אושר: אשרות עבודה למשקיעים ישראלים בארה"ב (וההפך)

הנוסח המתוקן של תקנות הכניסה לישראל מעגן את המצב כך שמשקיעים ישראלים בארה"ב או משקיעים אמריקאים בישראל יוכלו לקבל אשרות עבודה על בסיס ההשקעה

בוועדת הפנים של הכנסת אישרו היום (ב') נוסח מתוקן של תקנות הכניסה לישראל, כך שמשקיעים ישראלים בארה"ב או משקיעים אמריקאים בישראל יוכלו לקבל אשרות עבודה, על בסיס ההשקעה. העניין הזה הוא בעל משמעות עצומה לחברות הייטק ישראליות, חברות העוסקות בשיווק נדלן, יהלומנים ועסקים בתחום שוק ההון, שבסיסן העיקרי ממשיך להיות בישראל, אך הן משקיעות בכוח-אדם או השקעות נוספות בארה"ב ומעוניינות להעסיק שם עובדים.

התיקון בוצע היום בוועדת הפנים, בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) ובאישור שר הפנים אריה דרעי, אחרי שנוסח קודם של התקנות לא ענה על כל הדרישות של האמריקאים בעניין.

בארה"ב, בתקופת הנשיא הקודם ברק אובמה, שונה החוק כך שישראלים יוכלו לקבל ויזת E2, אך סוג הוויזה הזה יכול היה להיכנס לתוקף רק כאשר מתמלאת דרישת ההדדיות, דהינו שגם מדינת ישראל תחיל סוג אשרות עבודה כזה. לשם כך, אישרה הממשלה ב 2017 את נושא מתן רשיונות ישיבה ועבודה זמניים, למשקיעים אמריקאיים, הבוחרים לשלוח עובדים מטעמם לישראל.

העובד האמריקאי או המשקיע האמריקאי חייב היה להיות בעל דרכון אמריקאי בתוקף. משקיע הוגדר כמי שמחזיק בלפחות חצי מן הבעלות של מיזם עסקי. בכך שונה הכלל שהיה נהוג עד עתה והוא הוכחת ידע ייחודי, הישגים יוצאי דופן או ותק תעסוקתי כדי להיות מועסק בארה"ב על ידי בעל עסק שם (או ההפך).

קבלת האשרה החדשה תהיה מותנת בעיקר בכך שמבקשה (המשקיע) יוכיח שהוא מעמיד לרשות העסק שיפתח בארה"ב, הון עצמי בסכום מספק כדי להבטיח את מימון העסקת העובד שם. בנוסף המשקיע צריך יהיה להראות שהעסק שלו ייצור מקומות עבודה נוספים לאזרחים אמריקאיים.

כאמור, סוג הויזה שתוגש על ידי ישראלים תהיה E2. הויזה ההדדית של משקיעים אמריקאיים המעסיקים בישראל עובדים תהיה B5.

מי שדחף את תיקון התקנות הוא עו"ד צבי קן תור, העומד בראש ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל-ארה"ב. לדבריו, המונח "השקעות" כפי שתוקן עשוי לכלול גם עסקים בתחום המזון, מספרות, מוסכים, שרותים אישיים וכל עסק קמעוני בעל יחוד.

הצפי למועד בו הישראלים יוכלו להתחיל להגיש בקשות לקבלת האשרה הינו תוך מספר חודשים בודדים, וזאת לאחר שהרשויות בארה"ב יתנו אישור סופי כי נוסח התקנות הישראליות מקיים את דרישת ההדדיות.