המו״מ על רפורמת הנמלים תקוע: "נתקלנו במבוי סתום"

נציגי המדינה, ההסתדרות והנהלת נמל אשדוד ונמל חיפה לא הצליחו להגיע להבנות בנושאים המרכזיים של ההידברות • ההסתדרות עשויה לבקש מבית הדין הארצי לעבודה לממש את זכות השביתה כבר ביום א׳ הקרוב

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

המו״מ על רפורמת הנמלים תקוע: נציגי המדינה, ההסתדרות והנהלת נמל אשדוד ונמל חיפה לא הצליחו להגיע להבנות בנושאים המרכזיים של ההידברות. ההסתדרות עשויה לבקש מבית הדין הארצי לעבודה לממש את זכות השביתה כבר ביום א׳ הקרוב. כך נודע ל"גלובס".

״לאחר מו״מ אינטנסיבי ביותר הגענו לשלבים קריטיים שבהם נתקלנו במבוי סתום מול נציגי המדינה. לא נתפשר על האיתנות הפיננסית של הנמלים הן ברמת הבטחונות הכלכליים והן בהקצאת תשתיות שיאפשרו תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים. בשלב זה, אין מנוס מלערב את בית הדין ולבקש את מימוש זכות השביתה וזאת על מנת לסיים את סאגת הרפורמה בנמלים״, כך אמר הערב ל״גלובס״ אבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.

המו"מ המרתוני התנהל בין הצדיים במשך החודש האחרון על פי הוראת בית הדין הארצי לעבודה במטרה להגיע להסכמות ולגבש תכנית התייעלות לקראת התחרות שתחול עם פתיחת הנמלים החדשים בעוד שלוש שנים. על פי הוראת בית הדין המו"מ היה אמור כבר להסתיים ביום ראשון האחרון, אך הצדדים ביקשו הארכה של שבוע, שאמורה להסתיים ביום ראשון הקרוב.

אם אכן יושבתו הנמלים, המהלך אמור כנראה לשדר מסר לא רק לנציגי המדינה המנהלים את המו"מ על הרפורמה, אלא גם לעובדי הנמלים עצמם - להראות שלעובדים יש את גיבויה.

על פי מקור המשתתף בדיונים, המחלוקות המרכזיות נותרו כפי שהיו בתחילת המו״מ. כך למשל, המדינה מסרבת לדרישת העובדים להשאיר את מחלקת ים בנמלים הממשלתיים כך שתשרת גם את הנמלים החדשים, זאת מתוך חשש כי הדבר יפגע בתחרות והנמלים הממשלתיים יישארו עם היד על השאלטר.

גם נושא מתן רשת בטחון עדיין לא נפתר- העובדים דורשים לקבל הבטחת הכנסה במידה והנמלים הממשלתיים ישנעו פחות מ-1.2 מיליון מכולות בשנה, דבר שהמדינה מסרבת לאפשר.

ואם לא די בכך, הדיון בנוגע לגורלם של הרציפים החדשים 24 ו25 בנמל אשדוד וכרמל ב׳ בנמל חיפה נפתח מחדש- כאשר עובדי הנמלים דורשים להשאיר אותם לשימוש הנמלים הממשלתיים.

בנוסף, קיים פער עמוק בנוגע לסכומי הפרישה - כאשר לדעת העובדים, הצעת הפרישה שהתקבלה מהמדינה בסך 3 מיליון שקל (כולל את כל הפרישות והמענקים ) אינה אטרקטיבית.

העובדים מתקשים להאמין כי עם פתיחת הנמלים החדשים תיווצר תחרות הוגנת, לדבריהם הנמלים החדשים בבעלות חברות הספנות הבינלאומיות יסיטו את מרבית הביקושים אליהם. לתפיסת העובדים, גם אפשרות הכנסת משקע אסטרטגי בדמות אחת חברות הספנות הבינלאומיות, לא תפתור את הבעייה. "איזה משקיע יבוא לנמל בו מועסקים 1,300 עובדים, כאשר הקיבולת של הנמלים הפרטיים כפולה משלנו ויהיו בהם 300 עובדים לכל היותר", אומר אחד הגורמים המשתתף בדיונים.

כזכור, רק לפני כחודש וחצי הסתיימה שביתה שפרצה במפתיע בשני הנמלים, ונמשכה כמעט שבוע. השביתה גרמה לנזקים של מאות מיליוני שקלים, לא רק לנמלים עצמם, אלא למשק כולו. הסיבות העיקריות להשבתה הן מחאת העובדים נגד הקמת הנמלים החדשים והסחבת מצד המדינה בנוגע להשגת הסכמות עם העובדים על רקע זה. המטרה של המדינה היא בעיקר להפחית את כוחם של ועדי העובדים בנמלים ששולטים על שערי הכניסה והיציאה של הסחורות, ולמעשה להוריד את ידם "מהשאלטר" החיוני. כמעט מחצית מהסחורות הנכנסות לישראל מגיעות דרך הים, והשבתות הנמלים גורמות לנזקים כלכליים עצומים.