים שלה להעביר סחורה למשלוחים במהירות. כעת, במסגרת תהליך רה-ארגון, האוטומציה מגיעה גם למשרדים הראשיים של החברה ומחליפה עובדים ותיקים ובכירים, כך לפי בלומברג. התהליך נוגע לצוות הקמעונאות של החברה, שהיה אמון בעבר על קבלת החלטות כמו אילו מוצרים למכור באתר וכמה יחידות לרכוש מכל מוצר, ועל ניהול משא ומתן עם מותגים. כעת, את ההחלטות הקריטיות האלה מבצעים אלגוריתמים חכמים שמתבססים על נתונים של התנהגות צרכנית שנאספו במשך שנים.

מזה מספר שנים החברה מעבירה משימות כמו הזמנת מלאי וקביעת מחירים לאלגוריתמים. לפי בלומברג, בתחילת התהליך העובדים האנושיים ביצעו החלטות טובות משל המכונות. אך עם הזמן, המכונות הוכיחו יותר דיוק וכל מי שביצע החלטה בניגוד להמלצת המכונה נדרש להצדיק אותה, עד שהעובדים הפכו למיותרים.

חטיבת הקמעונאות גם מתמזגת כחלק מתהליך הארגון מחדש עם צוות המרקטפלייס - הפלטפורמה האוטומטית שמאפשרת לכל אחד למכור מוצרים באתר. ב-2015 לראשונה המוצרים שנמכרו דרך המרקטפלייס, שמאפשר לסוחרים להשתמש במחסן ובמערך ההפצה של אמזון, הכניסו ערך רב יותר לחברה מאלה שנמכרו ע"י צוות הקמעונאות. צוות הקמעונאות, בו היו עובדים רבים בהרבה, התחיל לאבד אז מחשיבותו. מותגים רבים העדיפו למכור במרקטפלייס, שם הם שלטו במחירים, תיאורי המוצר והתמונות, ולא צוות הקמעונאות.

מספר בכירים באמזון עזבו או פוטרו בחודשים האחרונים, אך מעטים מביעים הפתעה נוכח העובדה שחברה עם מיומנות בתחום הבינה המלאכותית משתמשת ביותר מכונות. "אמזון הבינה שהרבה עובדים שקיבלו משכורות גבוהות בילו זמן רב בעבודה על דברים שצריכים להיות אוטומטיים" אמרה לבלומברג אליין וון, שעבדה באמזון בין 2014 ל-2016. המעבר לאוטומציה גם ייתן לאמזון יתרון לעומת מתחרות כמו וולמארט.

התהליך מהווה שינוי רציני מימיה המוקדמים יותר של החברה, אז ניסתה להתרחב מעבר למכירת ספרים ומוצרי אלקטרוניקה ולשכנע מותגים למכור את מוצריהם באתר שלה. לשם כך אמזון גייסה בוגרים מבתי ספר מובילים ועובדים עם נסיון וקשרים עם ספקים לצוות הקמעונאות שמוחלף היום בתוכנות.

אמזון הצהירה בתגובה כי היא מייצרת עבודות ומוסיפה אוטומציה כדי לשרת טוב יותר את לקוחותיה. "אנחנו עובדים כבר זמן מה על יצירת סטנדרטיזציה למוצרים, כלים ושירותים שאנו מציעים למותגים ולמוכרי יד שנייה באמזון, וכתוצאה מכך עשינו מספר שינויים ארגוניים", אמרה החברה והוסיפה כי יש לה יותר מ-16 אלף משרות פתוחות בכל העולם וכי יצרה 130 אלף משרות בשנה שעברה.