מכס על אלקטרוניקה? מלחמת הסחר לא תתקרב לאפל ולאינטל

ההודעה של נשיא ארה"ב על הטלת מכס על שבבים הפילה בשבוע שעבר את מניות אינטל ב-3.4% • בצהריים דווח ה"ניו יורק טיימס" על פגישה בין מנכ"ל אפל לטראמפ שהופכת את התמונה • ב-18:30 נמסר מהבית הלבן כי "לא ידוע" על החרגת האייפון מתוכנית המכסים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנכ"ל אפל טים קוק \ צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנכ"ל אפל טים קוק \ צילום: רויטרס

בימים האחרונים ממשלות ארצות הברית וסין שוב מחליפות איומים בדבר הטלת מכסים על מוצרי יבוא זו משטחה של זו. ביום שישי האחרון נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי יטיל מכסים בגובה 25% על מוצרי יבוא סיניים, בהיקף של 50 מיליארד דולר. ממשלת סין לא אחרה להגיב ואיימה בהגבלת היצוא האמריקאי לשטחה, וכעת טראמפ הודיע כי יטיל מכסים נוספים על מוצרים מסין, בהיקף של 200 מיליארד דולר. הדבר מעלה חששות בקרב מגזר הטכנולוגיה בארה"ב, שרבים ממוצריו מיוצרים בסין.

לפי מתווה תעריפי המס שפורסם באפריל, המכס לא צפוי היה לכלול מוצרי אלקטרוניקה. אך עם ההודעה על הטלת המכס בשבוע שעבר, חשף טראמפ רשימה מעודכנת שכללה מספר קטגוריות של שבבים, ששווי השוק שלהם עומד על 16 מיליארד דולר. על אף שהמתווה החדש טרם אושר סופית, עם פרסומו צנחו מניותיה של יצרנית השבבים אינטל ב-3.4%. אלא שאמש התברר שלא כל החברות צפויות לשאת בעלויות המהלך, וייתכן אף שאינטל עצמה תחמוק ממנו.

לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", במסגרת משא ומתן שהתקיים במהלך החודש האחרון בין טים קוק, מנכ"ל אפל לבין טראמפ, אמר טראמפ לקוק כי לא יטיל מכסים על מכשירי אייפון שהורכבו בסין. לפי הדיווח, קוק הגיע אל הבית הלבן לפני כחודש, כדי לדון בהשפעות מדיניות הסחר של ארה"ב על פעילות החברה בסין. בפגישה שבה קוק וטען בפני טראמפ כי אפל צפויה להעשיר את הכלכלה האמריקאית כ-350 מיליארד דולר במהלך חמש השנים הבאות, קו יחסי הציבור שיצרנית האייפון מובילה לאחרונה. עוד דווח כי אפל חוששת מהשלכות מלחמת הסחר גם בשל האפשרות שממשלת סין תגיב למהלכי טראמפ באופן שיפגע בשרשרת האספקה והייצור של החברה.
בשעה 18:30 נמסר מהבית הלבן כי "לא ידוע" על החרגת האייפון מתוכנית המכסים.

אפל היא ככל הנראה החברה האמריקאית שעשויה לספוג את ההפסד הכבד ביותר בעקבות מלחמת סחר בין ארה"ב וסין, עם מאות מיליוני מכשירי אייפון שמיוצרים בסין ונמכרים בארה"ב בכל שנה. מאז שקוק החליף את מייסד אפל וקודמו בתפקיד, סטיב ג'ובס, עסקיה של אפל בסין גדלו להיקף הכנסות שנתי של כ-50 מיליארד דולר. לאור זאת, במלחמת הסחר בין בייג'ינג לוושינגטון, קוק לקח על עצמו תפקיד דיפלומטי והשתתף במהלך השנה האחרונה באירועים שונים בהם נכחו בכירים בממשלת סין. בחודש מרץ הוא קרא באופן פומבי להרגעת היחסים בין מנהיגי המדינות, בוועידה שהתקיימה בבייג'ינג.

עם ההכרזה על הטלת המכס הנוסף אמש, אנליסטים בארה"ב הציגו פרצה שחברות טכנולוגיה יוכלו להיעזר בה כדי להתחמק מההיטלים החדשים. לפי האנליסטים, אינטל יכולה להתחמק מההיטלים אם תערוך שינויים במערך הייצור שלה בין מפעלי החברה הקיימים. אינטל מייצרת שבבים בשישה מפעלים - שלושה בארה"ב, אחד בסין, אחד באירלנד ואחד בישראל. הרכבת השבבים מתבצעת בסין על מנת להפחית את עלויות העבודה הפשוטה יחסית. אינטל מוכרת את השבבים ליצרניות אלקטרוניקה גדולות, שמכניסות לה 14.8 מיליארד דולר ממכירות שנתיות לסין, ו-12.5 מיליארד דולר ממכירות לארה"ב - סכום שיחויב במכס בשל ההרכבה המתבצעת בסין. ואולם, לדברי האנליסטים, אם אינטל תרכיב את השבבים הנמכרים לארה"ב במרכזי ההרכבה של החברה במלזיה, וייטנאם וקוסטה ריקה, היא תוכל להתחמק מתשלום. יצרניות שבבים ורכיבי חומרה אחרים יוכלו, לפי ההערכות, לפעול באופן דומה.

לאורך החודשים האחרונים, בכירים בתעשיית הטכנולוגיה האמריקאית הביעו בפני מקבלי החלטות בארה"ב את התנגדותם להכללת מוצרי טכנולוגיה תחת מדיניות המכס. ג'וש קלמר, חבר במועצת טכנולוגיית המידע, נשא עדות לפי משרד נציגות הסחר בוושינגטון, ואמר כי שרשראות האספקה של חברות לא יכולות להעתיק את מקומן בקלות, משום שהתעשיות הטכנולוגיות של שתי המדינות קשורות זו בזו בחוזים והסכמים ארוכי שנים. עוד עלו טענות כי פגיעה בשרשרת האספקה של חברות טכנולוגיה בסין תפגע גם בפעילותן בארה"ב.