שביתה בדרך? המו"מ על רפורמת הנמלים הגיע למבוי סתום

ההסתדרות פנתה לביה"ד הארצי לעבודה בבקשה לקבוע דיון דחוף בסוגיית הרפורמה בנמלים • בדיון תדרוש ההסתדרות את זכותם של העובדים לפתוח בשביתה על-מנת לסיים את המו"מ הנוגע לרפורמה

שביתה בנמל חיפה / צילום: "עושים עניין"
שביתה בנמל חיפה / צילום: "עושים עניין"

ההסתדרות פנתה היום (א') לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשה לקבוע דיון דחוף בסוגיית הרפורמה בנמלים. בדיון תדרוש ההסתדרות את זכותם של העובדים לפתוח בשביתה על-מנת לסיים את המשא-ומתן הנוגע לרפורמה ולשמור על זכויותיהם. בית הדין יתבקש בדיון להסיר את הצו המונע מהעובדים לממש את זכותם החוקית לשבות.

נזכיר כי במהלך שלושת השבועות האחרונים קיימו הצדדים לרפורמה הידברות אינטנסיבית על-מנת להגיע להסכמות. על-פי ההסתדרות, "למרות הנכונות שגילתה נציגות העובדים להגיע לפתרון הסוגיות שבמחלוקת והשעות הארוכות שהשקיעו בהידברות הדרגים הגבוהים ביותר, מוצו הדיונים מבלי שהגיעו הצדדים להסכמות, ולטענת ההסתדרות, בשלו התנאים למאבק על עתיד העובדים".

המשא-ומתן המרתוני התנהל בין הצדדים במשך החודש האחרון על-פי הוראת בית הדין הארצי לעבודה, במטרה להגיע להסכמות ולגבש תוכנית התייעלות לקראת התחרות שתחול עם פתיחת הנמלים החדשים בעוד 3 שנים. על-פי הוראת בית הדיןף המשא-ומתן היה אמור כבר להסתיים ביום ראשון לפני שבוע, אך הצדדים ביקשו הארכה של שבוע, שהסתיימה היום כאמור ללא תוצאות.

המהלך של ההסתדרות אמור כנראה לשדר מסר לא רק לנציגי המדינה המנהלים את המשא-ומתן על הרפורמה, אלא גם לעובדי הנמלים עצמם - להראות שההסתדרות מגבה אותם.

על-פי מקור המשתתף בדיונים, המחלוקות המרכזיות נותרו כפי שהיו בתחילת המשא-ומתן. כך למשל, המדינה מסרבת לדרישת העובדים להשאיר את מחלקת ים בנמלים הממשלתיים, כך שתשרת גם את הנמלים החדשים, זאת מתוך חשש כי הדבר יפגע בתחרות, והנמלים הממשלתיים יישארו עם היד על השאלטר.

גם נושא מתן רשת ביטחון עדיין לא נפתר: העובדים דורשים לקבל הבטחת הכנסה במקרה שהנמלים הממשלתיים ישנעו פחות מ-1.2 מיליון מכולות בשנה, דבר שהמדינה מסרבת לאפשר. ואם לא די בכך, הדיון בנוגע לגורלם של הרציפים החדשים 24 ו-25 בנמל אשדוד וכרמל ב' בנמל חיפה נפתח מחדש, כאשר עובדי הנמלים דורשים להשאיר אותם לשימוש הנמלים הממשלתיים.

בנוסף, קיים פער עמוק בנוגע לסכומי הפרישה - כאשר לדעת העובדים, הצעת הפרישה שהתקבלה מהמדינה בסך 3 מיליון שקל (כולל את כל הפרישות והמענקים) אינה אטרקטיבית.

העובדים מתקשים להאמין כי עם פתיחת הנמלים החדשים תיווצר תחרות הוגנת, ולדבריהם הנמלים החדשים בבעלות חברות הספנות הבינלאומיות יסיטו את מרבית הביקושים אליהם.

לתפיסת העובדים, גם אפשרות הכנסת משקע אסטרטגי בדמות אחת חברות הספנות הבינלאומיות, לא תפתור את הבעיה. "איזה משקיע יבוא לנמל בו מועסקים 1,300 עובדים, כאשר הקיבולת של הנמלים הפרטיים כפולה משלנו, ויהיו בהם 300 עובדים לכל היותר", אומר אחד הגורמים המשתתף בדיונים.

כזכור, רק לפני כחודש וחצי הסתיימה שביתה שפרצה במפתיע בשני הנמלים ונמשכה כמעט שבוע. השביתה גרמה לנזקים של מאות מיליוני שקלים, לא רק לנמלים עצמם אלא למשק כולו. הסיבות העיקריות להשבתה הן מחאת העובדים נגד הקמת הנמלים החדשים והסחבת מצד המדינה בנוגע להשגת הסכמות עם העובדים על רקע זה.

המטרה של המדינה היא בעיקר להפחית את כוחם של ועדי העובדים בנמלים ששולטים על שערי הכניסה והיציאה של הסחורות, ולמעשה להוריד את ידם "מהשאלטר" החיוני. כמעט מחצית מהסחורות הנכנסות לישראל מגיעות דרך הים, והשבתות הנמלים גורמות לנזקים כלכליים עצומים.

הבקשה לבית הדין הוגשה היום על-ידי עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ועו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר חן ושות'.

מנמל מספנות ישראל נמסר בתגובה: ״בזמן שהוועדים פונים לביה "ש בבקשה לשבות בטענה כי המו"מ הגיע למבוי סתום, אניות עומדות מחוץ לנמלים וממתינות לפרוק סחורות פרקי זמן ארוכים. טוב תעשה המדינה אם תעביר תגובתה לבג"ץ בו היא מאשרת לנמל מספנות ישראל לפעול ללא חסמים ולהמשיך לייצר תחרות בתחום פריקת המטען הכללי והצובר (ברזל, מלט ותבואות), שלהם השפעה ישירה על יוקר המחיה״ .