התחרטו: רה"מ ושר ביטחון לא יוכלו להכריז על יציאה למלחמה

ועדת השרים צפויה להצביע היום על ביטול הסעיף החדש בכללי הכרזת מלחמה • בממשלה יבקשו לזרז את הליך ביטול החוק כדי להספיק לפני תום כנס הקיץ

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: shutterstock
רה"מ בנימין נתניהו / צילום: shutterstock

הממשלה מתחרטת על שינוי חוק יסוד: הממשלה לעניין כללי ההכרזה על מלחמה, כפי שתוקן רק לאחרונה. היום ( א') יובא בפני ועדת השרים לחקיקה הליך תיקון מהיר של חוק היסוד, אשר לפיו סמכויות ההכרזה על מלחמה לא יהיו יותר בידי מניין חוקי של מחצית חברי הקבינט. גם הסעיף המקנה לראש הממשלה ושר הביטחון את האפשרות להכריז על מלחמה ב"נסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות" - יבוטל.

בהודעה, שהונחה בפני השרים ואשר תאושר היום, נאמר כי ישנם "קשיים העלולים להיווצר בפרשנות של ההסדר הנ"ל", ולכן הסעיף בכללותו ימחק. יצוין כי הסעיף הזה עבר בהצבעת רוב חברי ועדת חוץ וביטחון תחת הובלת יו"ר הוועדה אבי דיכטר, ולמרות שחברי קואליציה כמו בני בגין (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) התנגדו בשלב הוועדה. כאשר הסעיף הגיע להצבעה במליאה, הם כבר תמכו בו בשל המשמעת הקואליציונית.

כעת הממשלה הבינה שמדובר בסעיף בעייתי, ומהלך החקיקה לבטלו יצטרך להיעשות במהירות כדי להספיק לסיימו לפני תום כנס הקיץ בסוף יולי 2018. ההצבעה על תיקון חוק היסוד מחייבת 61 קולות בכל שלב. הממשלה תבקש היום לאשר גם דילוג על הליך חובת הנחת הצעת החוק, כדי לחסוך שבועיים ימים בתהליך.